Undertecknad (standardvikt 80kg med utrustning på) ,läser och titta på klipp om injustering av häng. ska nu välja mellan 3 olika sätt
. Fjädringsväg bak 144 mm, fram 130mm. Jag kör mest på gata.
Jag har kört hojen ett par hundra mil och tyckte den kändes bra, brukar ändå alltid justera hänget på mina hojar och upplevt att det blivit bättre då jag använt metod enligt alternativ nr1.
1.Det som jag tror är vedertaget och jag tidigare använt som mått för justering av häng är för gatuhoj. Bak 25-45 mm (förarhäng 28-33% av fjädringsväg), fram 35-50mm (28-33%). SMC rekommenderar.
2. Enligt Öhlinsappen, bak 28 mm (blir 19,5%), fram 46 mm (blir 35%)
3. Inställd från fabrik, bak 32 mm (blir 22%), fram 50 (blir 38%)
Kommentarer till alternativen
Alternativ 1.
Både rekommenderat häng i mm och procent av fjädringsväg finns med på blanketten från SMC. 28%-33% i bak ger häng på 40-47 med 144mm fjädringsväg. 28%-33% i fram ger häng på 36- 43 med 130 mm fjädringsväg.
Alternativ 2.
Öhlins ligger rätt i mm häng men procenten blir lite fel, annars hade jag kört rakt av med deras rekommendationer. Det känns som ett företag man ska lita på ändå så velar jag pga av procentfelet.
Alternativ 3.
Låg i % av fjädringsväg bak, hög i % av fjädringsväg fram.
Vilket är viktigast häng i mm eller häng i procent av fjädringsväg?
Någon här som vet, vilket alternativ är mest rätt?

Jag har kört hojen ett par hundra mil och tyckte den kändes bra, brukar ändå alltid justera hänget på mina hojar och upplevt att det blivit bättre då jag använt metod enligt alternativ nr1.
1.Det som jag tror är vedertaget och jag tidigare använt som mått för justering av häng är för gatuhoj. Bak 25-45 mm (förarhäng 28-33% av fjädringsväg), fram 35-50mm (28-33%). SMC rekommenderar.
2. Enligt Öhlinsappen, bak 28 mm (blir 19,5%), fram 46 mm (blir 35%)
3. Inställd från fabrik, bak 32 mm (blir 22%), fram 50 (blir 38%)
Kommentarer till alternativen
Alternativ 1.
Både rekommenderat häng i mm och procent av fjädringsväg finns med på blanketten från SMC. 28%-33% i bak ger häng på 40-47 med 144mm fjädringsväg. 28%-33% i fram ger häng på 36- 43 med 130 mm fjädringsväg.
Alternativ 2.
Öhlins ligger rätt i mm häng men procenten blir lite fel, annars hade jag kört rakt av med deras rekommendationer. Det känns som ett företag man ska lita på ändå så velar jag pga av procentfelet.
Alternativ 3.
Låg i % av fjädringsväg bak, hög i % av fjädringsväg fram.
Vilket är viktigast häng i mm eller häng i procent av fjädringsväg?
Någon här som vet, vilket alternativ är mest rätt?
Last edited: