Förvaring, brandregler?

SlipperyHamster

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2020
Ort
Vällingby
Hoj
2004 Yamaha FZ6-S
Hej!
Skaffade hoj med tillhörande kort i höstas. Hann ju inte köra så mycket innan säsongen var slut.
Har ställt hojen nu i en förvaringscontainer på jobbet. Låst och väderskyddad. Inte varmt, och ingen el.
Batteriet är urplockat och står inne.

Till frågan.
Jag har plats inne på jobbet (lagerlokal), men undrar om det finns några brand- eller säkerhetsregler att ta hänsyn till vid förvaring inomhus?
Och i så fall vart dessa regler kan hittas.
Har letat info (till och med på sida 2 på google).

Tacksam för svar!



Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hej!
Skaffade hoj med tillhörande kort i höstas. Hann ju inte köra så mycket innan säsongen var slut.
Har ställt hojen nu i en förvaringscontainer på jobbet. Låst och väderskyddad. Inte varmt, och ingen el.
Batteriet är urplockat och står inne.

Till frågan.
Jag har plats inne på jobbet (lagerlokal), men undrar om det finns några brand- eller säkerhetsregler att ta hänsyn till vid förvaring inomhus?
Och i så fall vart dessa regler kan hittas.
Har letat info (till och med på sida 2 på google).

Tacksam för svar!



Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Det beror väl i grund och botten på vad försäkringen täcker i lagerlokalen. Sen kan ju en eventuell hyresvärd ha synpunkter beroende av hur hyresavtalet ser ut.

Men så länge fastigheten inte innefattar bostäder så finns det inga lagliga hinder, mig veterligen.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
App app! Ett företags försäkring är som regel ganska noga reglerad.
Inte säkert att den tillåter motorfordon in den lokal du har tänkt.
Kolla upp detta noga.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Enklast om du har möjlighet att ställa in den där du bor faktiskt. Orkar inte gå in på alla regler i detalj då det blir ett enormt långt inlägg men kan säga att det funkar "lagligt" och jag själv gör så.


FB_IMG_1611448280808.jpg
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Varför vill du inte ha kvar den i containern? Alla hojar jag haft har stått utomhus vintertid, under kapell. Med batteriet inkopplat. Aldrig haft problem att starta på våren. Container låter lyxigt ?.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför vill du inte ha kvar den i containern? Alla hojar jag haft har stått utomhus vintertid, under kapell. Med batteriet inkopplat. Aldrig haft problem att starta på våren. Container låter lyxigt ?.
En polare hade en CB ståendes mitt på en gräsmatta under en trasig presenning i flera år, den behövde visserligen starthjälp, men sen gick den så fint så :tummenupp Den var inte ens speciellt patinerad :Bugar
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Jag hyr förråd av ett större företag som hyr ut förråd och när jag tecknade avtalet frågade jag ifall min hoj kunde stå där.
Hon kollade deras regler och så länge jag hade miljömatta under hojen var det okej samt om jag inte meckade i förrådet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
För att svara på frågan så kan räddningstjänst upplysa dig om vad som gäller.

Ring så lotsar de dig rätt till brandingenjör eller juridisk sakkunnig eller vad det nu kan vara.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det som begränsar i det fallet är nog två saker. Dels om det finns begränsningar på hur mycket brandfarligt material du får ha i lokalen. För privatbostäder i lägenheter är det typiskt sett max 5 kg. Dvs typ 5 liter bensin. För företagslokaler så beror det lite på vad lokalen är avsedd för. Om det är en lokal där man har svets mm så är det troligen inget problem då acetylen är betydligt värre än en bensintank.
Den andra delen är om det finns något i avtalet eller försäkringen som begränsar. Det kan exempelvis vara så att det framgår av hyresavtalet att man inte får förvara fordon i lokalerna och då är det ju stopp. detsamma kan gälla försäkringen. Dvs det är i stort sett bara innehavaren av lokalen som kan svara på det då det är den personen som har koll på såväl försäkring som avtal för upplåtande av lokalen och vet vad det står att den skall vara avsedd för.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top