Förvärma kylvattnet?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Tre fjärdedelar av all människor i depån tror att vi tvåtaktsförare älskar att varmköra våra motorer och linda in depån i oljerök. Det kanske en del av oss gör men själv tycker jag att det är rätt träligt att stå och tröttgasa och vänta på att kylarvattnet ska nå arbetstempratur så att man kan riva av en ordentlig tvåtaktsrevelj och sätta depågrannarna på plats. Själv hade jag föredragit att kunna starta med säg 30 grader i kylvattnet. När jag var liten hade familjen ett akvarium med doppvärmare. Nu är det kanske inte en sådan jag tänkt trycka ner i kylaren utan bara själva principen som intresserar mig.

Teddy skrev:
Tre fjärdedelar av all människor i depån tror att vi tvåtaktsförare älskar att varmköra våra motorer och linda in depån i oljerök. Det kanske en del av oss gör men själv tycker jag att det är rätt träligt att stå och tröttgasa och vänta på att kylarvattnet ska nå arbetstempratur så att man kan riva av en ordentlig tvåtaktsrevelj och sätta depågrannarna på plats. Själv hade jag föredragit att kunna starta med säg 30 grader i kylvattnet. När jag var liten hade familjen ett akvarium med doppvärmare. Nu är det kanske inte en sådan jag tänkt trycka ner i kylaren utan bara själva principen som intresserar mig.

Finns motor/vattenvärmare som man sätter på en slang. Dvs delar slangen och sätter den imellan. Dock så är de nog ganska tunga och klumpiga i sammanhanget.

Teddy skrev:

En helt vanlig kupevärmare riktad på motorn, slå på ungefär när däcksvärmarna slås på så har du 30-35 grader vattentemp när du sliter bort däcksvärmarna samt lite varmare block/växellåda om utetempen är ungefär 15 grader.

Varmare utetemp ger varmare vattentemp och tvärtom.

Kanthaltråd, linda runt cyllen och kylaren och koppla på ström från depån.
Kan sitta kvar under racet då det inte väger nånting direkt.
Finns på elfa på rulle för nån 100:ing.

Iden är klart kul och faktiskt mycket nyttig då de stora tempskillnaderna i början orsakar en onödigt stor del av motorslitaget, men den stannar nog tyvärr vid att det inte finns värmeelement som är tillräckligt små och lätta.

Där finns en viss herre Sandberg som åker classic racing som har modifierat sin transit så att han värmer upp lastutrymmet för att förvärma motorcykeln och därmed minska utmattningen på magnesiumet vid uppstart.....

Vad är det för fel på vanliga motorvärmare av kontakttyp? Se Calix hemsida.
Eller som sagt de man sätter i kylarslangen?
Doppvärmare i oljetråget går ju oxå att bygga in.
Bläslampa är inte SÅ dumt heller som många tycks tro.
Fyrfat är väl kanske överdrivet! (kolhink under motorn)

Dr.Bike skrev:
Vad är det för fel på vanliga motorvärmare av kontakttyp? Se Calix hemsida.
Eller som sagt de man sätter i kylarslangen?
Bläslampa är inte SÅ dumt heller som många tycks tro.
Fyrfat är väl kanske överdrivet! (kolhink under motorn)

Att barlasta en 250 räser med dyliga saker borde rendera omedelbar arkebusering
:fatta!

Fast i övrigt är iden utmärkt :tungan

Kapell som är rymligt nog för ett oljeelement och båge utan att kapellet ligger direkt på element (får väl skärma av elementet med ngt tänker jag). Oljeelement går tydligen att ställa in rätt så noggrant.
Låt stå över natten.

Boris JR skrev:
Iden är klart kul och faktiskt mycket nyttig då de stora tempskillnaderna i början orsakar en onödigt stor del av motorslitaget, men den stannar nog tyvärr vid att det inte finns värmeelement som är tillräckligt små och lätta.

Där finns en viss herre Sandberg som åker classic racing som har modifierat sin transit så att han värmer upp lastutrymmet för att förvärma motorcykeln och därmed minska utmattningen på magnesiumet vid uppstart.....
Kanthaltråd är tillräckligt små, duger det att rosta bröd med så duger det väl till hojvärmare.
Men det kan vara bra att vrida ner effekten.

Snacka om att elkostnaderna i depån kommer att skena om alla förutom att värma däcken skall parkera i extravarmt garage under natten.......

Watz körde ett smart och väldigt enkelt trick, vattenkokare.. 1.5l vatten kokar upp på nolltid.

oFFkeFF skrev:
Watz körde ett smart och väldigt enkelt trick, vattenkokare.. 1.5l vatten kokar upp på nolltid.

Jobbigt att bli blind när man tar vatten ur fel tekokare under kvällste´t.

För att inte hänga på en massa onödig vikt på cykeln kan man ha ett separat kärl med en värmeslinga och en cirkulationspump på, två slangar ansluts sen till fina snabbkopplingar på hojen och varmt vatten får cirkulera i systemet.
Så har jag varit med och förvärmt känsliga motorer förut :tummenupp

Dr.Bike skrev:

Skulle vara intressant att se någon lyckas med det på en blåryksräser och dessutom få det att ha någon betydelse! En varm växellåda är ju inte riktigt det första man är ute efter...

Doppvärmare från en bilsats typ. Calix som någon skrev väger inte så mycket!
Bara dela en kylarslang och montera med två slangklämmor. Sen sätter man 220 sladden direkt till doppvärmaren.... Så skulle jag ha gjort!

Dr.Bike skrev:
Jobbigt att bli blind när man tar vatten ur fel tekokare under kvällste´t.

Det är tvåtaktsforumet under racingdelen du är inne på.

Oljetråg, glykol är saker som inte existerar. Extra vikt på cykeln är också något som inte existerar.

Sedan kan man ju uppvisa ett litet uns av intelligens och endast ha vatten i tekokaren så kan man göra te också. Eventuella tillsatser kan man ha i lite mer koncentrerad dos i kylaren eller motorn.

Har sett en sidvagn som hade värmare på kylsystemet till sin 500cc-motor. Kommer inte ihåg om det var en Dansk eller Svensk som körde den. Nån gång mellan 1996 och 99 gissar jag på att jag såg den på Knutstorp.

Axxexs skrev:
Har sett en sidvagn som hade värmare på kylsystemet till sin 500cc-motor. Kommer inte ihåg om det var en Dansk eller Svensk som körde den. Nån gång mellan 1996 och 99 gissar jag på att jag såg den på Knutstorp.

Sidvagnsåkare är bra mycket konstigare folk...

Nu sist i England såg jag en sidvagn med SAAB motor i :3freak

*/ ?>
Back