Jag har som någon annan här en 100%-ig erfarenhet inom ätstörningar. För nåt år sen fick jag helt enkelt nog av fett och taskiga kommentarer följt av social missanpassning. Gjorde då en manöver som av de flesta läkare anses livsfarlig och gick ner från 77 kilo till 52. Dvs 25 kilo, 33% av min totala kroppsvikt. Och jag ville dessutom fortsätta. Hade den där självbilden där man ser sig i spegeln och ser en massa fel. Efter två svimattacker samt en kraftig influensa med en veckas sängliggande vågade jag inte väga mig, eftersom det skulle visa nåt på 40 kilo. Då bestämde jag mig för att åtminståne äta någorlunda normalt, vilket var till en början mycket svårt, då man mår fruktansvärt illa med en ordentlig mängd mat i magen. Energin kom sakta men säkert tillbaka, och jag började cykla som en idiot. Köpte en ny cykel och spenderade större delen av tiden på bakhjulet. Efter inte så lång tid in i normalätandet upphörde den taskiga självbilden och först då insåg jag hur smal jag var, och att det var rent farligt då det ska finnas fett runt organen inuti kroppen. Började då ge mig in i bodybuilding och en kraftig kost. Efter ett halvår med detta väger jag nu 62 kilo. Alltså 10 kilo mer än "lågpunkten". Lustigt nog är det nu raka motsatsen när jag ser mig själv i spegeln. "Fan vad smal jag är" är vad som nu dyker upp i huvudet, och jag går raka vägen till träningsbänken(bra investering) och pumpar muskler.
Jag har ärr i ämnesomsättningen, om den någonsin går tillbaka till normalt. Den är ostabil och snabb. Jag kan inte gå hungrig länge och tål inte socker i stora mängder.
Därför råder jag av erfarenhet till den som vill gå ner i vikt att göra det lungt och kontrollerat. Prata med någon som är insatt i ämnet hur man gör det säkert. Jag ångrar inte att jag gjorde som jag gjorde. Tvärtom, det var det bästa jag gjort i mitt liv. Men att göra så är FARLIGT! Och jag hade tur som klarade mig så pass bra.