F1 vs Superbike...

(siffror jag inte kan backa upp men har läst någonstans)

En Ford Fiesta rallycrossbil accade 0-100 på 2.2 sekunder, på grus.
(plattan är asfalt, men startrakan grus)

Helt sjukt att om en hoj kan ta en kurva i 150 så kan en f1 ta den i 200 enligt videon på första sidan! F1 är sjukt härligt exempel på ingenjörskonst!

Nån som är duktig på o räkna och kan lägga till lite fler exempel i denna jämförelse, hur fort hade en vanlig sketen skoda eller så klarat att ta kurvan? Hur fort hade en koenigsegg klarat det? Behöver inte va så nogrant, mer mellan tummen o pekfingret... Kan man räkna ut kurvhastighet efter hur hög sidoacceleration en bil klarar?

Helt sjukt att om en hoj kan ta en kurva i 150 så kan en f1 ta den i 200 enligt videon på första sidan! F1 är sjukt härligt exempel på ingenjörskonst!

Nån som är duktig på o räkna och kan lägga till lite fler exempel i denna jämförelse, hur fort hade en vanlig sketen skoda eller så klarat att ta kurvan? Hur fort hade en koenigsegg klarat det? Behöver inte va så nogrant, mer mellan tummen o pekfingret... Kan man räkna ut kurvhastighet efter hur hög sidoacceleration en bil klarar?

Tänker du efter igen så är det inte så konstigt alls.
en motorcykel har inte mycket gummi alls i asfalten genom en kurva. jämför man mot en F1 bil med 2 däck till och en helt annan profil på däcken -samt downforce utan dess like!

[YOUTUBE-ID]cRpHJlaG_-U[/YOUTUBE-ID]

kika vid 1.10

Last edited:
Tänker du efter igen så är det inte så konstigt alls.
en motorcykel har inte mycket gummi alls i asfalten genom en kurva. jämför man mot en F1 bil med 2 däck till och en helt annan profil på däcken -samt downforce utan dess like!

kika vid 1.10

Jag menade inte att det är konstigt, bara imponerande hur mycket snabbare en f1 bil är, en hoj är ju inte direkt slö ändå, ska ju till rätt duktig gatbil för att slå en hoj på bana, vore intressant att se hur stor skillnaden va om f1 bilen hade noll downforce... Hjälper bredare däck så mycket? trycket mot asfalten blir ju mindre per kvadratcentimeter om man tar bredare däck, borde inte det jämna ut sig då?

Håller som vanligt med Maero i det han säger...

Jag såg denna jämförelse på tv och bayliss heidfeld testade även varandras fordon och kom fram till att accelerationen var "hyggligt" lika men resten krossade F1 bågen!

Bayliss sa något i stil med "to start braking only 100m before the corner...wooaw".

Att ens jämföra känns meningslöst utom ur referenssynpunkt och att ta in tex Veyron i disskusionen är enbart dumt!

Håller som vanligt med Maero i det han säger...

Jag såg denna jämförelse på tv och bayliss heidfeld testade även varandras fordon och kom fram till att accelerationen var "hyggligt" lika men resten krossade F1 bågen!

Bayliss sa något i stil med "to start braking only 100m before the corner...wooaw".

Att ens jämföra känns meningslöst utom ur referenssynpunkt och att ta in tex Veyron i disskusionen är enbart dumt!

Bromsbiten reagerade jag på också i Spa klippet med Kimi.

340 Kmh (200 mph), bromsa 90 meter innan, ta kurvan i 145 kmh (90 Mph).
Det är en kontrollerad fartminskning på nästan 200 kmh på 90 meter, inklusive turnin till kurvan!

Det är helt brutalt!

Appropå downforce :)
Detta kring TopFuel är lite kul:
At top engine speed, the exhaust gases escaping from the open headers produce about 800-1000 pounds-force (3.6 kilonewtons) of downforce. The massive foil over and behind the rear wheels produces much more downforce, peaking at around 12,000 lbf (53 kN) when the car reaches a speed of about 325 mph (523 km/h).

Massor mer kul info här: http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel

/D

Stämmer bra...

E=½m*v^2

2E=m*v^2 (E mäts i watt)

W=(N*m)/s

2*(Nm/s)=m*v^2 (m (massan) kan nu förkortas bort)

2N/s=v^2

.....
I princip har du rätt men "beviset" e lite tossigt.:mattias

När du förkortar bort "Massan" så har du enheten Nm/s (Newton-meter per sekund) på ena sidan,
men på andra sidan har du uttrycket "massa * hastighet-i-kvadrat".

Det blir lite tokigt om du tar bort enheten meter på ena sidan och storheten massa på andra.
Dom är inte på något sätt ekvivalenta, eller hur?.

I princip har du rätt men "beviset" e lite tossigt.:mattias

När du förkortar bort "Massan" så har du enheten Nm/s (Newton-meter per sekund) på ena sidan,
men på andra sidan har du uttrycket "massa * hastighet-i-kvadrat".

Det blir lite tokigt om du tar bort enheten meter på ena sidan och storheten massa på andra.
Dom är inte på något sätt ekvivalenta, eller hur?.

Haha, ojdå... blev nog mest glad över att hitta ett m, men jag vet att det ska vara så iallafall, får väl kika på det igen :huvet

edit...nu borde det stämma
E=½M*v^2

2E=M*v^2 (E mäts i watt) W=(N*m)/s

2*(Nm/s)=M*v^2 (N=Ma, kraft=massa*acceleration)

2*Ma*(m/s)=M*v^2 (M (massan) kan nu förkortas bort)

2*a=v
Känns lite skumt att det gick att förkorta till 2*a=v bara :gnissla
äsch det var länge sen kan inte hålla allt i huvet...

Last edited:
Om man vill köra fort är faktiskt hög vikt en fördel. Ifall motorn är tillräckligt stark kommer hjulen börja spinna innan toppfarten nås. Det sker när luftmotståndet blir högre än friktionskraften mellan hjulen och marken. Om däcken har bästa möjliga friktionskoefficient kan friktionskraften bara ökas genom att höja massan. (Eller montera något som ökar downforce, men det sänker toppfarten.)

Bromsbiten reagerade jag på också i Spa klippet med Kimi.

340 Kmh (200 mph), bromsa 90 meter innan, ta kurvan i 145 kmh (90 Mph).
Det är en kontrollerad fartminskning på nästan 200 kmh på 90 meter, inklusive turnin till kurvan!

Det är helt brutalt!

Hahahaaa... Ja det är inte många bilar som klarar att Acc:a upp från 0 till 200 OCH SEN ner till 0 på ca 7 sek!!!

[YOUTUBE-ID]iy_BJYZV1Ag[/YOUTUBE-ID]

Man inser nog inte hur fort det går förän man får ett stillastående perspektiv... Dom släpper inte ens gasen i den korkskruven :P

Här är en till trevlig från MagnyCourse i Frankrike.
Spola till 0:50 min och kolla speeden på ingången i Imola-kurvan!

[YOUTUBE-ID]LqmJws1v-08[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Fantastiskt att ingen lagt in idiotkommentaren "F1 - racing med stödhjul" än.

Gathoj vs race hoj vs bil

Denna är gammal men kul:

"Freddie Spencer races his 1984 NSR 500 against a Honda Sabre and a Nissan 300ZX over a lap of the old Laguna Seca circuit."

[YOUTUBE-ID]Di2MvjGQA10[/YOUTUBE-ID]

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back