Faaaaaaaan! Torskade lappen!!

Nej det stämmer det där med lite poliskontroller. Har bara blivit stoppad en gång på 7 MC-säsonger och då var det enbart för alkotest.

/Martin

Skriv till dom och fråga om dom inte kan skjuta upp indragandet till efter sommaren (då du har "semester" och inte behöver kortet i tjänsten...). :tummenupp

Kongo skrev:
De tog kortet på plats så nedräkningen har redan börjat :rolleyes:

Hur kommer det sig ? En del får behålla lappen och sända in den när länstyrelsen bestämt sig. Beror det kanske på vilken typ av förseelse eller brott det rör sig om ?

Fast JoS körde också fort och fick behålla kortet tills vidare. Skumt det där...

TomK skrev:
Hur kommer det sig ? En del får behålla lappen och sända in den när länstyrelsen bestämt sig. Beror det kanske på vilken typ av förseelse eller brott det rör sig om ?

Fast JoS körde också fort och fick behålla kortet tills vidare. Skumt det där...
Ingen aning faktiskt, Hur mycket för fort körde JoS?

TomK skrev:

är inte helt hundra på det men jag tror att om du skriver på boten o godkänt den så dras kortet samma dag
annars blir det rättegång o det ska bevisas innan,sen dras kortet

men som sagt,är inte helt 100 på det

En lördag morgon i början på maj var jag ute och körde bil, hade lite bråttom, kom ifatt en gammal tant som körde typ 60 km/h på 70-väg, så fort det blir fritt kör jag om, råkar kanske trycka lite väl mycket på gasen :), då ser jag en polis med laserpistol på väg ut i körbanan, jag tittar snabbt ner på mätaren... 140.. hmm inte skoj det här tänkte jag...

Jag stannar, polisen gnäller lite om mitt fruktansvärda brott, de tar kortet på plats. Fem månader skulle jag bli utan kk.

Två veckor senare får jag ett telefonsamtal från trafikpolisen:
Polis: "Vet du vad den lokala trafikförordningen är för något?"
Jag: "Nej...?"
Polis: "Hur som helst så saknas det ett ikraftträdandedatum i denna för just den vägsträcka du blev stoppad på, vilket innebär att vårt ingripande inte är giltigt. Du kommer att få tillbaka ditt kk med omedelbar verkan, samt inga böter kommer att utdömas."
Jag: "Va, skojar du ?"

Dagen efter kom mitt körkort på posten!

Det visade sej att någon annan som blivit stoppad vid samma kontroll som jag, anlitat en jurist för att kontrollera den lokala trafikförordningen, och hittat ett rent tekniskt fel i den, och därmed kan tydligen ingen som blev stoppad vid denna kontroll få något straff.... konstig byråkrati, men jag klagar inte :)

Alltså, det kan löna sej att kontrollera detta. Jag tror att www.trafikjuristen.se kan hjälpa till med sådana här kontroller för en billig peng.

Kan vara värt att testa!

Re: Re: Faaaaaaaan! Torskade lappen!!

kylan skrev:
Du kommer att få tillbaka ditt kk med omedelbar verkan, samt inga böter kommer att utdömas."

Har du hört uttrycket "Tur som en tokig?" Jävlar jag skulle ha hjulat hela vägen till posten!

Har kollat med en kompis till mig som är polis(faktiskt) hur det ligger till.. OM man (vilket jag nu gjorde) erkänner så tar de lappen direkt, fördelen med det tycker jag är ju att då räknas det från det datum de tog kortet. "the countdown is on" M.a o.

Om man som JoS inte erkänner så kan de ta upp till 6 månader innan något beslut tas fr. länstyrelsen, personligen så tycker jag att det skulle kännas förjävligt att lämna in lappen efter så lång tid efter händelsen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT