Facebook flyttar till Luleå

Hur tänker du nu? Förbrukning räknas oftast / år eller som mest månad.. Lär knappast va / dag de ska kräva så mycket..

"The site will need 120 MW of energy" var det skrivet, hade det handlat om nåt annat än momentan förbrukning borde det ha stått "The site will need 120 MWh of energy yearly" eller?

"The site will need 120 MW of energy" var det skrivet, hade det handlat om nåt annat än momentan förbrukning borde det ha stått "The site will need 120 MWh of energy yearly" eller?

Står det inget mått och siffrorna är i den storleken får man väl anta att det är per år. Vi pratar ju inte om en fabrik..

Står det inget mått och siffrorna är i den storleken får man väl anta att det är per år. Vi pratar ju inte om en fabrik..

Det står en enhet som till skillnad mot många andra fysikaliska enheter är enhetlig över hela världen mig veterligt, nämligen MW (megawatt). Jag är givetvis ironisk redan i min första kommentar då jag givetvis förstår att dom menar MWh (megawatt-timmar). Hade dom bara förbrukat 120 MW (på en sekund) på ett helt år hade jag istället varit förbluffad över deras energieffektivitet.

Det står en enhet som till skillnad mot många andra fysikaliska enheter är enhetlig över hela världen mig veterligt, nämligen MW (megawatt). Jag är givetvis ironisk redan i min första kommentar då jag givetvis förstår att dom menar MWh (megawatt-timmar). Hade dom bara förbrukat 120 MW (på en sekund) på ett helt år hade jag istället varit förbluffad över deras energieffektivitet.

Så när någon frågar dig hur mycket effekt ditt hus kräver svarar du alltd hur mycket du gör av med om dagen om dom inte frågar om kwh?

Så när någon frågar dig hur mycket effekt ditt hus kräver svarar du alltd hur mycket du gör av med om dagen om dom inte frågar om kwh?

Dom flesta som frågar nånting brukar fråga om hur mycket energi jag förbrukar vilket givetvis besvaras med kilowatt-timmar per år. Om någon mot förmodan skulle fundera över hur mycket effekt mitt hus kräver skulle jag nog svara med att jag har 16A huvudsäkring då nån som ställer en sådan fråga borde förstå sambandet mellan spänning/ström/effekt/förbrukning osv. Huset kräver givetvis mer än genomsnittsförbrukningen då även diverse maskiner som kräver hög momentan effekt ska kunna drivas från nätet genom min huvudsäkring.

Nu känns det som allting glidit väldigt OT. Som sagt var jag ironisk i mitt första inlägg och jag hade och har inte för avsikt att vara dryg mot någon men kanske är det så att jag som jobbar i energibranschen ser och tolkar saker lite annorlunda än andra vilket kanske gör att ironin inte går hem hos de flesta?.....

De borde kunna bygga en rätt skön uppvärmd pool av spillvärmen de kommer att få från datorerna. Nya riverieran?

Nja, det är väl Kista som har den titeln, Luleå får nöja sig med titeln "Kallhål"

Är du säker - de var inte Boden du menade :D

De borde kunna bygga en rätt skön uppvärmd pool av spillvärmen de kommer att få från datorerna. Nya riverieran?

Nej fan det värmer upp sjön bredvid så flyttfåglarna kan bli bofasta :tummenupp

Last edited:
Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...