Fötterna - långt upp, men in eller ut på pinnen?

Din körställnig ser alldeles utmärkt ut men du kör på tok för sakta det är den enkla sanningen. Själv "duttar" jag bara knät i backen för att se vart jag befinner mig. Det finns inget egenvärde att ha knät i backen, det finns dom som kör 1.40 tider på Anderstorp som knappt använder knäpuckarna. Det finns tillfällen när man knappt har något utrymme mellan kåporna och backen, då har man bra nerlägg och får knäskrap vare sig man vill eller inte.

Gäller detta gatdäck också?

Hastighet och nedläggningsvinkel, måste dom verkligen vara relaterade? Kan man inte ta en långsam hårnål med knäskrap? Är det bara svepande högfartsböjar där knät går i backen? Jag tänker mig en rejäl snabbstyrning så man nästan trillar i backen fast i typ 50 km/h...

Att det går sakta vet jag, tror mitt bästa på Gelleråsen är runt 1.20 och nu på Gotland var det 2 minuters varv, så nej, det går inte så fort.
 
Gäller detta gatdäck också?

Hastighet och nedläggningsvinkel, måste dom verkligen vara relaterade? Kan man inte ta en långsam hårnål med knäskrap? Är det bara svepande högfartsböjar där knät går i backen? Jag tänker mig en rejäl snabbstyrning så man nästan trillar i backen fast i typ 50 km/h...

Att det går sakta vet jag, tror mitt bästa på Gelleråsen är runt 1.20 och nu på Gotland var det 2 minuters varv, så nej, det går inte så fort.

Kör du 1.20 på åsen så kör du bra, oroa dig inte över knät. Jag skrapar knä mest hela tiden men behöver nästan 1.30 på mig runt gelleråsen, så bevisligen bromsar puckarna mer än dom gör nytta isåfall :-) :-) :-)

Kör man tuvängens gocartbana så kan man knäskrapa hårnålen i 20km/h, samma sak i de tighta kurvorna på Järfälla gocartbana.
 
Skit i knäskrap!

Jag började min karriär på banan förra året och då var knäskrap det enda jag brydde mig om - det gick fin fint men resulterade i en fruktansvärd sittställning. När jag väl vant mig vid denna felaktiga sittställning var det sjukt svårt att lära om på nytt och hänga rätt.. :huvet

Många knäpuckar och bandagar senare används de bara som markör för att jag ska veta att jag måste hänga mer med överkroppen.
 
Nu vet jag inte hur originalfotpinnarna sitter men normalt brukar ju pinnarna ta i långt innan du vurpat för att du lutat ner hojen för mycket.
 
Kör du 1.20 på åsen så kör du bra, oroa dig inte över knät. Jag skrapar knä mest hela tiden men behöver nästan 1.30 på mig runt gelleråsen, så bevisligen bromsar puckarna mer än dom gör nytta isåfall :-) :-) :-)

Kör man tuvängens gocartbana så kan man knäskrapa hårnålen i 20km/h, samma sak i de tighta kurvorna på Järfälla gocartbana.

Gelleråsen fick jag upp tempot bra på, men då var det slut på marginaler och ett litet fel kostade mig en lowsider. Knät vill jag få in för att just ge mig marginaler. Kan jag köra konsekvent och tryggt på 1.30 där är jag nöjd, så kan jag bygga upp farten därifrån.

Nu kör jag saktare efter vurpan - att bygga upp en perfekt körställning är målet för att sen öka tempot igen.

Gocartbanan i Järfälla ska jag köra så fort tillfälle ges!

Men detta är ju OT - hur har du fossingarna när du knäskrapar?

Nu vet jag inte hur originalfotpinnarna sitter men normalt brukar ju pinnarna ta i långt innan du vurpat för att du lutat ner hojen för mycket.

Jag har racepinnar som inte tar i förrens däcken tagit slut :banana

EDIT: Järfälla Knix på söndag! Då djävlar ska det experimenteras med fötterna! :fyllisar

EDIT 2: Fan, ingen knix pga middagsgäster på söndag :huvet
 
Last edited:
Hastighet och nedläggningsvinkel, måste dom verkligen vara relaterade? Kan man inte ta en långsam hårnål med knäskrap? Är det bara svepande högfartsböjar där knät går i backen?

Det går alldeles utmärkt på långsammare ställen.

Om man nu jagar just knäskrap så är det nästan lättare på gokartbana eftersom det svänger skarpare och inte blir lika läskigt när det går saktare. Tuvängen tycker jag är absolut lättast med "depåkurvan", den bortre kurvan, samt hårnålen. Järfälla är nog den som är "svårast" även om det finns nån kurva som är okej att öva i.

På Gelleråsen fixade jag mitt första skrap i Ejes, och sen nästa i hårnålen.

Nuförtiden knäskrapar jag nästan aldrig dock, fokuserar på annat som faktiskt ger nåt för körningen istället :) Är för långsam och lutar för lite för att det ska finnas nån "poäng". Men det var kul att ha det gjort.
Glöm inte gaskontrollen när du övar bara :gnissla
 
Hastighet och nedläggningsvinkel, måste dom verkligen vara relaterade? Kan man inte ta en långsam hårnål med knäskrap? Är det bara svepande högfartsböjar där knät går i backen? Jag tänker mig en rejäl snabbstyrning så man nästan trillar i backen fast i typ 50 km/h...

Smc Knix Gokartbana tex Tuvängen eller Rörken ett par resor dit så är saken biff ;)
 
Du åkte i min grupp Actionpics på Knutstorp, du såg ut att sitta bra på hojen :tummenupp

Är du verkligen rätt person att säga om någon sitter bra på hojen eller ej!? Du kan ju själv inte köra för fem öre. :arsele

Skojar bara med dig. DVD! :krama

Gäller detta gatdäck också?

Hastighet och nedläggningsvinkel, måste dom verkligen vara relaterade? Kan man inte ta en långsam hårnål med knäskrap? Är det bara svepande högfartsböjar där knät går i backen? Jag tänker mig en rejäl snabbstyrning så man nästan trillar i backen fast i typ 50 km/h...

Att det går sakta vet jag, tror mitt bästa på Gelleråsen är runt 1.20 och nu på Gotland var det 2 minuters varv, så nej, det går inte så fort.

Jag kör 1.46 på Gotland utan att dippa knäna. En polare till mig körde runt 2 med knäskrap. :näsblod Det blir billigare utan knäskrap.
Farten i sig bör mao inte ha någonting med knäskrap att göra.
 
Last edited:
Är du verkligen rätt person att säga om någon sitter bra på hojen eller ej!? Du kan ju själv inte köra för fem öre. :arsele

Skojar bara med dig. DVD! :krama



Jag kör 1.46 på Gotland utan att dippa knäna. En polare till mig körde runt 2 med knäskrap. :näsblod Det blir billigare utan knäskrap.
Farten i sig bör mao inte ha någonting med knäskrap att göra.

Ju snabbare man gör styrmanövern/snabbstyrningen/motstyrningen desto mindre behöver man luta med hojen, jämfört med en utdragen styrmanöver i samma hastighet med samma svängpunkt. Så ju bättre man lär sig styra desto mindre behöver man skrapa...tills man kompenserar med högre hastighet :-)



När jag tar mod till mig och kör lite snabbare i depåkurvan något varv så får jag vika tillbaka knät närmare tanken för att inte skrapa slut på pucken :-) Speciellt när jag provar att jaga någon av instruktörerna som kör på Dunlop GP 211 racer slicks...
 
Nu har inte jag läst hela tråden så sorry om detta blir en repris. Men ett tips är att INTE åka runt och försöka knäskrapa. Brukar resultera i just.... Krasch!
Hitta istället en bekväm sittställning där du kan röra dig ganska obehindrat och känner dig bekväm. Ha så mycket kontakt som möjligt med hoojen så du känner vad den håller på med. Hitta flyt(vilket du antagligen har om du åker 1,20 på åsen) och ha kul!

/A
 
Som en norrlänning hos banåkning.nu sade åt mig när jag var besviken över mina 1.21 tider på åsen men fortfarande inget knä i backen: Det går inte fortare med knäet i backen.
 
Råkade snubbla över den här artikeln i ett annat forum (bifogad bild)

Fick mig att tänka lite på hur jag sitter i kurvorna, jämfört med hur CSS instruktörerna satt. Reagerade nog någon gång på hur fan dom kan sitta rakt upp och ner på hojarna och köra om mig på insidan så det känns som ett möte ungefär...men enligt detta skall det vara bättre att inte vara så framåtlutad genom kurvan för att få ännu mer nytta av överkroppens vikt?
 

Bifogat

  • KneeDown7.jpg
    KneeDown7.jpg
    164.8 KB · Visningar: 264
Råkade snubbla över den här artikeln i ett annat forum (bifogad bild)

Fick mig att tänka lite på hur jag sitter i kurvorna, jämfört med hur CSS instruktörerna satt. Reagerade nog någon gång på hur fan dom kan sitta rakt upp och ner på hojarna och köra om mig på insidan så det känns som ett möte ungefär...men enligt detta skall det vara bättre att inte vara så framåtlutad genom kurvan för att få ännu mer nytta av överkroppens vikt?

Bild nummer tre ger minst lutning vid samma hastighet är min tolkning, dvs att hänga ut vid sidan av hojen ger störst möjlighet att köra fort genom kurvor. Ska man inte hänga ut så behöver man inte heller krypa ihop kanske?

Ingen som har sett bilder på hur innerfoten ska vara när man svänger?
 
Skit i knäskrap!

Jag började min karriär på banan förra året och då var knäskrap det enda jag brydde mig om - det gick fin fint men resulterade i en fruktansvärd sittställning. När jag väl vant mig vid denna felaktiga sittställning var det sjukt svårt att lära om på nytt och hänga rätt.. :huvet

Många knäpuckar och bandagar senare används de bara som markör för att jag ska veta att jag måste hänga mer med överkroppen.

Här är en till som ordagrant kan instämma med quoten...

Så mitt tips till TS är att köra som du gör idag, skit i knäpucken! Knäskrap kommer du göra om några bandagar till, så oroa dig inte.
Men vad du än gör: Börja inte med att lära in en felaktig sittställning. Du belastar benen och armarna helt onödigt, och det är svårt att börja lära om sig på nytt senare...
 
Här är en till som ordagrant kan instämma med quoten...

Så mitt tips till TS är att köra som du gör idag, skit i knäpucken! Knäskrap kommer du göra om några bandagar till, så oroa dig inte.
Men vad du än gör: Börja inte med att lära in en felaktig sittställning. Du belastar benen och armarna helt onödigt, och det är svårt att börja lära om sig på nytt senare...

Absolut - det är inte knäskrap som är målet, det är perfekt sittställning och en del av det är hur man har fötterna.

Jag tror jag har fått till en hyffsad körställning i övrigt, just möjligheten att vinkla knät mer eller mindre kan vara sista pusselbiten för mig, då det är ganska smärtsamt och ansträngande belastning just nu vilket antagligen är fel.

Så, om vi skiter i knäpuckar och fokuserar på fötter - hur ser idealet ut? Varierar det med kurva eller körstil eller finns det ett ideal så som Skip Barbers skola verkar antyda?
 
Har du mycket vikt på inre fotpinnen? Vilket isåfall vad jag förstått är ett symptom på att förankringen mot utsidan av hojen kan förbättras?

Jag tror jag brukar lyfta upp hälen och rotera foten så att hälen vilar mot sidan av den där plattan som sitter innanför fotpinnen. Något har jag iaf börjat göra för att undvika att pucken på stöveln skall skrapa i. Och innan jag började få koll på förankring av utsidan var det ju omöjligt att röra på innerfoten, den satt ju liksom fasttryckt mot pinnen.
 
Absolut - det är inte knäskrap som är målet, det är perfekt sittställning och en del av det är hur man har fötterna.

Jag tror jag har fått till en hyffsad körställning i övrigt, just möjligheten att vinkla knät mer eller mindre kan vara sista pusselbiten för mig, då det är ganska smärtsamt och ansträngande belastning just nu vilket antagligen är fel.

Så, om vi skiter i knäpuckar och fokuserar på fötter - hur ser idealet ut? Varierar det med kurva eller körstil eller finns det ett ideal så som Skip Barbers skola verkar antyda?

Såhär har jag fötterna...

På ytterpinnen hamnar fotpinnen under trampdynan, medan hälen trycks mot svingen iom att kroppsförflyttningen gör att benet vrider sig lite.

På inre fotpinnen sitter jag med fotpinnen under trampdynan. För att underlätta rörligheten med benet så vrider jag inte ut knät speciellt mycket för att känna av vinkeln/asfalten, utan vinklar foten samtidigt som jag vinklar ut knät.

Edit: klicka upp bilden med inre fotpinnen till största bilden så syns det hur jag menar med att vinkla foten!!
 

Bifogat

  • 91.jpg
    91.jpg
    12.3 KB · Visningar: 134
  • 93.jpg
    93.jpg
    146.3 KB · Visningar: 153
Last edited:
OK då hänger jag ut mig här till allmän beskådan :-)

Det verkar som om jag ställer mig lite på tå långt ut på pinnen och klämmer fast hälen mot svingen...
 

Bifogat

  • mini-1YY_5138.jpg
    mini-1YY_5138.jpg
    157.4 KB · Visningar: 90
  • mini-1YY_5174.JPG
    mini-1YY_5174.JPG
    216.8 KB · Visningar: 103
  • mini-1YY_5175.jpg
    mini-1YY_5175.jpg
    160.3 KB · Visningar: 105
  • mini-1YY_5275.JPG
    mini-1YY_5275.JPG
    147.4 KB · Visningar: 86
  • mini-1YY_5756.jpg
    mini-1YY_5756.jpg
    143.4 KB · Visningar: 102
  • mini-1YY_5713.jpg
    mini-1YY_5713.jpg
    164.9 KB · Visningar: 94
Ett par till
 

Bifogat

  • 2YY_6932.JPG
    2YY_6932.JPG
    144.9 KB · Visningar: 61
  • 2YY_7297.JPG
    2YY_7297.JPG
    157.4 KB · Visningar: 62
  • 2YY_7307.JPG
    2YY_7307.JPG
    141.4 KB · Visningar: 54
  • 3WW_8587.JPG
    3WW_8587.JPG
    164.5 KB · Visningar: 69
  • 3WW_9230.JPG
    3WW_9230.JPG
    181.9 KB · Visningar: 69
  • 3WW_9268.JPG
    3WW_9268.JPG
    155 KB · Visningar: 59
Kan också bjuda på lite bilder. Jag har aldrig gått kurs på hur man skall köra men har haft som högsta mål att kunna knäskrapa. Det var inte förrän min andra bandag efter jag bytt till riktigt bra däck som skrapen började komma och det var i Nyhemskurvan på Falken.

img4c41ae2deba6b.jpg

Kan se hur min fot ser ut här.

img4c41ae1f224e2.jpg

Samma här, men ett år senare

img4c41aebb1c4ed.jpg

En bild från utsidan, förra året.

När jag väl kom igång med knäskrapandet och det blev naturligt så började jag inse att polarna var snabbare... Jag tappade helt enkelt för mycket genom att positionera mig på hojen som jag gjorde och dragga pucken i asfalten så hårt. Man kände verkligen ibland när man låg med nedlägg hur pucken bromsade ner farten markant!. Fettsnok var då på mig som fan att jag skulle luta överkroppen mer. Började exprimentera. Ginstkurvan (lång snabb höger) var den enda jag egentligen behövde knäskrapa i på Falken.

Efter att ha kört Anderstorp förra året så ändrade jag körställningen ännu mer. Försökte att inte peka ut tårna så mycket som jag gjorde utan ha en avslappnad körställning och luta överkropp ännu mer. Knäskrapen kom av sig själv och detta var inte på grund utav att jag provocerade eller skickade ut knäet överdrivet som jag alltid gjort, utan i takt med hastigheten ökade och nedläggningsvinklarna mer extrema så var knäet i backen varse man vill eller ej.

Det är sjukt kul att knäskrapa men inte direkt effektivt alltid. :D
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top