F-klass 7-hojar, lika dyr trafikförsäkring på alla?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
R6, R1, ZX12R, Hayabusa mm mm mm, en gemensam sak; Fklass 7.
Är alla m.a.o. lika dyra att trafikförsäkra på ett bolag?
Altså, om Zx12R kostar mig 12000 om året i trafikförsäkring hos folksam; kostar R1an och R6an precis lika mkt då?
Är det först vid halvförsäkring det blir skilnad i priser?

hos folksam är det så iaf! Alla klass 7 kostar lika mkt i trafik!

Okej! Då får vi se om det blir billigare nästa år. Var 1200:- på en R6 på mig detta året, får se vad rettan kostar nästa år. Kanske droppat lite? Ingen som vet hur det fungerar med sänkningen osv av försäkringspremierna?

Kay skrev:
Mjo, men sedan är du inte 22 år och bor inte i den dyraste försäkringszonen :fakta

Jag trodde stockholm var den dyraste zonen?!!!!

Snälla säg att det du skriver är sant!
Tänder en hoppets låga framför datorn nu!

Superbee skrev:
Jag trodde stockholm var den dyraste zonen?!!!!

Snälla säg att det du skriver är sant!
Tänder en hoppets låga framför datorn nu!

Centrala Sthlm, Gbg, Malmö = Lika dyra.

Kay skrev:
Centrala Sthlm, Gbg, Malmö = Lika dyra.
god damn, hmm supermotard är ju ioförsig inte alltför dyra att försäkra...hm hm tänka tänka tänka

Nån som vet vilken Zon olika ställen ligger?

Jag bävar för nästa år när jag ska skaffa hoj och börja leta försäkring :(

Blir väl trafik eller halv..tänker fan inte skenförsäkra iaf.

Superbee skrev:
god damn, hmm supermotard är ju ioförsig inte alltför dyra att försäkra...hm hm tänka tänka tänka

Om du nu måste ha en värsting sporthoj så kostar det förstås, men det kanske duger med te.x. en GSX-R 750 från 98-99 som bara har 135HK och väger 175kg?

Du kommer säkert under med hälften av priset om du väljer en sådan hoj.

burner skrev:
Om du nu måste ha en värsting sporthoj så kostar det förstås, men det kanske duger med te.x. en GSX-R 750 från 98-99 som bara har 135HK och väger 175kg?

Jag skulle inte tro att de e så stor skillnad mellan en 750 och 1000 sporthoj. Båda ligger i klass 7 så båda e dyra.

burner skrev:

750 vore det ultimata, däremot så tror jag att en 98-99 kostar mer än en 92:ans blade som jag fick premien, 62 400kr hel/hel på ett bolag.

Billigaste på just den bladen var hos TH och det var 9400kr per år, Trafik

Men just den bågen är strypt, TH kanske går på strypt effekt tillskillnad från de andra företagen som går på originaleffekt?

TH går på originaleffekt, i alla fall sista jag frågade. Har dock för mig att de hojar som såldes strypta har kvar den siffran, men jag kan ha fel. T.ex. såldes FZR 1000 med runt 100 hk i Sverige, fast den hade 147 "egentligen". :rolleyes:

Superbee skrev:
750 vore det ultimata, däremot så tror jag att en 98-99 kostar mer än en 92:ans blade som jag fick premien, 62 400kr hel/hel på ett bolag.

Men just den bågen är strypt, TH kanske går på strypt effekt tillskillnad från de andra företagen som går på originaleffekt?

Nej det gör dom inte. Min heter 37kW i papirusen, men jag pröjsar för 92kW. 6000helår/halv i centrala Malmö, trots att jag bara haft mc-kort i drygt ett år. Fast jag är å andra gammal som gatan... (33).

Kollade försäkring på en TLR runt årsmod. 99 o då landade jag på ca 7500/år för halvförsäkring. Han lät meddela att det var en mycket effektstark cykel med 135hk :rolleyes: Men det visar iaf att de går på ursprungsförsäkring och inte den strypta.

De flesta fzr1000 har nog ca 100 hk idag så de är ju ganska rättvist! :)

Urpsrungeffekt = Det som hojen reggades på första gången.

Den kan va lite olika beroende på om den är importerad eller om något fifflade med den när den reggades in etc. Senast för några månadersen när min kompis skulle försäkra sin tysk imp. 750R -99 så fick han billigare premie för den står på 72 kw eller va de nu va. Så IF går på denna effekt. Dock inte alltid, när jag ringde till dem angående 55 kw R1 så sa dom 110 kw. Lite hipp som happ de där!

/ Hannes

mhmm... tjae då kanske jag trots allt har råd o köpa en blade, var lite orolig för att man skulle inbilla sig att man fick såpass "billig" försäkring såsom 9400kr trafik, och sen stod man där, med länsförsäkringars trafikförsäkring på 26 000 kronor o redan köpt en båge för runt 30 lök...

Har kikat lite åt bandit också... ligger väl i fk6 o borde vara redigt billigare än fk7 hojar?

MrDaytona skrev:
Jag skulle inte tro att de e så stor skillnad mellan en 750 och 1000 sporthoj. Båda ligger i klass 7 så båda e dyra.

Jo, för mig var det så i alla fall.

En R1 -00 skulle kosta mig ca 17700kr halv/halv hos bolag XYZ(kommer inte ihåg namnet).

En GSXR 750 -98 skulle kosta 8580kr halv/halv hos bolag XYZ(kommer inte ihåg namnet).

Ganska så mycket pengar i skillnad om man är fattig student.

Superbee skrev:

Fan 62400 finns ingen normal människa som betalar.

Själv tycker jag nog att halvförsäkring är det mest optimala på en hoj som är 4-5år gammal.

Om du nu kör omkull så finns det en hel del reservdelar att köpa(begagnade) på nätet.

Och bara trafik skulle jag inte våga om hojen blir stulen :död

Superbee skrev:

haha 3200:-helhel på min-93blade900.tror inte jag ska flytta!ger dock 12,700halv på min r1:a(26år)

Jag körde hayabusa förra året å den var billigare än r1 å blade.Detta var hos if.Dom hade delat upp klass sju hojarna i tre grupper där typ r1 r6 å blade var i den dyraste å hayabusa zx-12 eller superblackbird hamnade i den billigaste.Var ju rättvist tycker jag. :tungan

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!