Meh, den jämförelsen kan du ju inte göra när du inte nämner vad dom väger,
Veyron: 1.888kg
F1: minst 600kg inkl förare...
Vikt har ingenting med toppfarten att göra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Meh, den jämförelsen kan du ju inte göra när du inte nämner vad dom väger,
Veyron: 1.888kg
F1: minst 600kg inkl förare...
Vikt har ingenting med toppfarten att göra.

Dagens roligaste inlägg,tack för den![]()
Det som är mest imponerande med F1-bilarna enligt de som faktiskt kört dem. t.ex. Alx Danielsson, är bromsarna. Finns inget som är i närheten enligt honom.
Har för mig han sa att en (modern) F1 gör 0-200-0 på 8 sekunder. Edit: Eller om det var 7 t.o.m.
När Honda testade med en anpassad (men race legal) bil för några år sen kom de upp i en medelhastighet på 415 km/h över en viss sträcka så vitt jag vet.
Vad var det som var roligt. ?
vikt har verkligen inget med toppfart att göra.
På en given sträcka, ja, men då är det egentligen acceleration som begränsas, inte toppfart.
Edit, mikroskopiska skillnader kan jag hålla med om, ifall man räknar med den ökade friktionen mot vägbana, om vi nu pratar bil/MC
Vad var det som var roligt. ?
vikt har verkligen inget med toppfart att göra.
På en given sträcka, ja, men då är det egentligen acceleration som begränsas, inte toppfart.
Edit, mikroskopiska skillnader kan jag hålla med om, ifall man räknar med den ökade friktionen mot vägbana, om vi nu pratar bil/MC
Har för mig han sa att en (modern) F1 gör 0-200-0 på 8 sekunder. Edit: Eller om det var 7 t.o.m.
När Honda testade med en anpassad (men race legal) bil för några år sen kom de upp i en medelhastighet på 415 km/h över en viss sträcka så vitt jag vet.
Det som är ännu roligare är, att om man hypotetiskt låter en TopFuel Dragster starta samtidigt som en F1:a i toppfart passerar startlinjen på motsatt lane, ...så kommer Top-Fuelen ändå att passera 402 meter först.
(när dragsterns bakhjul passerar startlinjen har den passerat 100 km/t)
:långnäsaåt F1
Det som är ännu roligare är, att om man hypotetiskt låter en TopFuel Dragster starta samtidigt som en F1:a i toppfart passerar startlinjen på motsatt lane, ...så kommer Top-Fuelen ändå att passera 402 meter först.
(när dragsterns bakhjul passerar startlinjen har den passerat 100 km/t)
:långnäsaåt F1
...
Imponerande att lyckas få upp en F1 i strax under 400km/h förresten, trodde inte det skulle gå. De är nog mer aerodynamiska än jag först trodde![]()
Om vi säger att F1 kör i 330km/h så hinner den faktiskt 3 (405,17m ) meter över mållinjen innan *Top-fuel'en kommit imål.
Räknar vi på det du quotat (415km/h) så hinner F1'an 106meter över mållinjen.
*rekordet är vad jag hittat 530km/h 4,42sec
Accelererar 0-60mph på 0,7sec
Men det är ändå imponerande prestanda i en topfuel. Har väl uppåt 8000hkr nuför tiden?
Enligt FIA 397.483km/h
F1 är ju mycket säkrare än mycket annan motorsport, och även störtlopp etc är betydligt farligare, men det är ett jäkla tjat om vilka risker det är hela tiden i F1.
mer rolig info om topfuel..
r) Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.
På full gas drar en Nitro motor 6 liter nitro per sekund, ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747. Nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter jämfört med flygbränsle.
En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra runt TF Dragsterns kompressor, den kräver ca 800 hästar.
Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn. Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock".
Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elsvets ger.
Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1,7:1 luft/bränsle (för nitro), är flamtemperaturen för nitron 3900 grader Celsius.
Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte, urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.
Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa. Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius. Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.
Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av. Detta kallas "hydraulicing".
För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.
Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa minst 10 000 kronor per sekund.
En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.
Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!
Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.
Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4,42 sekunder på kvartsmilen och gällande hastighets rekord är 333,08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher i november 2003. (3,00/453 km/h 1/8 mile)
Som slutsummering tar vi ett exempel:
Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar. Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren. Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF-dragstern både hunnit upp och passerat dig. TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmil ifrån när du passerade den. Detta gott folk är acceleration.
Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402,33 meter...
Att kalla bilarna mesiga är väl att ta i, Vettel slog ju kvalrekordtiden på Silverstone från 2004 under q2 där i år, så tillräckligt fort går det ju.
...
Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.
Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!
Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm....
flamtemperaturen för nitron 3900 grader Celsius...
...
Hade vart coolt med en obegränsad F1, men då hade de väl dött till höger och vänster igen. Eller vägrat köra...
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!