Förvärma kylvattnet?

Blitzen skrev:
För att inte hänga på en massa onödig vikt på cykeln kan man ha ett separat kärl med en värmeslinga och en cirkulationspump på, två slangar ansluts sen till fina snabbkopplingar på hojen och varmt vatten får cirkulera i systemet.
Så har jag varit med och förvärmt känsliga motorer förut :tummenupp

Armén har ju den principen på många av sina terrängfordon! En låda kopplas på kylsystemet, å sen ställer man en blåslampa som blåser in i lådan.
Stenålder? Japp! Funkar alltid? Japp! :tummenupp :hihi

Alt. 1. Militärens variant med blåslampa model 271.
Alt. 2. Om man nu tycker att de extra snabbkopplingarna väger för mycket, tryck en blockvärmare mot lämpligt ställe. Ingen slangvärmare/doppvärmare...

sEiKo skrev:
Kanthaltråd, linda runt cyllen och kylaren och koppla på ström från depån.
Kan sitta kvar under racet då det inte väger nånting direkt.
Finns på elfa på rulle för nån 100:ing.
Tror det kan bli svårt med värmeöverföringen om den sitter utanpå. Men att sätta (isolerad) tråd i någon slang/nått rör kanske kan funka.

E: Finns tråd på classe också i mindre kvantiteter.

Last edited:
oscar skrev:
Skulle vara intressant att se någon lyckas med det på en blåryksräser och dessutom få det att ha någon betydelse! En varm växellåda är ju inte riktigt det första man är ute efter...

Kanske inte, men värmen sprider sig ju på samma sätt som den gör om du har värmaren i vattnet. Motorblocket sprider värmen till cylens vattenmantel osv.

Rolle Rotax skrev:
Det är tvåtaktsforumet under racingdelen du är inne på.
Det känner jag till
Oljetråg, kan man kalla utrymmet där oljan är kanske? i detta fallet växelådan och jag menade en kontaktvärmare på utsidan. Borttagbar går säkert att fixa om nu två tre hekto skulle göra nån skillnad. Det går ju föraldel banta två tre hekto oxå. glykol är saker som inte existerar hade jag glömt, men nåt för vattenpumpen finns säkert, t.ex water vetter?. Extra vikt på cykeln är också något som inte existerar.

Sedan kan man ju uppvisa ett litet uns av intelligens och endast ha vatten i tekokaren så kan man göra te också. Eventuella tillsatser kan man ha i lite mer koncentrerad dos i kylaren eller motorn. ska man bara fylla på EN gång då? Eller menar du att man ska värma rent vatten varje gång och sedan fylla på water vetter eller kylpumpsmörjning. verkar opraktiskt och dyrare än att ha en dedikerad tekokare från Ö&B för 150 kr

Lite lätt otrevlig ton i ditt inlägg f.ö

Finns det inte risk för luftfickor i kylsystemet om vätskan fylls på från en vattenkokare el. dyl. precis innan man ska åka?

Jag undrar varför ovanstående förslag inte används av gp-teamen där står dom fortfarande och varmkör hojarna så där störande som bara racerhojar kan va :confused:

Bearing skrev:
Finns det inte risk för luftfickor i kylsystemet om vätskan fylls på från en vattenkokare el. dyl. precis innan man ska åka?

På en racerhoj fyller man på kylarvatten ofta en gång per dag, efter att ha gått igenom den. Man vet således hur man ska lufta systemet snabbt och enkelt, om det ens behövs...

/Joakim

moto-gg skrev:
Jag undrar varför ovanstående förslag inte används av gp-teamen där står dom fortfarande och varmkör hojarna så där störande som bara racerhojar kan va :confused:
Inte alla.
KR teamet körde vattnet genom en förvärmare, men de körde väl den lite innan förarna åkte ut på banan. Fanns på bild någonstans men jag hittar den inte nu.

Gustav O skrev:
Inte alla.
KR teamet körde vattnet genom en förvärmare, men de körde väl den lite innan förarna åkte ut på banan. Fanns på bild någonstans men jag hittar den inte nu.

Ok men är inte en av anledningarna till denna härliga morgonjumpa att få en grundvärme på lagerbanor vev och vevhus? och då tror jag att köra hojen är bättre en defa warm up eller webasto som du kan starta med mobilen :tungan

moto-gg skrev:
Ok men är inte en av anledningarna till denna härliga morgonjumpa att få en grundvärme på lagerbanor vev och vevhus? och då tror jag att köra hojen är bättre en defa warm up eller webasto som du kan starta med mobilen :tungan
Absolut. Men det är nog en fördel att ha vattnet, block etc så varmt som möjligt när man börjar för att minska på slitaget.
Ako får väl bygga en värmeväxlare som han kopplar mellan sin Mercedesbuss och sin RSW. :tungan
tror jag ska tipsa honom om det.

Gustav O skrev:
Absolut. Men det är nog en fördel att ha vattnet, block etc så varmt som möjligt när man börjar för att minska på slitaget.
Ako får väl bygga en värmeväxlare som han kopplar mellan sin Mercedesbuss och sin RSW. :tungan
tror jag ska tipsa honom om det.
Ähh tryck in en gammal däckvärmare innanför kåpan :tummenupp

*/ ?>
Back