Fötterna - långt upp, men in eller ut på pinnen?

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag har inte fått knäskrap i år, trots 8 dagar på bana och nedlägg så däcken slitits på yttersta millimetern. Anledningen tror jag är att jag inte vinklar ut knät som en del andra gör och jag har försökt analysera varför jag inte får ut knät mer...

Hemligheten verkar sitta i innerfoten, och det jag googlat fram hittills är Skip Barbers körställning som har något som Keith inte nämner:

"Regarding foot placement, I learned why to keep your feet near the outside of the pegs. I always knew you should, but didn’t know why. The “why” is it allows your feet to pivot which aids in the position of your upper body. " - http://www.sport-touring.net/forums/index.php?topic=54564.msg1260205;topicseen

"It consists of one butt cheek off the seat; the ball of your inside foot on the end of the peg with the toe pointed out; the chest open and pointed towards the corner; the head low, pointed into the corner and to the side of the bike's screen and your outside bicep resting on the tank. This is naturally the most athletic riding position, allowing you to maximize your body's ability to respond should the need to alter the bike's position suddenly occur and takes as much lean as possible out of a given speed in any corner. " - http://hellforleathermagazine.com/2009/12/skip-barber-superbike-school-l.html

Så, har jag hittat den begränsande faktorn, eller är jag på villospår?

Jag har antagligen efter många års slarvigt fotarbete då tårna gick i backen titt som tätt flyttat in fötterna så långt det bara går, och därmed låst benet från att kunna röra sig. Tårna är ganska långt upp på pinnarna när jag kör, men också dikt an "ramen".

De bifogade bilderna visar min vanliga körställning och hur långt jag maximalt klarar att vinkla ut knät.
 

Bifogat

  • Jonas bandagar.jpg
    Jonas bandagar.jpg
    64.2 KB · Visningar: 712

klubban

cool rilles dräng
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Täby
Hoj
cbr1000rr-09
Tittar man på bilderna så får du nog lägga ner hojen en bra bit till om du ska få i knät.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Som det ser ut på bilderna så borde du kunna köra med knäskrap om du "bara" lägger ner hojen mer. Men jag ska inte säga allt för mycket då jag inte kört så mycket hoj än.

Men om man kollar knäpuckens vinkel mot markens så borde din knävinkel vara tillräcklig sålänge du lägger hojen ner mer. (Teoretiskt sett då alltså)

/Påsen
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Tittar man på bilderna så får du nog lägga ner hojen en bra bit till om du ska få i knät.

Ja, nu var det inte bilder som visar min maximala nedläggningsvinkel, utan hur jag har knät.

Jag har precis bara touchat knäpuckarna, men då finns inget däck kvar, jag vill kunna känna av nedläggningsvinkeln med knät tidigare än så, dvs en liten bit innan max nedläggningsvinkel.

Med nuvarande vinkel på knät kommer däcken nästan ta slut innan knät går i backen - vilket ju inte ger några bra marginaler.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Din körställning ser väl ok ut, mer nedlägg bara, däcken klarar mycket mer än du tror! Att du inte har någon fegrand kvar på bakdäcket betyder INTE att däcket inte klarar mer vinkel! Häng på någon som skrapar i varje kurva så löser det sig nog!
 
Last edited:

svrajder

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
SV'n såld. Triumph Sprint ST 1050
Jag är mycket långt ifrån någon expert på "riding position" eller knäskrap. Däremot har jag bra koll på anatomi och funktionell anatomi.

Jag tror att du kan vara på rätt spår i din hypotes att en begränsning av fotens rörlighet hindrar dig. Att "vika ut knät" är ingen rörelse i knäleden men däremot i höftleden. En utåtrotation och utåtföring (abduktion) i höftleden är den rörelse du strävar efter. Om du utåtroterar benet i höftleden så kommer du att utåtrotera fotbladet men inåtrotera hälen. Om din fot är parallell med, och dikt an mot ramen så kommer detta att vara omöjligt.

Begripligt? Förstod jag dig rätt?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Jag är mycket långt ifrån någon expert på "riding position" eller knäskrap. Däremot har jag bra koll på anatomi och funktionell anatomi.

Jag tror att du kan vara på rätt spår i din hypotes att en begränsning av fotens rörlighet hindrar dig. Att "vika ut knät" är ingen rörelse i knäleden men däremot i höftleden. En utåtrotation och utåtföring (abduktion) i höftleden är den rörelse du strävar efter. Om du utåtroterar benet i höftleden så kommer du att utåtrotera fotbladet men inåtrotera hälen. Om din fot är parallell med, och dikt an mot ramen så kommer detta att vara omöjligt.

Begripligt? Förstod jag dig rätt?

Problemet är fortfarande att du inte lägger ner hojen!
 

klubban

cool rilles dräng
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Täby
Hoj
cbr1000rr-09
Ja, nu var det inte bilder som visar min maximala nedläggningsvinkel, utan hur jag har knät.

Jag har precis bara touchat knäpuckarna, men då finns inget däck kvar, jag vill kunna känna av nedläggningsvinkeln med knät tidigare än så, dvs en liten bit innan max nedläggningsvinkel.

Med nuvarande vinkel på knät kommer däcken nästan ta slut innan knät går i backen - vilket ju inte ger några bra marginaler.

Prova vrid ut innerfoten lite så att tårna pekar mer inåt kurvan. samtidigt som du lyfter hälen lite. Och kanske häng av lite mer.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Nehe du gubben, ska man lära sig skrapa knä så måste man ju öva. Man kan inte köra två varv, sen kasta cykeln på gräset och sen ställa sig och fota! Då kommer du aldrig lära dig! :fakta

Skämt åsido, kan det inte vara enklare att avgöra om du ber nån köra före och filma dig bakom, då kommer du på rörlig bild se om du lägger ner för lite eller om du har fel fotvinkel för att skrapa knä?
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Om knäskrapet är ett måste....

Högre kurvhastighet och luta mer eller, klättra som en apa på hojen.

Lycka till.
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag är mycket långt ifrån någon expert på "riding position" eller knäskrap. Däremot har jag bra koll på anatomi och funktionell anatomi.

Jag tror att du kan vara på rätt spår i din hypotes att en begränsning av fotens rörlighet hindrar dig. Att "vika ut knät" är ingen rörelse i knäleden men däremot i höftleden. En utåtrotation och utåtföring (abduktion) i höftleden är den rörelse du strävar efter. Om du utåtroterar benet i höftleden så kommer du att utåtrotera fotbladet men inåtrotera hälen. Om din fot är parallell med, och dikt an mot ramen så kommer detta att vara omöjligt.

Begripligt? Förstod jag dig rätt?

Exakt - detta var det som jag idag precis tror mig ha förstått! Tidigare har jag jobbat med att få bak rumpan, låsa knät mot tanken och spjärna fast det med tårna, en knytnäve mellan kuk och tank, kyssa backspegeln, tårna på fotpinnarna, osv. Inte förrens idag har jag hört, sett eller noterat att man ska flytta ut och rotera foten - vilket ju blir mer och mer uppenbart när jag tänker och känner efter...

Problemet är fortfarande att du inte lägger ner hojen!

Ja, kanske är det så, men jag är inte helt övertygad.

Prova vrid ut innerfoten lite så att tårna pekar mer inåt kurvan. samtidigt som du lyfter hälen lite. Och kanske häng av lite mer.

Japp! Här ska experimenteras, måste kanske boka lite mer tid på bana inom kort.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Ser på första bilden att du gör just det du beskriver. Pressar innerfoten dikt mot ramen. Själv brukar jag ha foten en ganska bra bit ut på pinnen. Tycker det känns naturligt för att kunna vrida med överkroppen in mot svängen... Hoppas jag gör mej förstådd?!

Hur som helst, blir mycket enklare att vika ut benet mer om man har förkärlek för att posörskrapa lite i böjarna. Men som sagt, du kan luta hojen bra mycket mer än på bilderna.
 

jetson

Guest
[YOUTUBE-ID]4TvoeTfrQDw[/YOUTUBE-ID]

Jämför med den där snubben om du hänger likadant, på bilderna ser det ut som att din höft är lite rakt framåt med hojen

edit: jag svamlar
 
Last edited:

klubban

cool rilles dräng
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Täby
Hoj
cbr1000rr-09
Japp! Här ska experimenteras, måste kanske boka lite mer tid på bana inom kort.[/QUOTE]

Skam den som ger sej:tummenupp
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Har du bett nån kolla hur nära backen du kommer med knät? Jag har sett flera som drar åt sig knät (mot hojen) ju mer de lägger ner. Ungefär som när man omedvetet lutar sig frammåt när man wheelar om man inte aktivt tänker på att luta bakåt.

Bilder eller video på sig själv brukar hjälpa!
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Din körställning ser väl ok ut, mer nedlägg bara, däcken klarar mycket mer än du tror! Att du inte har någon fegrand kvar på bakdäcket betyder INTE att däcket inte klarar mer vinkel! Häng på någon som skrapar i varje kurva så löser det sig nog!

Ok, det stämmer säkert.

Nehe du gubben, ska man lära sig skrapa knä så måste man ju öva. Man kan inte köra två varv, sen kasta cykeln på gräset och sen ställa sig och fota! Då kommer du aldrig lära dig! :fakta

Skämt åsido, kan det inte vara enklare att avgöra om du ber nån köra före och filma dig bakom, då kommer du på rörlig bild se om du lägger ner för lite eller om du har fel fotvinkel för att skrapa knä?

Du får ligga före mig nästa körning då? :tungan
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
[YOUTUBE-ID]4TvoeTfrQDw[/YOUTUBE-ID]

Jämför med den där snubben om du hänger likadant, på bilderna ser det ut som att din höft är lite rakt framåt med hojen

edit: jag svamlar
ja vill man bara skrapa puckarna kan man ju sitta som killen på filmen, dlgvrg sitter dock mycket bättre just för att han inte vrider höften och sig själv runt tanken.
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Din körställnig ser alldeles utmärkt ut men du kör på tok för sakta det är den enkla sanningen. Själv "duttar" jag bara knät i backen för att se vart jag befinner mig. Det finns inget egenvärde att ha knät i backen, det finns dom som kör 1.40 tider på Anderstorp som knappt använder knäpuckarna. Det finns tillfällen när man knappt har något utrymme mellan kåporna och backen, då har man bra nerlägg och får knäskrap vare sig man vill eller inte.

Exakt - detta var det som jag idag precis tror mig ha förstått! Tidigare har jag jobbat med att få bak rumpan, låsa knät mot tanken och spjärna fast det med tårna, en knytnäve mellan kuk och tank, kyssa backspegeln, tårna på fotpinnarna, osv. Inte förrens idag har jag hört, sett eller noterat att man ska flytta ut och rotera foten - vilket ju blir mer och mer uppenbart när jag tänker och känner efter...



Ja, kanske är det så, men jag är inte helt övertygad.



Japp! Här ska experimenteras, måste kanske boka lite mer tid på bana inom kort.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Du åkte i min grupp Actionpics på Knutstorp, du såg ut att sitta bra på hojen :tummenupp
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top