F1 vs Superbike...

Dagens roligaste inlägg,tack för den :gnissla

Vad var det som var roligt. ?
vikt har verkligen inget med toppfart att göra.

På en given sträcka, ja, men då är det egentligen acceleration som begränsas, inte toppfart.
Edit, mikroskopiska skillnader kan jag hålla med om, ifall man räknar med den ökade friktionen mot vägbana, om vi nu pratar bil/MC
 
Last edited:
När ska någon slänga upp YT klippet där en F1 steker en GP-hoj. Vill minnas den har postats i en tråd här tidigare.

EDIT: Hittade den:
[YOUTUBE-ID]XMSegwn7I7c[/YOUTUBE-ID]
 
Det som är mest imponerande med F1-bilarna enligt de som faktiskt kört dem. t.ex. Alx Danielsson, är bromsarna. Finns inget som är i närheten enligt honom.

Har för mig han sa att en (modern) F1 gör 0-200-0 på 8 sekunder. Edit: Eller om det var 7 t.o.m.

När Honda testade med en anpassad (men race legal) bil för några år sen kom de upp i en medelhastighet på 415 km/h över en viss sträcka så vitt jag vet.
 
Last edited:
Det som är mest imponerande med F1-bilarna enligt de som faktiskt kört dem. t.ex. Alx Danielsson, är bromsarna. Finns inget som är i närheten enligt honom.

Har för mig han sa att en (modern) F1 gör 0-200-0 på 8 sekunder. Edit: Eller om det var 7 t.o.m.

När Honda testade med en anpassad (men race legal) bil för några år sen kom de upp i en medelhastighet på 415 km/h över en viss sträcka så vitt jag vet.

Enligt FIA 397.483km/h ( Länk här )
Och det var med denna bilen:
c130j_honda.jpg
 
Vad var det som var roligt. ?
vikt har verkligen inget med toppfart att göra.

På en given sträcka, ja, men då är det egentligen acceleration som begränsas, inte toppfart.
Edit, mikroskopiska skillnader kan jag hålla med om, ifall man räknar med den ökade friktionen mot vägbana, om vi nu pratar bil/MC

Helt riktigt.I praktiken är det ju så att hög vikt (innom rimliga gränser naturligt vis) faktiskt underlättar om man ska nå hög toppfart.Eftersom det går åt så mycket effekt för att övervinna luftmotståndet i höga farter så börgar bilen spinna om bilen är för lätt.Kan ju åtgärdas med tex. en vinge, men det bromsar ju betydligt mer än några hundra kilo extravikt...
 
Vad var det som var roligt. ?
vikt har verkligen inget med toppfart att göra.

På en given sträcka, ja, men då är det egentligen acceleration som begränsas, inte toppfart.
Edit, mikroskopiska skillnader kan jag hålla med om, ifall man räknar med den ökade friktionen mot vägbana, om vi nu pratar bil/MC

Stämmer bra...

E=½M*v^2

2E=M*v^2 (E mäts i watt) W=(N*m)/s

2*(Nm/s)=M*v^2 (N=Ma, kraft=massa*acceleration)

2*Ma*(m/s)=M*v^2 (M (massan) kan nu förkortas bort)

2*a=v

Vikten spelar alltså ingen roll förutom att det kanske kan ge ökad friktion i lager och mot vägbana eller liknande som ice13 nämnde.

Och som ni antagligen vet så är effekt ett sätt att mäta hur många newtonmeter som pumpas ut per sekund. Har inte formeln för det just nu...

Imponerande att lyckas få upp en F1 i strax under 400km/h förresten, trodde inte det skulle gå. De är nog mer aerodynamiska än jag först trodde :tummenupp
 
Last edited:
Har för mig han sa att en (modern) F1 gör 0-200-0 på 8 sekunder. Edit: Eller om det var 7 t.o.m.

När Honda testade med en anpassad (men race legal) bil för några år sen kom de upp i en medelhastighet på 415 km/h över en viss sträcka så vitt jag vet.

Det som är ännu roligare är, att om man hypotetiskt låter en TopFuel Dragster starta samtidigt som en F1:a i toppfart passerar startlinjen på motsatt lane, ...så kommer Top-Fuelen ändå att passera 402 meter först.
(när dragsterns bakhjul passerar startlinjen har den passerat 100 km/t)

:långnäsaåt F1
 
Det som är ännu roligare är, att om man hypotetiskt låter en TopFuel Dragster starta samtidigt som en F1:a i toppfart passerar startlinjen på motsatt lane, ...så kommer Top-Fuelen ändå att passera 402 meter först.
(när dragsterns bakhjul passerar startlinjen har den passerat 100 km/t)

:långnäsaåt F1

Om vi säger att F1 kör i 330km/h så hinner den faktiskt 3 (405,17m ) meter över mållinjen innan *Top-fuel'en kommit imål.
Räknar vi på det du quotat (415km/h) så hinner F1'an 106meter över mållinjen.
*rekordet är vad jag hittat 530km/h 4,42sec
Accelererar 0-60mph på 0,7sec

Men det är ändå imponerande prestanda i en topfuel. Har väl uppåt 8000hkr nuför tiden?
 
Last edited:
Det som är ännu roligare är, att om man hypotetiskt låter en TopFuel Dragster starta samtidigt som en F1:a i toppfart passerar startlinjen på motsatt lane, ...så kommer Top-Fuelen ändå att passera 402 meter först.
(när dragsterns bakhjul passerar startlinjen har den passerat 100 km/t)

:långnäsaåt F1

Inte nog med det, man kan i stort sett vilken ons-kväll som helst nere på Meca se både två och fyrhjuliga fordon som accar bättre än en F1. Banrekordet där är om jag minns rätt ca 300 km/h på 4 sek blankt, dvs lång näsa igen för F1 :)
 
...

Imponerande att lyckas få upp en F1 i strax under 400km/h förresten, trodde inte det skulle gå. De är nog mer aerodynamiska än jag först trodde :tummenupp

dom var ju tvugna att plocka bort vingen.
Grupp C bilar däremot har jag för mig låg och sniffade runt 400km/h runt lemans (utan chikaner)och Sebring, men dom har ju kaross också. (fusk)
 
Om vi säger att F1 kör i 330km/h så hinner den faktiskt 3 (405,17m ) meter över mållinjen innan *Top-fuel'en kommit imål.
Räknar vi på det du quotat (415km/h) så hinner F1'an 106meter över mållinjen.
*rekordet är vad jag hittat 530km/h 4,42sec
Accelererar 0-60mph på 0,7sec

Men det är ändå imponerande prestanda i en topfuel. Har väl uppåt 8000hkr nuför tiden?

mer rolig info om topfuel..

r) Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 6 liter nitro per sekund, ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747. Nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter jämfört med flygbränsle.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra runt TF Dragsterns kompressor, den kräver ca 800 hästar.

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn. Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock".

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elsvets ger.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1,7:1 luft/bränsle (för nitro), är flamtemperaturen för nitron 3900 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte, urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa. Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius. Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av. Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa minst 10 000 kronor per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4,42 sekunder på kvartsmilen och gällande hastighets rekord är 333,08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher i november 2003. (3,00/453 km/h 1/8 mile)

Som slutsummering tar vi ett exempel:

Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar. Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren. Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF-dragstern både hunnit upp och passerat dig. TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmil ifrån när du passerade den. Detta gott folk är acceleration.

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402,33 meter...
__________________
 
Enligt FIA 397.483km/h

Japp, de lyckades tydligen inte få till det när det väl var dags för officiell tidtagning :rolleyes: Kollade upp det och det var enligt en Honda-pressrelease på ett inofficellt test de nådde 415 - dvs trot om man vill.

Klart att en F1 inte accar fortast eller har högst toppfart eftersom de inte är byggda för det. De kanske inte ens bromsar bäst (finns säkert specialbyggda bromsbilar i någon jättespännande Brake Extreme-klass eller liknande som bromsar bättre) men vad är snabbare runt en GP-bana? Bygga saker som bara går fort rakt fram klarar ju till och med jänkarna :D

Däremot är F1-förarna primadonnor som är livrädda för att skada sig. F1 är ju mycket säkrare än mycket annan motorsport, och även störtlopp etc är betydligt farligare, men det är ett jäkla tjat om vilka risker det är hela tiden i F1.

Och hojracing är klart roligare att titta på :tummenupp
 
F1 är ju mycket säkrare än mycket annan motorsport, och även störtlopp etc är betydligt farligare, men det är ett jäkla tjat om vilka risker det är hela tiden i F1.

Kuriosa, ...på 70-talet var F1-förare det näst farligaste yrke man kunde ha, i dödlighet räknat. Farligast var det att vara Amerikansk president.
 
mer rolig info om topfuel..

r) Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 6 liter nitro per sekund, ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747. Nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter jämfört med flygbränsle.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra runt TF Dragsterns kompressor, den kräver ca 800 hästar.

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn. Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock".

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elsvets ger.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1,7:1 luft/bränsle (för nitro), är flamtemperaturen för nitron 3900 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte, urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa. Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius. Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av. Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa minst 10 000 kronor per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4,42 sekunder på kvartsmilen och gällande hastighets rekord är 333,08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher i november 2003. (3,00/453 km/h 1/8 mile)

Som slutsummering tar vi ett exempel:

Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar. Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren. Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF-dragstern både hunnit upp och passerat dig. TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmil ifrån när du passerade den. Detta gott folk är acceleration.

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402,33 meter...
__________________

Kul info:tummenupp

Helt of topic (men det värkar det mesta vara i denhär tråden:)) Vet du vilken tid Sammy Miller hade med sin raketdragster?Vill minnas att jag läste för nått år sedan, när han dog, att han förtfarande var snabbast någonsin över 1/4 milen..?
 
Nu menar jag inte att gå in på detaljer rent så. Ville bara visa att F1 tyvärr inte är gräddet på mosen som den va en gång i tiden

Håller med om att den tekniska utvecklingen i F1 blivit lite väl vingklippt sista åren, men nödvändigt för att rädda sporten från undergång(för dyr).
Att kalla bilarna mesiga är väl att ta i, Vettel slog ju kvalrekordtiden på Silverstone från 2004 under q2 där i år, så tillräckligt fort går det ju.
 
Kuriosa, ...på 70-talet var F1-förare det näst farligaste yrke man kunde ha, i dödlighet räknat. Farligast var det att vara Amerikansk president.

Haha, ja DÅ var det helt klart farligt! Tycker det är bra att det är relativt säkert (om än långt ifrån ofarligt) idag, men känns som förarna tycker/inbillar sig att det är lika farligt som på 60- & 70-talet än idag. Lite som en image-grej.

Håller med om att den tekniska utvecklingen i F1 blivit lite väl vingklippt sista åren, men nödvändigt för att rädda sporten från undergång(för dyr).
Att kalla bilarna mesiga är väl att ta i, Vettel slog ju kvalrekordtiden på Silverstone från 2004 under q2 där i år, så tillräckligt fort går det ju.

Det är väldigt mycket säkerhetsarbetet som begränsar dem också, de vågar inte låta bilarna gå fortare helt enkelt. Annars tror jag de skulle kunna gå rejält mycket snabbare med samma, eller lägre budget än idag. Det kostar ju dem sjuka pengar att med begränsningarna i reglementet ändå försöka få bilen snabbare. Och som du säger så brukar de väl faktiskt gå lite snabbare varje ny säsong trots nya begränsningar, eller iaf inte så mycket långsammare som de borde. Teamen vet vad de gör helt klart.

Hade vart coolt med en obegränsad F1, men då hade de väl dött till höger och vänster igen. Eller vägrat köra...
 
Last edited:
...
Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm....

flamtemperaturen för nitron 3900 grader Celsius...


Fan vad grinig jag känner mig nu, men var bara tvungen att räkna lite.

16 x ~750hkr = 12000 !!
Inte har väl en top-fuel 12000hkr ??


OM vi räknar på dom 4,42sek och att han håller fullt(9500rpm) hela racet så snurrar den faktiskt 699,8 varv.
Jag vill INTE på något sätt vara gnällig eller petig, men man undrar varför det inte räknas riktigt på såna grejer om man nu skall skriva det. Jag vet att det inte är du som räknat, såg dom siffrorna på TV häromdan också. Men jag tycker att dom som publicerar infon skall skriva korrekt info iaf.

Nitro flame temperature of about 2400 °C

...

Hade vart coolt med en obegränsad F1, men då hade de väl dött till höger och vänster igen. Eller vägrat köra...

Undrar hur snabb Williams F1 från 9? hade varit idag, med dagens teknik och kunskap.
 
Last edited:
Folk jämnför "fordon" från olika klasser, Man kan inte jämnföra en Veyron och en Top Fuel-bil med en F1 det är HELT olika världar!

Bilarna är gjorda för helt olika ändamål. En F1 och en TopFuel är inte gjorde för att hålla längre än 3-4 lopp och ALLT går att byta ut relativt snabbt, En Veyron är gjord för att klara väggupp, palla dom 1001 hästarna, ha en koppling som inte ska slitas sönder vid minsta gaspådrag, bromsar som ska kunna bromsa in bilen från 402km/h mer än en gång, kunna besiktas av bilprovningen, tåla minusgrader i flera år och att få plats med den obligatoriska golfbagen där fram :P

Men i MIN mening så tycker jag ändå att F1 tekniken är så långt vi människor vet är möjligt med förutsättningarna teamen får från FIA! Vi börja se mer och mer teknik introduceras från F1 världen, Anti-sladd system, Karbon och nu nyligen KERS (Kenetic Energy Recovery System)

Sån fantastisk sport och förarna är rena gudabarnen, Jag menar, för att ens kunna starta en F1 bil behöver man 13 IGENJÖRER och sen en förare som har reflexer som en katt! Kör man en F1 bil för långsamt så får du inte upp värmen i däcken, du får inte ner downforcen ordentligt och du KOMMER att spinna av då hjulen spinner loss av det MONSTRÖSA vridet!!! Ända sättet att köra en F1 bil är PRECIS på gränsen av vad som är möjligt!

Därmed vill jag visa ett klipp från Youtube på Kimi Raikonnen's Pole varv på Spa-Francorchamps i Belgien... Jag vill se en MC eller en Top Fuel ta kurva 3 (Eau Rouge, 0:30 min in i videon) i den farten Kimi tar den i! 314km/h!!!!!!

[YOUTUBE-ID]kBmcjp-vAaY[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top