Försvinner 125 redan 2012?

Kanon ju för Honda. Då kan dom ju pracka på Dorna sina gamla crossmotorer med.:tummenner

Fy fan vad coolt med crossmotorer på en GPbana :banana

Ja, jag är bitter och ledsen.

Last edited:
Nu kan man ju inte jämföra den 250 Kawasaki som kidsen kör i 125 Jr (riktigt kul och tät racing) med en GP-racer men varför skulle det bli så dåligt med en enhetsmotor (förslagsvis inte från Honda) i ett prototypchassi likt Moto2?
Den klassen är ju en succé som publiken gillar :)

aprilia rs 125 är för mig den riktiga 125 racern som körs i juniorerna,
aprilia rs:en kör ju runt på 24-25 kw medans kawan har 28(?)
att den ersätts med kawas 250 vet ja inte om de e nått bra
Tror aprilia kommer få ett hårt slag i magen av detta

Nu kan man ju inte jämföra den 250 Kawasaki som kidsen kör i 125 Jr (riktigt kul och tät racing) med en GP-racer men varför skulle det bli så dåligt med en enhetsmotor (förslagsvis inte från Honda) i ett prototypchassi likt Moto2?
Den klassen är ju en succé som publiken gillar :)
Då kan man ju verkligen lägga ner hela GP-cirkusen och idén med prototypracing helt och hållet. Kalla den Honda Cup och låt alla köra på CBR 250/600/1000 med plomberade motorer.

Sen slipper vi all form av utveckling och nytänkande.

Fast, när man tänker på det så är vi ju redan på så god väg att det kanske vore det ända rätta. GP och prototypracing som sådan är definitivt på väg mot graven. :(

aprilia rs 125 är för mig den riktiga 125 racern som körs i juniorerna,
aprilia rs:en kör ju runt på 24-25 kw medans kawan har 28(?)
att den ersätts med kawas 250 vet ja inte om de e nått bra
Tror aprilia kommer få ett hårt slag i magen av detta

Nja, att kalla Rs125 för en racer är kanske att ta i, men den har ju funkat bra i juniorklassen. Dock är ju problemet att det finns inga nya att köra med, och enda vettiga alternativet är väl just kawan. Den har visserligen lite mer effekt men väger väl också en del mer. Bättre inkörsport till att köra 600 blir nog svår att hitta.

Nja, att kalla Rs125 för en racer är kanske att ta i, men den har ju funkat bra i juniorklassen. Dock är ju problemet att det finns inga nya att köra med, och enda vettiga alternativet är väl just kawan. Den har visserligen lite mer effekt men väger väl också en del mer. Bättre inkörsport till att köra 600 blir nog svår att hitta.

För dig är de en liten puttrande sak som försöker hänga med dig på vägarna, men för mig är den en av dom snabbaste jag får köra :)

Visserligen kommer den ju bli ostrypt så ja inte får köra den men, i 125 klassen iallfall,

Jag tror många juniorer har mkt lättare för sig att köra med en rs istället för en kawa :)

tror trots dens vikt kawan går bättre, och dom 07-10 rs modellerna är klena jävlar.. dock med 35 mm förgasaren tillbaks så blir de lite kräm i dom fast ska ju vara ostrypt org vad jag förstår

Fast, när man tänker på det så är vi ju redan på så god väg att det kanske vore det ända rätta. GP och prototypracing som sådan är definitivt på väg mot graven. :(
Det måste ju ställas i relation till alternativen. Tunnare (MotoGP) och sämre (125) startfält måste ju motarbetas på något vis och så länge klasserna enbart består av rena prototyper är det bara dem med mest pengar som kan vara med.
Att bara köra prototyp för sakens skull lär ingen vinna på i det långa loppet.

Jag tror inte att Yamaha, Honda, Ducati och till viss del Suzuki, har några planer på att göra om MotoGP till något som liknar Moto2 eftersom de då skulle tappa alla fördelar med att ha mest pengar.

Då kan man ju verkligen lägga ner hela GP-cirkusen och idén med prototypracing helt och hållet. Kalla den Honda Cup och låt alla köra på CBR 250/600/1000 med plomberade motorer.

Sen slipper vi all form av utveckling och nytänkande.

Håller med fullständigt, ännu en spik i kistan för GP-racing!

Enhetsmotorer är en återvändsgränd - tillverkaren har ju inget intresse av kontinuerlig utveckling under racingsäsongerna, behöver bara se till att alla får exakt lika snabba/långsamma motorer.

Marknadslakejerna i DORNA målar in sig allt längre in i ett hörn och kommer antagligen att fortsätta så då de personligen tjänar fett på detta - så länge det varar.

Det är dags för en ny racingorganisation som fokuserar på racing i former som stimulerar ständig utveckling av effektivare/snabbare hojar på banorna - teknik som sedan kommer konsumentprodukterna till godo.

Det är dags för en ny racingorganisation som fokuserar på racing i former som stimulerar ständig utveckling av effektivare/snabbare hojar på banorna - teknik som sedan kommer konsumentprodukterna till godo.
MotoGP-klassen kommer att fortsätta vara klassen där utvecklingen sker och skapa nya och förbättrade konsumentprodukter.

125 och 250 är/var ju en återvändsgränd då utvecklingen inte kom någon tillgodo. En ren prototypklass, likt F1, räcker mer än väl.

..

125 och 250 är/var ju en återvändsgränd då utvecklingen inte kom någon tillgodo. En ren prototypklass, likt F1, räcker mer än väl.

Hur vet du det?

För dig är de en liten puttrande sak som försöker hänga med dig på vägarna, men för mig är den en av dom snabbaste jag får köra :)

Visserligen kommer den ju bli ostrypt så ja inte får köra den men, i 125 klassen iallfall,

Jag tror många juniorer har mkt lättare för sig att köra med en rs istället för en kawa :)

tror trots dens vikt kawan går bättre, och dom 07-10 rs modellerna är klena jävlar.. dock med 35 mm förgasaren tillbaks så blir de lite kräm i dom fast ska ju vara ostrypt org vad jag förstår

Det var ju det jag menade, de nya Apriliorna funkar inte och de gamla börjar "ta slut". Håller med om att Kawan ser lite klumpig ut men det finns väl inget annat vettigt och billigt alternativ?

Kommersiellt är det 4-takt som gäller idag och det förvånar mig att inte 125/250 försvunnit tidigare (990 introducerades 2002). Ser få negativa aspekter med att göra processen kort med 125, nu när Moto2 ändå ersatt 250.

Sen får man väl tycka vad man vill angående förträffligheten hos 2-takt/4-takt, hade gärna testat en "riktig" racer och många MotoGP-förare har rosat 500 genom åren. Men jag tycker inte förbund ska fatta några beslut baserade på känslor och nostalgi. Dessutom, om vi går mot en mer standardiserad klass kanske vi nordbor äntligen får en chans att hävda oss? Startfälten för 2-taktsklasserna här hemma har inte direkt fyllts till bristningsgränsen de senaste åren.

En motorcykel är väl ganska mycket mer än bara motorn? Att trimma motorer har varit en ganska enkel väg att skaffa sig ett övertag. Begränsar man detta så kommer tillverkarna förfina eller hitta nya lösningar för att korsa mållinjen först. Kör man en modern sporthoj på gata så inser man ganska snart att motorn är det sista man "behöver" utveckla.

Bygg inga murar, bygg väderkvarnar.

Det var ju det jag menade, de nya Apriliorna funkar inte och de gamla börjar "ta slut". Håller med om att Kawan ser lite klumpig ut men det finns väl inget annat vettigt och billigt alternativ?

ne men de en sån satans ond cirkel på gång nu, både väg och bana,

På banan försvinner alla bra billiga hojar och man måste betala mkt för nya/beg dyrare hoj som kawan, tror den ligger på 35-40 000 begagnad ungefär?

Sen är de så att priserna har gått upp på körkort och de leder till att man inte vill köpa hoj för de e så svårt att ta kort, även att man köper o skiter i kortet, sen när folk försäker sälja är de inte tillräckligt med människor som vill köpa, och plus på de när produktionen går illa och dom inte säljer måste dom gå ner i pris vilket leder till dom måste producera ännu fler hojar för att tjäna lika mycket,

komsumptionen är för liten för produktionen tyvärr

Back