Facebook flyttar till Luleå

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Deras motivering är:

"Vi har undersökt alternativ i hela Europa och efter en omfattande process kom vi fram till att Luleå hade den bästa helhetslösningen, med ett klimat väl lämpat för naturlig kylning, tillgången till ren energi, bra mark, välutbildad arbetskraft och ett skickligt och engagerat företagsklimat, säger Tom Furlong, ansvarig för nyetableringar på Facebook."

Källa: http://www.finansliv.se/anton-lipovac/facebook-investerar-i-norrland/

Men tror ni på detta? Jag tror mer på att facebook bryter mot integritetslagar i många länder och undkommer detta just i Sverige så den största anledning är att få ha sina servrar här och har detta andra som en ursäkt för att det ska gå igenom.

Och nu verkar det träda i kraft.

Last edited:
Jag tror inte att man ha sämre integritetsskydd i Sverige än någon annanstans, däremot tror jag på att det är kallt i Luleå sedan jag lumpat där i 11 månader.

Det är faktiskt så enkelt ibland.

Jag tror inte att man ha sämre integritetsskydd i Sverige än någon annanstans, däremot tror jag på att det är kallt i Luleå sedan jag lumpat där i 11 månader.

Det är faktiskt så enkelt ibland.

Det är många länder som ifrågasätter deras sätt att samla all info om personer och deras integritet i sin databas, och förbjuds detta så har de insett att Sverige är rätt slöa på lagförändringar och gärna tar emot skit med öppna armar bara de ser nån slags tillgång för landet långsiktigt.

Det är många länder som ifrågasätter deras sätt att samla all info om personer och deras integritet i sin databas, och förbjuds detta så har de insett att Sverige är rätt slöa på lagförändringar och gärna tar emot skit med öppna armar bara de ser nån slags tillgång för landet långsiktigt.

Det är många länder INKLUSIVE sverige som ifrågasätter det, hade det varit något sådant bakom så hade dom flyttat servrarna till någon bananrepublik där man kan köpa sig nya lagar.

Det är kallt i Luleå

Det finns ren el i Luleå

Det finns pålitlig el i Luleå

Det finns bra fiberlina till Luleå.

Foliehatt på:
FRA pyntar 100mille för att avlyssna all FB-trafik ;)

FRA avlyssnar redan den trafiken eftersom den går över landets gränser.

FRA avlyssnar betydligt mer än så.

Last edited:
Det är många länder INKLUSIVE sverige som ifrågasätter det, hade det varit något sådant bakom så hade dom flyttat servrarna till någon bananrepublik där man kan köpa sig nya lagar.

Det är kallt i Luleå

Det finns ren el i Luleå

Det finns ett tekniskt universitet som kan mata på med personal.

Trafik som går genom landet ja, trafik som går ut ur landet ja,
men det är lite skillnad på att ha ALL trafik direkt till/från servrarna.

Hörde det på nyheterna i morse.
90 000kvm Serverhall!! Det är stor hall det. Då förstår man att kyla är prioriterad. Om det är 2grader kallare ute i snitt så blir det miljoner per år i mindre kostnad för kylning. Sen grön vatten el och stabilt nät ger ju alla poäng.

Grattis Luleå.

Det är kallt i Luleå

Det finns ren el i Luleå

citerar aftonbladet:

"Till Aftonbladet strömmar mejl och telefonsamtal från läsare som upprörs över att regeringen i dag meddelar att Facebook, som värderas till omkring 350 miljarder kronor, får 100 miljoner kronor i investeringsstöd, för att bygga tre stora serverhallar i Luleå."

Case closed.

Det är kallt i Luleå

Det finns ren el i Luleå

Visst det låter simpelt, men jag tror inte det är hela sanningen. Hade jag inte samtalat med IT-kunnig som har ett stort IT-bolag som finns över hela världen och denna berättat om detta hade jag trott samma sak som du, för varför ska man annars ifrågasätta detta. Men han/de planterade en annan bild i huvudet på mig.

Räcker detta som bra anledningar?

Info_Datacenter_600.jpg

Det kanske var Steve Jobs han kände.....

Alla fakta talar för detta.
"Hade jag inte samtalat med IT-kunnig som har ett stort IT-bolag som finns över hela världen "

Stort IT bolag. :tummenupp
Finns i hela världen. :tummenupp
Samtalat dvs hänt tidigare pga dödsfall. :tummenupp

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Efter rykten om en ny retro...