Förtal?

Klart att jag väntar tills på fredag så jag får höra ordentligt vad detta handlar om. Tänker naturligtvis inte dra igång något som inte verkar verkar ha hyggliga vinstchanser. Dessutom så står det ju faktiskt i ett av de första inläggen att jag tänker ge personen en chans att ge mig en ursäkt först. Men all logik säger mig att det handlar om någon som inte gillat mig som person....och då gillas det inte att denne springer runt bakom min rygg o gnäller(förtalar, skymflar sig :) ).

Som vanligt är det lätt att säga saker och ge råd när det inte gäller en själv, men jag tror att det bästa vore att avstå ifrån ev. åtgärder. Låt oss säga att den här personen pratar "skit" bakom ryggen på dig. Självklart lyssnar folk då de allra flesta älskar att lyssna till skvaller och givetvis kommer de också ha detta i åtanke när det är dags för dom att gå din kurs. Då gäller det för dig att slå på charmen och anstränga dig till ditt yttersta att vara en trevlig, engagerad lärare. Förhoppningsvis blir de flesta nöjda och tycker att du verkar vara en trevlig prick och ifrågasätter vad den andra personen verkligen menade. I och med att merparten gillar dig kommer personen ifråga att framstå som ett pucko som har pratat sån smörja om dig :banana .

kk74 skrev:
Som vanligt är det lätt att säga saker och ge råd när det inte gäller en själv, men jag tror att det bästa vore att avstå ifrån ev. åtgärder. Låt oss säga att den här personen pratar "skit" bakom ryggen på dig. Självklart lyssnar folk då de allra flesta älskar att lyssna till skvaller och givetvis kommer de också ha detta i åtanke när det är dags för dom att gå din kurs. Då gäller det för dig att slå på charmen och anstränga dig till ditt yttersta att vara en trevlig, engagerad lärare. Förhoppningsvis blir de flesta nöjda och tycker att du verkar vara en trevlig prick och ifrågasätter vad den andra personen verkligen menade. I och med att merparten gillar dig kommer personen ifråga att framstå som ett pucko som har pratat sån smörja om dig :banana .

Korrekta och intressanta tankar! Men ju mer hon skvallrat, dessto bättre chanser i rätten. Dessutom är det sannolikt olagligt och då ska hon få betala priset. Ingen har rätt att kränka andras ära. Nu låter det kanske som om jag är värsta Adolf men till saken hör det som har skrivits i mina tidigare trådar om detta: Jag anstränger mig redan varje dag i mitt jobb, om jag inte gjort det skulle jag knappast blivit störd av lite gnäll.

Maxxi skrev:
Själv blev jag idag beskylld för att ha utdelat ett "förtäckt hot" då jag ringde och skällde på ett cp parkeringsbolag för att jag fått böter på min egna hyrda ruta :va
Jag frågade va fan om dom inte var kloka mm och kärringen i andra sidan luren var otrevlig,hon tvingade mig betala boten på 300kr. Då sa jag "det ska jag komma ihåg nästa gång jag ser er ute på min parkering" inget allvarligt menat men var sur å arg. Då sa hon att jag hotat henne genom ett sk.förtäckt hot! Finns det något som heter så?

Har för mig att privata parkeringsbolag inte får kräva pengar av dig om du överklagar....

///M

capi skrev:
Förresten Morran, kan jag kräva att få reda på vem det är som har sagt dessa saker om mig eller måste jag lämna in en stämningsansökan först?
Alltså man stämmer någon. Inget namn - ingen stämning. Du verkar dessutom överreagera grovt. Av 1 400 personer är det en som inte gillar dig och talar om det för andra. Än sen då, det är så här i livet. Du har inget case. Du vet inte vad någon okänd har sagt. Ta en :fyllisar, det gör större nytta :tummenupp

Bingo skrev:
Alltså man stämmer någon. Inget namn - ingen stämning. Du verkar dessutom överreagera grovt. Av 1 400 personer är det en som inte gillar dig och talar om det för andra. Än sen då, det är så här i livet. Du har inget case. Du vet inte vad någon okänd har sagt. Ta en :fyllisar, det gör större nytta :tummenupp

Hehe, problemet är ju att jag får en massa skit av chefen nu på fredag. Dessutom så är det en av 600 personer som inte gillar mig :)

capi skrev:
Hehe, problemet är ju att jag får en massa skit av chefen nu på fredag. Dessutom så är det en av 600 personer som inte gillar mig :)
När chefen skäller på dig skall du bara tänka på andra saker. Du kan t ex fundera på hur mycket flott man skulle kunna smälta ur honom under loppet av en dag eller en halv.

Att en av sexhundra personer ogillar dig är inte så illa. Fan, jag är glad om en av sexhundra gillar mig :D

Tänk på att det kanske inte bara är 500 spänn som det gäller. Om du stämmer in någon i tingsrätten och förlorar så blir det till att betala rättegångskostnad samt försvaret för den instämmde.
Tänk i förväg och snacka med ankan eller T-rex, där fins juridisk skill.

Jag tror du överreagerar. I utbildningsbranchen (är där själv) så får man rycka på axlarna åt sånthär. Chefen plockar in dig för ett samtal för att han/hon måste. Får företaget ett klagomål måste företaget åtminstone se ut som om man vidtar åtgärder. Ha ett samtal med dig är en sådan åtgärd, även om det inte leder nån stans

Gör som du fick tips om i förra tråden, vänd samtalet till något positivt. Se till att få din chef att pröjsa nån ledarskaps/retorik/presentationsteknik/charmkurs. det ser dessutom bättre ut i ditt CV än att vara en som stämmer företagets (som du jobbar på) kunder.

Tänk efter många gånger.

gladh

gladh skrev:
Tänk på att det kanske inte bara är 500 spänn som det gäller. Om du stämmer in någon i tingsrätten och förlorar så blir det till att betala rättegångskostnad samt försvaret för den instämmde.
Tänk i förväg och snacka med ankan eller T-rex, där fins juridisk skill.

Jag tror du överreagerar. I utbildningsbranchen (är där själv) så får man rycka på axlarna åt sånthär. Chefen plockar in dig för ett samtal för att han/hon måste. Får företaget ett klagomål måste företaget åtminstone se ut som om man vidtar åtgärder. Ha ett samtal med dig är en sådan åtgärd, även om det inte leder nån stans

Gör som du fick tips om i förra tråden, vänd samtalet till något positivt. Se till att få din chef att pröjsa nån ledarskaps/retorik/presentationsteknik/charmkurs. det ser dessutom bättre ut i ditt CV än att vara en som stämmer företagets (som du jobbar på) kunder.

Tänk efter många gånger.

gladh

Vi får se vad samtalet på fredag säger. Problemet med detta är att den "chef" jag refererat till här inte är min riktiga chef utan projektledare för denna utbildning, blir konstigt då jag ser henne mer som en jämlike än som en chef.
-------------------------
Vad ska hon säga?
projektledare: "X gillade inte din personlighet"
jag: jaha, och.
-------------------------
Jag vet ju redan att det inte handlar om konkret, konstruktiv kritik.
Känns som att inget gott kan komma ifrån en sådan diskussion.
Känns ju dessutom lite fånigt att bli klagad på utan att ens få veta vem som anklagar är. (antar att den personen vill vara anonym).

Förra gången(enda på 7 år) detta hände och en elev tyckte att jag skulle skickas på charmkurs så garvade min riktiga chef gott och sade: "Det skulle vara som att hälla vatten på en gås"

Klart som fan att jag överreagerar, men jag blir bara så obeskrivligt trött på att det ska gnällas på sådana skitsaker när världen ser ut som den gör.

Last edited:
Bingo skrev:
Förtal = "den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, lämnar uppgifter om person som inte är sanna och som får omgivningen att uppfatta personen som uppgifterna syftar på att framstå i dålig dager - dömes till böter eller fängelse upp till 2 år"

Förolämpning = "den som smädar andra genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller annat skymfligt beteende" Ex: genom att kalla någon dj-a buse, hönshjärna, idiot etc "dömes till böter eller fängelse upp till 6 månader"

Håll han, håll han, håll han!

Direkt citat ur brottsbalken

5 Kap. Om ärekränkning
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.

3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.
Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.

Det spelar ingen roll om utsagan ifråga är sann eller falsk, Det som har betydelse är om den uttalas i syfte att utsätta någon för andras missaktning.
Att få någon dömd för förtal är allt annat än enkelt, eftersom det innebär att domstolen måste göra en bedömning av "förtalarens" subjektiva syfte med sina ursagor.

Ankan, detta blir lite intressant då man i en utvärderingssituation ber om både subjektiva och objektiva åsikter.
I och med att det är utvärdering så kan utsagan inte antas vara menad för att visa ringakning. Alltså inget brottsligt uppsåt. Alltså inget mål.

gladh

gladh skrev:
Ankan, detta blir lite intressant då man i en utvärderingssituation ber om både subjektiva och objektiva åsikter.
I och med att det är utvärdering så kan utsagan inte antas vara menad för att visa ringakning. Alltså inget brottsligt uppsåt. Alltså inget mål.

gladh

Med största sannolikhet en korrekt rättslig analys. :)

Ett litet inlägg om att göra rättssak av ärendet.

Att lämna in en stämmningsansökan för förtal ska du nog hoppa över oavsett vad denna person har sagt, om du nu inte har gott om pengar och vill göra en markering då förståss. Med den praxis som finns idag så är det mycket svårt att få rätt i ett sånt här ärende. Du måste först kunna bevisa uppsåt att skada dig enligt lagtexten och sedan att du lidit faktisk skada, typ förlorat massa arbetsuppdrag eller mår så psykiskt dåligt att du inte kan gå till jobbet eller liknande enligt praxis. Har du inte skottsäkra bevis för detta så får du tyvärr räkna med att förlora om du går till rätten.

gladh skrev:

gladh

Gladh, hur svårt kan det vara att tolka t.ex detta:

"Den där capi, läraren är dum i huvudet"

"Capi är dryg och otrevlig"

Det är naturligtvis brottsligt även om man inte "tänkte" på det kunde vara det.

Lika naturligt är att detta påverkar mitt arbete, både direkt i forma av utskällning för något jag inte har gjort och även indirekt för att det försvårar kommande kurstillfällen. Om uttalandena dessutom är uppenbara lögner så blir det ju ännu enklare.

----------------------------------------------
eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
-----------------------------------------------

Hur svårt kan det vara att förstå innebörden?

Last edited:
capi skrev:

Lyssna på Gladh, han hade blivit en ypperlig jurist om han valt den banan.

Ankan skrev:
Lyssna på Gladh, han hade blivit en ypperlig jurist om han valt den banan.

Jag förstår. Så det är inte olagligt att bryta mot lagen om man inte menade/tänkte sig för att det var olagligt?

och detta då?

-----------------------------------
3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.

----------------------------------

står inget om syfte i denna paragraf, borde tyda på att man inte kan springa runt och låta käften glappa hur man vill.

Last edited:
capi skrev:

Lika naturligt är att detta påverkar mitt arbete, både direkt i forma av utskällning för något jag inte har gjort och även indirekt för att det försvårar kommande kurstillfällen. Om uttalandena dessutom är uppenbara lögner så blir det ju ännu enklare.

Det är förstås fruktansvärt trist och tråkigt när man får sånt slängt i ansiktet och hellst vill man be vederbörande att återvinna sig själv på närmaste komposteringsstation så dom åtminstone bidrar med något vettigt, istället för att hälla sin dynga i knät på dig.

Men rent faktiskt så har vederbörande varit i en utvärderingssituation och då har personens synpunkt efterfrågats, därmed kan du få det svårt med att bevisa att personen i fråga ska ha ett uppsåt att ringakta dig och din person.

Vänd det till nåt positivt för dig i stället och tänk på de 600 personerna som är nöjd med din utbildningsinsats.

Lycka till.

gladh

gladh skrev:
Det är förstås fruktansvärt trist och tråkigt när man får sånt slängt i ansiktet och hellst vill man be vederbörande att återvinna sig själv på närmaste komposteringsstation så dom åtminstone bidrar med något vettigt, istället för att hälla sin dynga i knät på dig.

Men rent faktiskt så har vederbörande varit i en utvärderingssituation och då har personens synpunkt efterfrågats, därmed kan du få det svårt med att bevisa att personen i fråga ska ha ett uppsåt att ringakta dig och din person.

Vänd det till nåt positivt för dig i stället och tänk på de 600 personerna som är nöjd med din utbildningsinsats.

Lycka till.

gladh

Men suck. Det handlar inte om en utvärdering av kursen....... Har sagt det tidigare i tråden....

capi skrev:
Jag förstår. Så det är inte olagligt att bryta mot lagen om man inte menade/tänkte sig för att det var olagligt?
och detta då?

-----------------------------------

----------------------------------
står inget om syfte i denna paragraf, borde tyda på att man inte kan springa runt och låta käften glappa hur man vill.

Ankan: Jag överlåter det till min sambo, själv ska jag bli lyxman när hon börjar håva in kosing :rolleyes:

capi: jag är novis och inte alls jurist, men om du ska kolla på gilltigheten i nämnda paragraf så tänk på det faktum att inte ens när en elev blir kallad "hora" eller "jävla luder" i korridorerna på en skola är det säkert att man har ett vattentätt fall för förolämpning elller ärekränkning.

Om man bryter mot en lag utan uppsåt så brukar man inte dömas för brott mot lagen. Däremot kan man inte hävda att man inte kände till lagen i fråga.

gladh

gladh skrev:
Ankan: Jag överlåter det till min sambo, själv ska jag bli lyxman när hon börjar håva in kosing :rolleyes:

capi: jag är novis och inte alls jurist, men om du ska kolla på gilltigheten i nämnda paragraf så tänk på det faktum att inte ens när en elev blir kallad "hora" eller "jävla luder" i korridorerna på en skola är det säkert att man har ett vattentätt fall för förolämpning elller ärekränkning.

Om man bryter mot en lag utan uppsåt så brukar man inte dömas för brott mot lagen. Däremot kan man inte hävda att man inte kände till lagen i fråga.

gladh

Detta har ju inte sagts till mig utan OM mig.......det är ju hela poängen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT