Fackansluten mot min vilja - Hilfe bitte!

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
God kväll!

Jag är så jävla förbannad på fackförbundet Unionen just nu. Kort (edit: lång) version av historien:

Efter att ha varit medlem i Handels a-kassa bytte jag för en tid sedan till Unionen som matchar min nuvarande tjänst bättre.

Jag ansökte om ett medlemsskap i a-kassan och bad vår ekonomitjej ta fram de handlingar som krävs. Skickar in dem och får efter en tid ett bevis på att jag nu tillhör Unionens a-kassa. So far so good. Har fått en avi varje månad på 200 kr.

Nu visar det sig att jag betalat till förbundet, fick nämligen en faktura på 917 kr för dem månader jag trott att jag betalat a-kassan. :huvet

Det ska tilläggas att jag skött detta med vänsterhanden och verkligen inte "engagerat" mig i det.

Eftersom jag aldrig någonsin haft för avsikt att vara medlem i förbundet ringer jag Unionen och förklarar vad som hänt och ber dem reglera saken.

Får först en jävla massa propaganda i örat och får sedan veta att det är två månaders uppsägningstid på medlemskapet i förbundet. Jag har bekräftat medlemsskapet genom att betala avin.
Än så länge är det 600 kr jag stöttat förbundet med och med uppsägningstiden handlar det totalt om en tusenlapp som brinner upp. Väljer jag att inte betala förbundsavin riskerar man naturligtvis (i sann stasi-anda) att förlora sitt medlemsskap i a-kassan.

Hur fan kan Unionen och andra fuckförbund få bete sig så här? Jag har aldrig någonsin ansökt om ett förbundsmedlemskap och i all kommunikation bara pratat a-kassa. Borde kanske ha kollat vad det är jag betalat för men jag har liksom inte kollat på specarna, bara betalat.

Dem skriver att man riskerar att uteslutas ur a-kassan om man ger fan i att betala förbundsavgiften, vilka klarar sig och vilka gör det inte?
Räcker en betald avi som ett accepterat avtal?

På grund av att jag betalat för något jag inte vill ha behöver jag också betala mer för att till slut slippa. Fy fan.

Någon som haft en liknande dust och kan komma med tips på hur jag kan ta mig ur den här skiten?

/Johan

Jag har inte varit medlem på 9 år nu!!
Kostar bara en massa onödiga pengar!! Be dem fara och flyga!!

Du ska be dom visa fram papper där du begär medlemsskap i förbundet och inte bara i A-kassan. Inget avtal = Inget medlemsskap.
Visst är det så att om man betalar en räkning så kan det ses som att man accepterat avtalet men samtidigt så har du ju först nu noterat att du betalat något annat än det du trodde dig betala.

Ring och var vänlig men bestämd. Dom har gjort en miss och dom måste rätta till den. Nu är jag ju själv medlem och var tidigare aktiv och tycker väl på det stora hela att det är ett bra förbund men har du valt att bara vara med i A-kassan så ska du få vara det. Ingen ska lura på en saker utan ens medgivande.

Jag vet att dom kan vara lite besvärliga att ha att göra med när det strular men det är bara frågan om att få tag på rätt personer så löser det sig.

Jag blev också lurad på ett liknande sätt av facket och när jag ringde till dom för att tala dom tillrätta så kommer de med en massa skitsnack. I mitt fall så gällde det att jag va med i facket och helt plötsligt ser jag att det försvinner pengar från mitt konto varje månad. Jag börjar luska i detta och det visar sig att fackförbundet har skickat ut ett brev till mig om en livförsäkring som de vill att jag tecknar. I brevet står det att om jag INTE vill ha försäkringen måste jag höra av mig och säga det. Detta sker inte eftersom direkt när jag får brevet så åker det i papperskorgen. Jag blir rent ut sagt fly förbannad och vet att detta är absolut inte ett lagligt sätt de använt sig av. Efter att han ställt motfrågor som: - Ja men tänk om du dör imorgon, vad gör du då? Jag blir ännu mer uppretad och fräser, ja du, då är jag död så jag gör inte ett skit mer.

Jag hotade med en polisanmälan och gick ur facket på studs utan uppsägningstid för det vågade inte bråka mer med mig efter det samtalet. Facket har inget i mitt liv att göra efter det beteendet.

Du ska be dom visa fram papper där du begär medlemsskap i förbundet och inte bara i A-kassan. Inget avtal = Inget medlemsskap.
Visst är det så att om man betalar en räkning så kan det ses som att man accepterat avtalet men samtidigt så har du ju först nu noterat att du betalat något annat än det du trodde dig betala.

Ring och var vänlig men bestämd. Dom har gjort en miss och dom måste rätta till den. Nu är jag ju själv medlem och var tidigare aktiv och tycker väl på det stora hela att det är ett bra förbund men har du valt att bara vara med i A-kassan så ska du få vara det. Ingen ska lura på en saker utan ens medgivande.

Jag vet att dom kan vara lite besvärliga att ha att göra med när det strular men det är bara frågan om att få tag på rätt personer så löser det sig.

Tack för ett bra svar! Dem hävdar att dem registrerat medlemsskapet efter uppgifter jag lämnat över telefon i mars. Igår frågade han om jag överhuvudtaget hade varit i kontakt med dem över telefon. Ja, svarade jag då jag hade en del frågor vid övergången.

Var det då ett sätt att ytterligare bekräfta mitt medlemskap? Jag har aldrig yttrat ett ord om att vilja vara med i förbundet. Fy fan.

Det kan bara inte vara ok att bete sig så här, och det här med att man "riskerar" att bli utesluten ur a-kassan om man inte betalar till förbundet under uppsägningstiden. Vad är det som gör att man kan klara sig utan att bli utesluten? Det är uppenbarligen två olika medlemskap med separata ansökningshandlingar.

Ang Fack, så finns det nåt som retar mig till vansinne.
På min arbetsplats finns en oskriven regel -Man är med i metall, punkt!

Är man med i metall så går en viss procent av medlemsavgiften oavkortat till det socialdemokratiska partiet!!

Jag kan alltså inte välja om jag vill vara stöd sosse eller inte:mad:

-Ja, jag kan gå ur men då hade jag fått sparken för 2månader sen.

Tack för ett bra svar! Dem hävdar att dem registrerat medlemsskapet efter uppgifter jag lämnat över telefon i mars. Igår frågade han om jag överhuvudtaget hade varit i kontakt med dem över telefon. Ja, svarade jag då jag hade en del frågor vid övergången.

När man ingår ett avtal med tex ComHem via telefon så spelar de in det avtal man sluter. För att avtalet med facket ska vara definitivt bindande så borde väl de vara tvugna att göra samma sak?

Be dem, vänligt men bestämt, att visa (med hjälp av ljudinspelning eller annat) att det finns ett avtal mellan dig och facket. Kan de inte visa det så finns inget avtal.

Då är det facket som skickat ut en felaktig räkning. Att du av misstag betalat en räkning som de skickat ut förändrar ingenting; Att betala en räkning är inte att ingå ett avtal (Så länge det inte uttryckligen står på avin "Att betala denna räkning innebär en bekräftelse av att följande avtal ingåtts..." eller liknande).

Be sen, återigen vänligt men bestämt, att få tillbaka de pengar som felaktigt fakturerats dig. Om de invänder något mot det så påpeka att det är de som gjort fel...

Det kan bara inte vara ok att bete sig så här, och det här med att man "riskerar" att bli utesluten ur a-kassan om man inte betalar till förbundet under uppsägningstiden. Vad är det som gör att man kan klara sig utan att bli utesluten? Det är uppenbarligen två olika medlemskap med separata ansökningshandlingar.

Ring till A-kassan direkt och fråga dem vad som gäller, de bör kunna ge bättre besked eftersom de struntar i om du är fackansluten eller inte.

Kontaktuppgifter till Unionens A-kassa finns här:

https://www.internetkassan.nu/14/Index.aspx?id=130

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

typiska gestapofasoner av unionen.
Liknande hände mig då de hette SIF.
De ringer och undrar om jag vill vara studerandemedlem och jag säger jag det skulle ju vara bra att även vara med i a-kassan, idioten i andra änden säger ja det är ju bra att att vara med i a-kassan och sen är jag medlem. senare då jag börjar jobba så byter jag till metall. Får då veta att jag inte är med i a-kassan.
:va :huvet

Slutsatsen är att jag inte ger en krona till till nazigänget i unionen.

typiska gestapofasoner av unionen.
Liknande hände mig då de hette SIF.
De ringer och undrar om jag vill vara studerandemedlem och jag säger jag det skulle ju vara bra att även vara med i a-kassan, idioten i andra änden säger ja det är ju bra att att vara med i a-kassan och sen är jag medlem. senare då jag börjar jobba så byter jag till metall. Får då veta att jag inte är med i a-kassan.
:va :huvet

Slutsatsen är att jag inte ger en krona till till nazigänget i unionen.

Det är inte UNIONENs fel, eller de andra fackförbunden för den delen. Det är att A-kassan är statlig och har egentligen inget alls att göra med fackförbunden. Tyvärr är det delat numer och det uppstår en massa missförstånd och fel, men prata med din fackrepresentant så hjälper dom dig att ordna upp detta missförstånd. :tummenupp

Har aldrig haft problem med facket under mina år som medlem. Tycker dom har hjälpt mig på ett bra sätt.

Var det då ett sätt att ytterligare bekräfta mitt medlemskap? Jag har aldrig yttrat ett ord om att vilja vara med i förbundet. Fy fan.

Det låter ju lite underligt. Normalt sett så kräver dom skriftliga ansökningar för medlemsskap vad jag har förstått.
Om du väljer att inte betala under uppsägningstiden så kan det säkert hända att dom försöker utesluta dig från A-kassan så det är väl inte direkt någon bra väg att gå.
Däremot ska du försöka få betalningsdatumen för medlemsskapet framflyttat så att du hinner reda ut det här innan du betalar in pengarna.

Kräv att dom visar upp ansökningshandlingar där du begär medlemsskap i både fack och A-kassa. Finns inte det så finns inget avtal och därmed kan dom inte styrka någon ansökan att vara med existerar.
Kräv sedan att du får inbetalda pengar för medlemsskapet som du inte ville ha från början återbetalda. Säger dom att det inte går att ordna så be att få bli kopplad till någon ansvarig som kan se till att dom följer gängse rutiner och god sed. Tvångsanslutning är inte tillåtet.

Varför skulle du få sparken om du gick ur facket?

Därför att jag är på en liten (30 anställda) firma där det skulle sparkas fyra pers för 2mån sen. Chefen är en liten skit utan pondus vilket facket inte är.

Facket säger: Sparka de icke anslutna så förhandlar vi om resten sen. Och då gör chefen det.

Därför att jag är på en liten (30 anställda) firma där det skulle sparkas fyra pers för 2mån sen. Chefen är en liten skit utan pondus vilket facket inte är.

Facket säger: Sparka de icke anslutna så förhandlar vi om resten sen. Och då gör chefen det.

ja? Vad är problemet egentligen? Du får väl förhandla för din egen sak om du vill stå utanför då.

-Ja, jag kan gå ur men då hade jag fått sparken för 2månader sen.
Så var det för mig också back in the days. Kanske inte sparken, men jag vet folk som inte kunde arbeta kvar p.g.a. utfrysning etc. då de valde att inte vara med i Metall.

Det är inte UNIONENs fel, eller de andra fackförbunden för den delen. Det är att A-kassan är statlig och har egentligen inget alls att göra med fackförbunden.
Konstigt.

Tycker att hela skiten är ett jävla aber. Skulle byta A-kassa för ett tag sedan men det var lättare sagt än gjort. Var tvungen att bolla mig själv framåt och tillbaka två hundra miljoner gånger och i slutändan ändå prata med facket.

Då jag började på mitt nuvarande jobb skulle jag gå ur (Sovjet)Unionen
eftersom jag på liknande sätt som trådstartaren, hade hamnat med i soppan. Jag poängterade att jag ENDAST ville lämna fackförbundet och inte A-kassan. Några veckor senare fick jag brev om att mitt medlemsskap var uppsagt från A-kassan, INTE fackförbundet. Detta var intressant eftersom jag endast vid detta tillfälle hade pratat med facket, för att lämna dem.

Tillslut efter tvåhundramiljoner samtal igen kom jag med i A-kassan utan förlorade "arbetsmånader" och har sedan dess som tur är, inte haft ett jota att göra med Unionen.

Minns Ådalen '31, mitt herrskap. Minns det.

Last edited:
ja? Vad är problemet egentligen? Du får väl förhandla för din egen sak om du vill stå utanför då.

Ja. Det är ju det som är grejen. Som fackligt ansluten så förhandlar facket för att du skall få vara kvar när det är aktuellt med nedskärningar. Detta på grund av att vid en nedskärning så har företaget enligt MBL skyldighet att underrätta och förhandla med arbetstagarorganisation på arbetsplatsen. Däremot har dom inte någon skyldighet att förhandla med enskilda anställda.

Med andra ord. Om det blir frågan om nedskärningar så har man inte någon skyldighet att diskutera med en icke ansluten anställd men man har skyldighet att förhandla med facket. Facket kommer att säga att man ska säga upp dom icke anslutna i första hand (Då facket ju representerar sina medlemmar). Den icke anslutna anställde blir då uppsagd utan att ha fått en möjlighet att förhandla om sin fortsatta anställning på företaget.
Man löper alltså en större risk att bli uppsagd om man inte är medlem oavsett.

Om man inte är en djävel på att snacka för sig eller har kompetens som gör att man är mer eller mindre oumbärlig då.
Sen kompliceras det lite av LAS som innebär att dom skall gå efter principen sist in, först ut vilket kan innebära att dom måste säga upp en av dom fackligt anställda men arbetsgivare är duktiga på att skriva kravställningar på anställningar så att det passar deras syften. på gott och ont.

Ja. Det är ju det som är grejen. Som fackligt ansluten så förhandlar facket för att du skall få vara kvar när det är aktuellt med nedskärningar. Detta på grund av att vid en nedskärning så har företaget enligt MBL skyldighet att underrätta och förhandla med arbetstagarorganisation på arbetsplatsen. Däremot har dom inte någon skyldighet att förhandla med enskilda anställda.

Med andra ord. Om det blir frågan om nedskärningar så har man inte någon skyldighet att diskutera med en icke ansluten anställd men man har skyldighet att förhandla med facket. Facket kommer att säga att man ska säga upp dom icke anslutna i första hand (Då facket ju representerar sina medlemmar). Den icke anslutna anställde blir då uppsagd utan att ha fått en möjlighet att förhandla om sin fortsatta anställning på företaget.
Man löper alltså en större risk att bli uppsagd om man inte är medlem oavsett.

Om man inte är en djävel på att snacka för sig eller har kompetens som gör att man är mer eller mindre oumbärlig då.
Sen kompliceras det lite av LAS som innebär att dom skall gå efter principen sist in, först ut vilket kan innebära att dom måste säga upp en av dom fackligt anställda men arbetsgivare är duktiga på att skriva kravställningar på anställningar så att det passar deras syften. på gott och ont.

Puck2a på den.
Det är ofta folk som tror mer om sin egenuppfattade oumbärlighet än den faktiska som gnäller mest om förhandlingsturerna när facket vänder dom ryggen med all rätt.

Så var det för mig också back in the days. Kanske inte sparken, men jag vet folk som inte kunde arbeta kvar p.g.a. utfrysning etc. då de valde att inte vara med i Metall.

Tell me. G:a gubbar med sosse knappnålar sa till mig att jag inte skulle snacka med en nyanställd för att han inte var med i facket! Wtf!?

Den killen KAN inte få sparken för han är med i samma frikyrkoförsamling som ägaren av företaget.

Om du nu är så tuff.
Vad skulle du säga om chefen tog in dig på kontoret och förklarade att han var tvungen att ge dig sparken?

Vägra?
Lessen grabben, men på den punkten bestämmer chefen som han vill.

Last edited:
Det är inte UNIONENs fel, eller de andra fackförbunden för den delen. Det är att A-kassan är statlig och har egentligen inget alls att göra med fackförbunden. Tyvärr är det delat numer och det uppstår en massa missförstånd och fel, men prata med din fackrepresentant så hjälper dom dig att ordna upp detta missförstånd. :tummenupp

Klargör, SIF(Unionen) anslöt mig aldrig till a-kassan. Metall gjorde iallafall vad de kunnde för att lösa det.

Problemet är att många fackförbund, särskilt metall vad jag har förstått, sysslar med rena maffiafasoner med utpressning, mobbing, utfrysning osv för att TVINGA anställda gå med i deras ruttna klubb för inbördes beundran. Är man inte med kan man packa och dra. Men det talas det jävligt tyst om.

Den svenska fackföreningsrörelsen är troligen en av de enskilt största orsakerna till den svenska ekonomins tröghet. En massa ineffektiva gubbar som stått på samma golv i 40år och som har en verkningsgrad på 50% i bästa fall, men som får glänsa lite på gamla dar genom att vara facklig representant. Facken har helt enkelt alldeles för stor makt, och sossen Reinfeldt är ju inte sen med att försvara skiten.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman