Fötterna - långt upp, men in eller ut på pinnen?

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag har inte fått knäskrap i år, trots 8 dagar på bana och nedlägg så däcken slitits på yttersta millimetern. Anledningen tror jag är att jag inte vinklar ut knät som en del andra gör och jag har försökt analysera varför jag inte får ut knät mer...

Hemligheten verkar sitta i innerfoten, och det jag googlat fram hittills är Skip Barbers körställning som har något som Keith inte nämner:

"Regarding foot placement, I learned why to keep your feet near the outside of the pegs. I always knew you should, but didn’t know why. The “why” is it allows your feet to pivot which aids in the position of your upper body. " - http://www.sport-touring.net/forums/index.php?topic=54564.msg1260205;topicseen

"It consists of one butt cheek off the seat; the ball of your inside foot on the end of the peg with the toe pointed out; the chest open and pointed towards the corner; the head low, pointed into the corner and to the side of the bike's screen and your outside bicep resting on the tank. This is naturally the most athletic riding position, allowing you to maximize your body's ability to respond should the need to alter the bike's position suddenly occur and takes as much lean as possible out of a given speed in any corner. " - http://hellforleathermagazine.com/2009/12/skip-barber-superbike-school-l.html

Så, har jag hittat den begränsande faktorn, eller är jag på villospår?

Jag har antagligen efter många års slarvigt fotarbete då tårna gick i backen titt som tätt flyttat in fötterna så långt det bara går, och därmed låst benet från att kunna röra sig. Tårna är ganska långt upp på pinnarna när jag kör, men också dikt an "ramen".

De bifogade bilderna visar min vanliga körställning och hur långt jag maximalt klarar att vinkla ut knät.
 

Bifogat

  • Jonas bandagar.jpg
    Jonas bandagar.jpg
    64.2 KB · Visningar: 712
Tittar man på bilderna så får du nog lägga ner hojen en bra bit till om du ska få i knät.
 
Som det ser ut på bilderna så borde du kunna köra med knäskrap om du "bara" lägger ner hojen mer. Men jag ska inte säga allt för mycket då jag inte kört så mycket hoj än.

Men om man kollar knäpuckens vinkel mot markens så borde din knävinkel vara tillräcklig sålänge du lägger hojen ner mer. (Teoretiskt sett då alltså)

/Påsen
 
Tittar man på bilderna så får du nog lägga ner hojen en bra bit till om du ska få i knät.

Ja, nu var det inte bilder som visar min maximala nedläggningsvinkel, utan hur jag har knät.

Jag har precis bara touchat knäpuckarna, men då finns inget däck kvar, jag vill kunna känna av nedläggningsvinkeln med knät tidigare än så, dvs en liten bit innan max nedläggningsvinkel.

Med nuvarande vinkel på knät kommer däcken nästan ta slut innan knät går i backen - vilket ju inte ger några bra marginaler.
 
Din körställning ser väl ok ut, mer nedlägg bara, däcken klarar mycket mer än du tror! Att du inte har någon fegrand kvar på bakdäcket betyder INTE att däcket inte klarar mer vinkel! Häng på någon som skrapar i varje kurva så löser det sig nog!
 
Last edited:
Jag är mycket långt ifrån någon expert på "riding position" eller knäskrap. Däremot har jag bra koll på anatomi och funktionell anatomi.

Jag tror att du kan vara på rätt spår i din hypotes att en begränsning av fotens rörlighet hindrar dig. Att "vika ut knät" är ingen rörelse i knäleden men däremot i höftleden. En utåtrotation och utåtföring (abduktion) i höftleden är den rörelse du strävar efter. Om du utåtroterar benet i höftleden så kommer du att utåtrotera fotbladet men inåtrotera hälen. Om din fot är parallell med, och dikt an mot ramen så kommer detta att vara omöjligt.

Begripligt? Förstod jag dig rätt?
 
Jag är mycket långt ifrån någon expert på "riding position" eller knäskrap. Däremot har jag bra koll på anatomi och funktionell anatomi.

Jag tror att du kan vara på rätt spår i din hypotes att en begränsning av fotens rörlighet hindrar dig. Att "vika ut knät" är ingen rörelse i knäleden men däremot i höftleden. En utåtrotation och utåtföring (abduktion) i höftleden är den rörelse du strävar efter. Om du utåtroterar benet i höftleden så kommer du att utåtrotera fotbladet men inåtrotera hälen. Om din fot är parallell med, och dikt an mot ramen så kommer detta att vara omöjligt.

Begripligt? Förstod jag dig rätt?

Problemet är fortfarande att du inte lägger ner hojen!
 
Ja, nu var det inte bilder som visar min maximala nedläggningsvinkel, utan hur jag har knät.

Jag har precis bara touchat knäpuckarna, men då finns inget däck kvar, jag vill kunna känna av nedläggningsvinkeln med knät tidigare än så, dvs en liten bit innan max nedläggningsvinkel.

Med nuvarande vinkel på knät kommer däcken nästan ta slut innan knät går i backen - vilket ju inte ger några bra marginaler.

Prova vrid ut innerfoten lite så att tårna pekar mer inåt kurvan. samtidigt som du lyfter hälen lite. Och kanske häng av lite mer.
 
Nehe du gubben, ska man lära sig skrapa knä så måste man ju öva. Man kan inte köra två varv, sen kasta cykeln på gräset och sen ställa sig och fota! Då kommer du aldrig lära dig! :fakta

Skämt åsido, kan det inte vara enklare att avgöra om du ber nån köra före och filma dig bakom, då kommer du på rörlig bild se om du lägger ner för lite eller om du har fel fotvinkel för att skrapa knä?
 
Om knäskrapet är ett måste....

Högre kurvhastighet och luta mer eller, klättra som en apa på hojen.

Lycka till.
 
Jag är mycket långt ifrån någon expert på "riding position" eller knäskrap. Däremot har jag bra koll på anatomi och funktionell anatomi.

Jag tror att du kan vara på rätt spår i din hypotes att en begränsning av fotens rörlighet hindrar dig. Att "vika ut knät" är ingen rörelse i knäleden men däremot i höftleden. En utåtrotation och utåtföring (abduktion) i höftleden är den rörelse du strävar efter. Om du utåtroterar benet i höftleden så kommer du att utåtrotera fotbladet men inåtrotera hälen. Om din fot är parallell med, och dikt an mot ramen så kommer detta att vara omöjligt.

Begripligt? Förstod jag dig rätt?

Exakt - detta var det som jag idag precis tror mig ha förstått! Tidigare har jag jobbat med att få bak rumpan, låsa knät mot tanken och spjärna fast det med tårna, en knytnäve mellan kuk och tank, kyssa backspegeln, tårna på fotpinnarna, osv. Inte förrens idag har jag hört, sett eller noterat att man ska flytta ut och rotera foten - vilket ju blir mer och mer uppenbart när jag tänker och känner efter...

Problemet är fortfarande att du inte lägger ner hojen!

Ja, kanske är det så, men jag är inte helt övertygad.

Prova vrid ut innerfoten lite så att tårna pekar mer inåt kurvan. samtidigt som du lyfter hälen lite. Och kanske häng av lite mer.

Japp! Här ska experimenteras, måste kanske boka lite mer tid på bana inom kort.
 
Ser på första bilden att du gör just det du beskriver. Pressar innerfoten dikt mot ramen. Själv brukar jag ha foten en ganska bra bit ut på pinnen. Tycker det känns naturligt för att kunna vrida med överkroppen in mot svängen... Hoppas jag gör mej förstådd?!

Hur som helst, blir mycket enklare att vika ut benet mer om man har förkärlek för att posörskrapa lite i böjarna. Men som sagt, du kan luta hojen bra mycket mer än på bilderna.
 
[YOUTUBE-ID]4TvoeTfrQDw[/YOUTUBE-ID]

Jämför med den där snubben om du hänger likadant, på bilderna ser det ut som att din höft är lite rakt framåt med hojen

edit: jag svamlar
 
Last edited:
Japp! Här ska experimenteras, måste kanske boka lite mer tid på bana inom kort.[/QUOTE]

Skam den som ger sej:tummenupp
 
Har du bett nån kolla hur nära backen du kommer med knät? Jag har sett flera som drar åt sig knät (mot hojen) ju mer de lägger ner. Ungefär som när man omedvetet lutar sig frammåt när man wheelar om man inte aktivt tänker på att luta bakåt.

Bilder eller video på sig själv brukar hjälpa!
 
Din körställning ser väl ok ut, mer nedlägg bara, däcken klarar mycket mer än du tror! Att du inte har någon fegrand kvar på bakdäcket betyder INTE att däcket inte klarar mer vinkel! Häng på någon som skrapar i varje kurva så löser det sig nog!

Ok, det stämmer säkert.

Nehe du gubben, ska man lära sig skrapa knä så måste man ju öva. Man kan inte köra två varv, sen kasta cykeln på gräset och sen ställa sig och fota! Då kommer du aldrig lära dig! :fakta

Skämt åsido, kan det inte vara enklare att avgöra om du ber nån köra före och filma dig bakom, då kommer du på rörlig bild se om du lägger ner för lite eller om du har fel fotvinkel för att skrapa knä?

Du får ligga före mig nästa körning då? :tungan
 
[YOUTUBE-ID]4TvoeTfrQDw[/YOUTUBE-ID]

Jämför med den där snubben om du hänger likadant, på bilderna ser det ut som att din höft är lite rakt framåt med hojen

edit: jag svamlar
ja vill man bara skrapa puckarna kan man ju sitta som killen på filmen, dlgvrg sitter dock mycket bättre just för att han inte vrider höften och sig själv runt tanken.
 
Din körställnig ser alldeles utmärkt ut men du kör på tok för sakta det är den enkla sanningen. Själv "duttar" jag bara knät i backen för att se vart jag befinner mig. Det finns inget egenvärde att ha knät i backen, det finns dom som kör 1.40 tider på Anderstorp som knappt använder knäpuckarna. Det finns tillfällen när man knappt har något utrymme mellan kåporna och backen, då har man bra nerlägg och får knäskrap vare sig man vill eller inte.

Exakt - detta var det som jag idag precis tror mig ha förstått! Tidigare har jag jobbat med att få bak rumpan, låsa knät mot tanken och spjärna fast det med tårna, en knytnäve mellan kuk och tank, kyssa backspegeln, tårna på fotpinnarna, osv. Inte förrens idag har jag hört, sett eller noterat att man ska flytta ut och rotera foten - vilket ju blir mer och mer uppenbart när jag tänker och känner efter...



Ja, kanske är det så, men jag är inte helt övertygad.



Japp! Här ska experimenteras, måste kanske boka lite mer tid på bana inom kort.
 
Du åkte i min grupp Actionpics på Knutstorp, du såg ut att sitta bra på hojen :tummenupp
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top