Försvaga fotpinnar

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
På min Honda har jag hemmasvarvade racefotpinnar. Dessa har visat sig vara för hårda, hela fotpinnspaketet har böjts in men fotpinnarna var hela. Ok, så jag tänkte lösa detta. Jag är öppen för förslag, men här är vad jag tänkte mig, se bild. Alltså att fasa av inre delen av pinnen så att det vid belastning uppifrån fortfarande blir drag i skruven och vid belastning uppåt blir det böjning av skruven. Frågan är då hur mycket kraft behövs för att böja en M6? Den kanske är grymt stark och detta inte alls funkar :va
 

Bifogat

  • fotpinne.jpg
    fotpinne.jpg
    162.4 KB · Visningar: 76

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
En liten fundering bara, hur hade du tänkt skruva bort den krokiga m6'an sen? :va

Vinkelslip eller sätt en mutter på baksidan istället. :)

Vilket material är det tänkt att skruven ska ha?

Dal-Mausen
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Vinkelslip eller sätt en mutter på baksidan istället. :)

Japp, där sitter en mutter redan. Annars kan väl även en liten bågfil funka.

Vilket material är det tänkt att skruven ska ha?

Där har jag väl inte tänkt alls egentligen. I nuläget är det en helt vanlig insexskruv, jag vet inte ens vilket material "helt vanlig skruv" har :gnissla
Är väl nån form av legering (sis - nånting?)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med tanke på att du kommer ha gott stöd på undersidan, och skjuvkrafterna borde vara minimala kanske M4 eller M5 funkar bättre? Det är ju rätt stor areaskillnad mellan M4 och M6. Prova dig fram, se hur bra en M4 håller om du hoppar på fotpinnen. Och/eller läs lite om skjuvkrafter :)
Å andra sidan, du vill ju inte ha en fotpinne som böjs upp för lätt, det ger ju bara mer skador på hojen, den ska ju böjas lite/flexa undan, men inte bli uppböjd för minsta lilla. Det går ju för all del att prova hur bra det håller också, men svårare att räkna på hur mycket stryk den får om hojen glider på asfalten i 120, å sen glider ut på gräsmattan :(
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Med tanke på att du kommer ha gott stöd på undersidan, och skjuvkrafterna borde vara minimala kanske M4 eller M5 funkar bättre? Det är ju rätt stor areaskillnad mellan M4 och M6. Prova dig fram, se hur bra en M4 håller om du hoppar på fotpinnen. Och/eller läs lite om skjuvkrafter :)
Å andra sidan, du vill ju inte ha en fotpinne som böjs upp för lätt, det ger ju bara mer skador på hojen, den ska ju böjas lite/flexa undan, men inte bli uppböjd för minsta lilla. Det går ju för all del att prova hur bra det håller också, men svårare att räkna på hur mycket stryk den får om hojen glider på asfalten i 120, å sen glider ut på gräsmattan :(

Mmm jag skulle också tro att en M4 räcker. Jag får testa :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top