Fjädrings/stötdämparfrågor

En styvare bakfjäder är förhållandevis billig.

Är hojen motard eller offroad från början? Jag tror det där chassit har nog väldigt stabil och sävlig geometri så om du sänker mer fram än bak blir den nog bara roligare.
 
Jag är förbryllad. TS säger att han mest skall köra asfalt, men alla tips han får handlar om mjuk progressiv fjädring. :va
 
Gaffel: Ser ut som en OC (open chamber) WP gaffel. Kolla vilken fjäderlängd du har idag. Är det 505mm eller har du redan en kortare. KTM har en uppsjö olika längder och marknadspriset är typ 500kr för en beg fjäder i rätt längd. För de pengarna känns det stökigt att hålla på och kapa själv.

Stötdämpare: Aha tänkte aldrig på att CCM också provat PDS. Förutsatte att det var något på KTM bas du byggde. Alla WP dämpare har ett familjenummer graverat på dämparkroppens övre del. Utifrån det så kan man identifiera dämparen och se vad den har för spec. Vet dock inte om CCM har släppt denna info.

Om open chamber betyder att oljan kan flöda fritt från cartridge till resten av dämparen genom hål i botten av cartridge-röret så är det det, ja. Fjädern är något kortare. Sitter två plastdistanser i toppen av fjädern och en i botten. Tror varje är fem mm? Total längd på fjädern är hursom ca 485 mm. Mycket nyfiken på var jag hittar beg fjädrar? Obs att det är 43 mm innerben.

Får ta en titt på dämparen nästa gång jag är i garaget och se om jag kan hitta numret.
 
Jag är förbryllad. TS säger att han mest skall köra asfalt, men alla tips han får handlar om mjuk progressiv fjädring. :va

Vilka förslag anser du ger en mjukare och/eller progressiv fjädring? Vad jag ser är det väl snarare ungefär bibehållen styvhet men kortat slag som förekommit. Inte heller någon direkt förändring av progressivitet heller ser jag utöver att progressiviteten kommer att flyttas tidigare eller senare i slaget beroende på metod.
 
En styvare bakfjäder är förhållandevis billig.

Är hojen motard eller offroad från början? Jag tror det där chassit har nog väldigt stabil och sävlig geometri så om du sänker mer fram än bak blir den nog bara roligare.

Motard, typ Duke2. Finns en enduro/motardversion med samma chassi som har lite längre sving. Den var löjligt nervös och kvickstyrd från början, framförallt pga av smala (men tunga) gjutna fälgar. Efter byte till bredare och lättare fälgar blev den lugnare. Ologiskt nog blev den även mindre nervös av att droppa kronan 10 mm, konventionell visdom säger ju tvärtom.

Tror du verkligen att 5 cm sänkning fram utan motsvarande sänkning bak skulle gå utan att få helt orimliga köregenskaper?
 
Vilka förslag anser du ger en mjukare och/eller progressiv fjädring? Vad jag ser är det väl snarare ungefär bibehållen styvhet men kortat slag som förekommit. Inte heller någon direkt förändring av progressivitet heller ser jag utöver att progressiviteten kommer att flyttas tidigare eller senare i slaget beroende på metod.
Jag pratar inte om förändringar, utan om absolutvärden.
 
Motard, typ Duke2. Finns en enduro/motardversion med samma chassi som har lite längre sving. Den var löjligt nervös och kvickstyrd från början, framförallt pga av smala (men tunga) gjutna fälgar. Efter byte till bredare och lättare fälgar blev den lugnare. Ologiskt nog blev den även mindre nervös av att droppa kronan 10 mm, konventionell visdom säger ju tvärtom.

Tror du verkligen att 5 cm sänkning fram utan motsvarande sänkning bak skulle gå utan att få helt orimliga köregenskaper?

Svårt säga med säkerhet utan att ha sett eller provkört hojen men det tror jag.

Åtminstone behöver du knappast sänka lika mycket bak i alla fall.
 
Ok. Du pratade om billiga kompromisser tyckte jag.
Men då kan du bortse från mitt inlägg.
 
Svårt säga med säkerhet utan att ha sett eller provkört hojen men det tror jag.

Åtminstone behöver du knappast sänka lika mycket bak i alla fall.

Ok. Jag tänker mest på att denna gaffeln har rätt mycket offset. 20 mm i krona/gaffelben och knappt 40 mm i hjulaxeln/centrum gaffelben. Även med ganska konservativa gaffelvinklar blir försprånget snabbt i minsta laget. 29 graders gaffelvinkel ger t.ex. ett försprång på knappt 100 mm, och så flack vinkel tror jag inte det är på gaffeln. En garagepolare har en vinkelmätare, ska kolla med den för att få ett ungefärligt värde på gaffelvinkel.
 
Stötdämpare: Aha tänkte aldrig på att CCM också provat PDS. Förutsatte att det var något på KTM bas du byggde. Alla WP dämpare har ett familjenummer graverat på dämparkroppens övre del. Utifrån det så kan man identifiera dämparen och se vad den har för spec. Vet dock inte om CCM har släppt denna info.

Dämparen är märkt med ”36/02” i botten av dämparkroppen och med ”3” i toppen. Är det något av dessa nummer?

Vem skulle du rekommendera om jag vill köpa nya (eller beg) kortare fjädrar till gaffeln? Slavens racing och Racetech är väl de som brukar nämnas, kanske finns någon annan närmare till hands?

-edit- bilder på dämparen
Foto 2018-01-06 22 20 54.jpg
Foto 2018-01-06 21 41 31.jpg
number shock.jpg
 
Last edited:
Dämparen är märkt med ”36/02” i botten av dämparkroppen och med ”3” i toppen. Är det något av dessa nummer?

Vem skulle du rekommendera om jag vill köpa nya (eller beg) kortare fjädrar till gaffeln? Slavens racing och Racetech är väl de som brukar nämnas, kanske finns någon annan närmare till hands?

Har du någon leverantör på nära håll så gå till honom om du få rimligt pris.
 
Har du någon leverantör på nära håll så gå till honom om du få rimligt pris.

Ja, det är lite det jag undrar. Nära håll är Malmö/Lund men har ingen bil så allt längre bort än så är i princip lika som att beställa från nätet. Jonte Engdahl fixar stötdämparservice men de tar bra betalt för det. Du har väl bott i Skåne? Kanske vet du någon pålitlig ”leverantör”?
 
Ja, det är lite det jag undrar. Nära håll är Malmö/Lund men har ingen bil så allt längre bort än så är i princip lika som att beställa från nätet. Jonte Engdahl fixar stötdämparservice men de tar bra betalt för det. Du har väl bott i Skåne? Kanske vet du någon pålitlig ”leverantör”?

Månsson kanske? Har aldrig handlat av honom men han servar ju många seriösa åkare i Sverige.

Jag beställde från Kumlins när jag bodde i Lund.
 
Månsson är väldigt duktig men att hålla tider som han har lovat är han sämre på. Har man inga problem med det så har han lokal i Sjöbo. I närheten av Motostar.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Månsson kanske? Har aldrig handlat av honom men han servar ju många seriösa åkare i Sverige.

Jag beställde från Kumlins när jag bodde i Lund.

Månsson är väldigt duktig men att hålla tider som han har lovat är han sämre på. Har man inga problem med det så har han lokal i Sjöbo. I närheten av Motostar.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Än så länge har jag inte bråttom, så Månssons kunde kanske vara något. Är det denna liraren ni menar alltså?
http://www.manssonracing.se
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top