Facket!?

2fast4hjo skrev:
Vet många på mitt jobb som går ut ur facket direkt efter de har fått löneförhöjning o bara betalar A-kasseavgiften och sedan går med igen när löneavtalen börjar förhandlas igen.

Låter fullständigt idiotiskt! jag är inte med i facket och förhandlar min lön själv! Borde inte vara nåt problem nånstans att få dom där 3 procenten eller vad det är facken förhandlar fram varje år.

:död
Honken skrev:
Låter fullständigt idiotiskt! jag är inte med i facket och förhandlar min lön själv! Borde inte vara nåt problem nånstans att få dom där 3 procenten eller vad det är facken förhandlar fram varje år.

Nu arbetar jag inom vården där man får slås om varenda krona. Facket förhandlar om en "pott" som sedan arbetsgivaren får dela ut, chefen delar in sina anställa i tre nivåer, under medel, medel och över medel beroende på arbetsuppgifter, ansvar, yrkeserfarenhet etc. Är du inte med i facket får du bara ut det man är garanterad, dvs lägsta beloppet (om du inte löneförhandlar, ja det finns faktiskt de som avstår.)

Visst får vi löneförhandla själva o vi har lönesamtal men vi kämpar alla hårt men det finns helt enkelt inga pengar (att vårdanställda är lågavlönade är ju ingen nyhet)

Förra året var det lägsta man kunde få 300kr och högsta 500 kr, wow :rolleyes: :brinnerup

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Förra året var det lägsta man kunde få 300kr och högsta 500 kr, wow :rolleyes: :brinnerup

Ingen större skillnad mot hur det är i industrin, med andra ord. En lönehöjning på mer än 500 kr per månad är ytterst ovanlig.

Förra året var det lägsta man kunde få 300kr och högsta 500 kr, wow

Så de som bara vill vara med när det vankas förhandlingar tjänar max 200 oskattade spänn på att skenfacka. :brinnerup

En bekant till mig fick problem med arbetsgivaren som hade gjort avdrag på hans lön - med stöd av facket löste det sig.

Jag förstår att de som är tvugna att vara anslutna till sosse-fack såsom Metall, transport etc känner sig missnöjd. Dessutom är det inte skoj med kollektiva försäkringar som medlemmarna blir pådyvlade (men de är faktiskt bra, tex olycksfallsförsäkringen har bra villkor)

surt med 400:- /månad avgift.
Tycker 100-200/månad är en rimligare avgift.

Tänk på att "Facket" är frivilliga arbetskamrater på arbetsplatsen - är du inte nöjd med jobbet din avdelning utför så ska du ställa upp själv (men då så brukar gnällisarna banga)

Var med i facket - gnäll och motionera om avgifterna, kollektivsmen och kontakterna med sossarna - men facket kommer att behövas allt mer i framtiden...

När alla är med i facket så märks inte nyttan så mycket.

Om ingen är med i facket kommer det garanterat att märkas!!

Om företagen skulle få bestämma fritt så tvekar dom nog inte att sparka folk hejvilt när dom inte behövs i nån månad för att anställa dom sen igen. Dom kommer givetvis att anställa den som kräver minst betalt och kan jobba flest timmar utan sömn. Säkerheten är inte heller prioriterad för "vanligt folk" finns ju få tag på överallt, så det gör väl inget om nån dör eller skadas...

Finns nog mycket exempel på detta. Det är inte länge sedan som man jobbade lördagar i sverige.

Jag är inte vidare insatt, men ungefär så tror jag att det skulle kunna bli.

Generellt. Om arbetet du utför är beroende av din kunskap och skicklighet, skit i facket. Om du står vid en maskin och trycker på en knapp, gå med i facket.

2fast4hjo skrev:
:confused: Jag har jobbat både helger o kvällar= vi får 15kr extra i timmen efter 1900 :huvet

Farsan har arbetat 12-timmarspass tors-sön, är i och för sig ledig ett par dagar men 12 timmarspass är oerhört påfrestande.

Jag förstår vad du menar (men utan facket kanske ni jobbat för halva eran lön, och din far 15h/7 dagar i veckan.. Jag bara chansar...).

Jag undrar allvarligt om det skulle kunna bli hur illa som helst utan fack. Jag menar, så länge någon kan göra samma sak billigare så lär det ju hamna i nivå med indien med tiden! Någon får gärna förklara som är insatt i dessa frågor, och som inte bara allmänt är emot facket.

Folk som har en hög kompetens klara sig alltid eftersom dom oftast är en minoritet och efterfrågan är större, men med risk för att trampa på ömma tår, så kan väl dom flesta städa tex. Hur skulle det bli för dom?

Min åsikt utan att ha järnkoll är att man är mer sårbar ensam än i en stor grupp.

Sen finns det nackdelar med att det är svårt att sparka folk som inte sköter sig eftersom dom missbrukar "skydden", men det är svårt att komma undan.

juha01 skrev:
JFolk som har en hög kompetens klara sig alltid eftersom dom oftast är en minoritet och efterfrågan är större, men med risk för att trampa på ömma tår, så kan väl dom flesta städa tex. Hur skulle det bli för dom?
Exakt. Facket behövs för de som är utbytbara, krasst sagt. Skulle inte facket finnas kommer företagen köra över "de utbytbara".

Men en sak jag funderat på är varför inte fackföreningarna arbetar globalt när företagen gör det. Här i Sverige känner vi av det iom att tillverkningsindustrin flyr landet. För ett globalt företag spelar det ingen roll om det står "Made in Sweden" eller "Made in China". Eftersom de tjänar mer pengar på det senare så är det inte så konstigt att de förlägger tillverkningen i Kina.

Vad man ska komma ihåg är att arbetstider, lao (lagen om anställningsskydd), arbetsmiljökrav osv. styrs av lagar och är ingenting respektive fackförening styr. Dock har de Jurister som kan hjälpa en om arbetsgivaren inte följer dessa. Det som fackförbunden i praktiken förhandlar/avtalar är minimilöner enligt kollektivavtal och givetvis årsvisa löneförhandlingar samt diverse lokala förmåner/tillägg. Lagarna kan egentligen varken facket eller arbetsgivaren rå på.
Som nån skrev ovan att arbetsgivaren kanske sparkar folk för att han har lite jobb vissa tider är egentligen nånting facket inte kan stoppa, arbetsbrist är ett giltigt skäl för uppsägning och nyttjas flitigt inom många branscher där beläggningen är ojämn över året.

Jag tycker att fackförbund/lo på ett sätt gör en välgärning i det att dom "underhåller" de lagar som finns kring anställningar. Är nog så att de kanske kan luckras upp lite i smyg om ingen håller ögonen på en. Men det stora problemet är hur grymt mycket fackföreningarna sväller ut och ska helt plötsligt blanda sig i precis varenda liten sak som försigår på företagen. Man måste ju komma ihåg att de förtroendevalda inte är några experter på allt som många (jag säger inte alla) tror sig vara då de fått ett förtroendeuppdrag.

Mitt stora missnöje med facket rotar sig helt i egna erfarenheter av de förbund jag varit medlem i. Jag började min karriär i ett företag inom sågverksindustrin och blev där medlem i ett fackförbund. Jag intresserade mig för detta och gick några av förbundet anordnade kurser. Det som förvånade mig stort var hur insnöade de heltidsanställda förtroendemännen var, det var som om man var kvar i Ådalen -31! Jag diskuterade friskt med dessa personer och det jag framförallt var oense med dom om var deras sätt att dela in folk i kategorier då det gällde lön. En person på vi säger tjänst A skulle inte ha mer lön än nån annan på samma tjänst hur än jävla duktig, ambitiös och ansvarstagande han än var medan en person på tjänst B skulle ha högre lön oavsett hur jävla slö och ointresserad han var! Jag tyckte att det var rena j-vla kommunisttänkandet! :D Jag blev tydligen till slut iaf ansedd som en obstinat jäkel och vart aldrig tillfrågad för nåt förtroendeuppdrag trots att intresset som vanligt var svalt för dessa! :D

Jag bytte för några år sen jobb och därmed fackförbund. Det som direkt slog mig på det nya arbetet var hur grymt engagerade de förtroendevalda var på den arbetsplatsen och hur grymt många dom var och hur mycket tid detta tog från det dagliga arbetet. Dom skrek högröstat och skickade runt mail och skrivelser för varenda liten grej som hände i företaget. Allt detta skedde trots att jag aldrig tidigare varit på en arbetsplats där de anställda har det så fruktansvärt bra!! Nästa sak som slog mig var att så fort jag ville utvecklas och ge mig på nya arbetsuppgifter (beredskap tex.) Var det tvärstopp från facket som krävde förhandlingar och grejer trots att de övriga anställda var positivt inställda!? Jag var från början bara visstidsanställd och när den anställningen efter ett antal förlängningar som jag själv "förhandlade" fram med chefen (fackets intresse för min framtid var ganska svalt milt utryckt) fick jag en nytillsatt tjänst på "tjänstemannanivå" vilket jag var väldigt glad för. Vad händer!? Jo ett av fackförbunden på arbetsplatsen (dock inte det jag var medlem i) överklagar tillsättandet då inte arbetsledningen annonserat ut den i förväg, iofs tycker jag att det är helt rätt att tjänsterna ska annonseras ut. Men på en arbetsplats där egentligen ingen tillsvidareabställning har tillsats de senaste 20 åren (behöver inte nämna att åldersstrukturen är katastrofal) borde facken vara överlyckliga att en ung person får komma in!?
Jag fortsätter dock vara med i samma förbund som innan och hamnar vid ett tillfälle på ett möte som en i fackets lokala styrelse håller i. Det var ju det vanliga gnället om hur hemsk arbetsgivaren är osv. men helt plötsligt säger karln nånting om hur jävla onödiga alla tjänstemän i företaget är, dom sitter ju bara på arslet och slickar frimärken hela dagarna. Visst jag håller med om att det finns lite väl många tjänstemän högre upp i företaget men hur fan kan en facklig representant som själv sitter i stort sett på heltid på kontor på ej debiterbar tid (betald av företaget) och sysslar med diverse fackliga grejer säga att jag som då iaf med råge drar in mina egna omkostnader till förtaget är onödig......

Efter det var måttet rågat för mig och jag har gått ur facket, är dock med i A-kassan. Har av detta enbart dragit fördelar genom att kunna förhandla min egen lön och fått betydligt bättre kontakt med chefer osv.

Nu låter det som om jag är en besvärlig jävel men jag kan faktiskt utan att ljuga påstå att jag är uppskattad bland mina arbetskamrater inom alla nivåer i företaget!

Det vart långt om nu nån orkade läsa allt. Ville bara få fram att inte är negativt inställd utan anledning utan faktiskt försökt vara med och påverka föbunden men bara mötts av verklighetsfrämmande fossiler (oftast med politiska sympatier längre åt vänster än vad som är hälsosamt) som framförallt sysslar med vad dom gör för att förverkliga sig själv och få vara lite "pamp". Medlemmarna har dom glömt bort totalt iaf!

Fuck the facket

Fuck The facket :hihi
Hoppade av facket för många år sen,dessa parasiter drog kring 400-500 kr/mån o fick man bonus 2 gånger om året så nog f*n var dom på där oxå o tjuvade.Fick nog av detta och hoppade av,A-kassan räcker gott o väl länge i mitt fall iallafall.
Urträdet var oxå svinigt,från det att man ansökt om urträde var man tvungen ändå att fortsätta betala till facket i ett halvt år....suck! :mad: .

Som nån sa på jobb,fördj*kla dyr prenumeration på nån fackskrifts tidning som man får klåda av.
Visst där finns säkert fördelar med försäkringar osv annat som ingår om man är fack medlem men det kan man lösa billigare utan facket.

Inträde då,ja det går säkerligen fort som attan o de välkommnar säkert ens månads inbetalning för att åter vara med facket.

Fack gubben som var hos oss på jobb o förhandla,ja vad ska man säga,såg ut som en avdankad alkis o hade man sträckt eller skymtat en flaska så nog fasen hade han klippt den.
Facket var då inte nåt vidare aktivt med att vissa vad de sysslar med på vårt jobb iallafall.
O inte fasen tänker jag gynna dessa fack pampars personal fester,föredrag med middor osv med avdrag varje månad från min löning :hihi .

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt