F.d krockad hoj!?

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
Tjena!

Bör man lägga 45 tusen på en hoj som varit f.d krockad?
Info om hoj, r6 från 2000, fina däck, servad, bes, omlackad, 1700 mil.
Besiktigad 2 ggr sedan krocken.

Inga missljud lr krångel med motorn.

Vad tycker ni?

tacksam för svar, som vanligt!

Last edited:
fortsomfan skrev:
Tjena!

Bör man lägga 45 tusen på en hoj som varit f.d krockad?
Info om hoj, r6 från 2000, fina däck, servad, bes, omlackad, 1700 mil.
Besiktigad 2 ggr sedan krocken.

Inga missljud lr krångel med motorn.

Vad tycker ni?

tacksam för svar, som vanligt!
Den verkar sjysst och har gått igenom besiktningen = troligtvis inga problem..
Men kraftigt frontalkrockad? ramsned?
& varför inte köpa en som inte varit krockad för 45? :va

Du får ju en som inte varit krockad för nästan samma pengar. Om man ska köpa en tidigare krockad cykel så ska man ju tjäna på det. Om han kan tänka sig att gå ned i pris så skulle jag köpa.. Men inte till det priset...

Iofs så får man ju knappt en R6:a 00:a med 1700 mil för 45000, och de klart e allt som det ska så verkar det lugnt med den krockade, kanske finns lite prutmån.

Jag röstar för om det ser fint ut i övrigt. inget som måste va probbs med. inte mer än nåt annat så länge ram o gaffel e ok.

hmmm :va vad e de för hoj?? årsmodell??? Hur kraschad var hojen?? känns ju dyrt för en hoj so blivit manglad av en långtradare men om den är vält i garaget kanske de inte e så farligt..... har du kollat på vad motsvarande hoj ligger i för pris i okraschat tillstånd???

edit: my bad ser va de e för modell nu.... fan man e ju knappt läskunnig ibland....

Last edited:
om allt som är trasigt är utbytt så är den ju i samma skick som en ej krockad iventuellt bättre

är den inte värd lika mycket då? kanske bara är köparen som vill vara ärlig mot sin kund och talar om hur det ligger till kan tänka mig att många hojar som inte ens trillat på stödet har varit med om både små och större vurpor!

frågan är ju hur många sporthojjar av lite äldre modell som inte varit med om någonting? Jag skulle dock undvika en hoj som varit med om en ordentlig smäll, Dock tror jag att dom flesta hojjar har varit omkull någon gång som är äldre

Om det finns kvitton eller annan dokumentation på vad som är bytt efter
"kraschen" så är det ju ganska enkelt att avgöra om den är riktig.

Efter att under flera år köpt "kraschade" hojar och ställt iordning så VET jag
att det behövs inte mycket för att Försäkringsbolagen löser in en hoj som
gått ikull. Även om skadorna varit relativt små...men eftersom det i systemet
Försäkringsbolag - Mc Verkstad - Ägare...inte finns tillstymmelse till insitament
som gör att någon försöker få ner kostnaderna, så kostar en enkel vurpa med
lite skrapade kåpor för mycket att byta ut. Alltså löser FörsäkringsBolagen in
den skadade hojen och höjer premien.

För att en modern sporthoj med "DeltaBox" ska bli ramsned så krävs enorma
krafter och då är det knappt lönt ens för en privatperson att köpa och laga upp den.
DET vanligaste som blir snett är Gaffelbenen och/eller Undre Gaffelkronan,
vilket inte kostar en förmögenhet att byta ut mot nytt.

En hoj som är reparerad efter en "krasch", är oftast repad på en firma som
Försäkringsbolaget känner väl till, och där sparas det inte på nått.

Så glöm det här med att en hoj som varit med om en "krasch" skulle vara
mindre värd än en som inte varit det, tänk lite...en hoj säg -02, som fått nya
kåpor och ny tank, VARFÖR skulle den vara Mindre värd, än en med 3år gamla kåpor...??

KentW

Som ren kuriosa kan jag säga att jag köpte min r-6:a -01 med 1700 mil på mätaren, inte en repa, nya däck och fullservad för 40000 för exakt ett år sedan. :D

den är för övrigt till salu nu för 50000.... med 2400mil på mätaren... :tungan

Krockad eller vurpad?
Allt hänger på vilka skador det var. Så länge ramen klarat sig går allt annat att byta.

Kolla på skicket, ser det bra ut och känns bra anser jag att det bara är köpa.
Är man fortfarande orolig för reparationerna är det ju bara att fråga säljaren. Får man seriösa svar så ser jag inget konstigt med det.

Krockat kan i vissa avseenden vara bättre. Någon har ju kollat igenom hojen istället för att förlita sig på det löpande bandet.

Som sagt, krockad eller vurpad? Hur som helst så finns det ju ingen anledning att köpa en vurpad för 45 när det finns ovurpade till samma pris.

majtii skrev:
Krockad eller vurpad?
Allt hänger på vilka skador det var. Så länge ramen klarat sig går allt annat att byta.

Kolla på skicket, ser det bra ut och känns bra anser jag att det bara är köpa.
Är man fortfarande orolig för reparationerna är det ju bara att fråga säljaren. Får man seriösa svar så ser jag inget konstigt med det.

Krockat kan i vissa avseenden vara bättre. Någon har ju kollat igenom hojen istället för att förlita sig på det löpande bandet.

man kan ju faktiskt byta en ram med! det är ju inte en så där jättestor kostnad om man kollar på vad vissa andra delar kostar!

hornet oskar skrev:
man kan ju faktiskt byta en ram med! det är ju inte en så där jättestor kostnad om man kollar på vad vissa andra delar kostar!

men ramnummer och sånt är väl det man reggar hojen på, den kan man väl inte bara byta hur som helst?

r6

HanneZ skrev:
Som sagt, krockad eller vurpad? Hur som helst så finns det ju ingen anledning att köpa en vurpad för 45 när det finns ovurpade till samma pris.

Om någon lägger fram en hoj, med milen under 2000, besiktigad iaf i år, fina däck, nyservad och reggad som 25 kw, (ja e 18) för 45 tusen som inte varit vurpat, klart jag köper den. men jag hittar ingen för det, inte en 00 och framåt iaf. Å jag har kollat sedan juli!!

Kolla om det är orginalkåpor eller kraschkåpor...
Jag köpte min hoj som va en upplagad inlösenhoj,och eftersom den va gråimporterad så va jag tvungen att för att få hondaörsäkring visa upp den på en honda verkstad å då klagade dom på att det va kraschkåper och att den inte va lika mycke värd som en med orginal. Så det är ett prut argument.

Last edited:
sportarn skrev:
Jo, bara att ta sina gamla nummer o sätta på nya hojen.
är det så?
visst går det men är det lagligt?
måste man styrka det med kvitto etc?

R2 skrev:
är det så?
visst går det men är det lagligt?
måste man styrka det med kvitto etc?

Köper du en ny ram hos en handlare så får du med kvitto, sen får du stansa
in det gamla ramnummret på den nya ramen,
OBS! Det ska vara med samma typsnitt på siffrorna.(I princip), eller så lika som
möjligt.
Sen besiktigar du den hos SBP som lagrar informationen,kvittot och protokollet.

Har du köpt en annan beg. ram, så måste du också ha ett kvitto, fixa också
ett intyg från Polis/Larmtjänst att den inte finns med som anmäld stulen.

Sen ska du XXXXXX'a det gamla numret, men det måste gå att se vilket det är,
Sen stansar du in ditt nummer bredvid på samma sätt som ovan och besiktigar.

KentW

som jag skrev i ett pm till killen som startade tråden:

bara så du vet så är det inte inköpet av hojen som kostar utan allt runtomkring, försäkringar skatt rep servicar utrustning och sånt, vad hojen kostar när man köper den kan nästan kvitta, faller kanske 5-10 i pris på ett år eller 2 om du köper begagnat till hyffsat pris, men då har du lagt 20-30 på försäkr soppa däck och sånt, tänk på det. inte billigt med hoj inte... :huvet

hornet oskar skrev:

Sjävklart kan man det.
Lite mer jobb bara (tid är pengar).

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!