Försvaga fotpinnar

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
På min Honda har jag hemmasvarvade racefotpinnar. Dessa har visat sig vara för hårda, hela fotpinnspaketet har böjts in men fotpinnarna var hela. Ok, så jag tänkte lösa detta. Jag är öppen för förslag, men här är vad jag tänkte mig, se bild. Alltså att fasa av inre delen av pinnen så att det vid belastning uppifrån fortfarande blir drag i skruven och vid belastning uppåt blir det böjning av skruven. Frågan är då hur mycket kraft behövs för att böja en M6? Den kanske är grymt stark och detta inte alls funkar :va

Bifogat

• fotpinne.jpg
    fotpinne.jpg
    162.4 KB · Visningar: 76
En liten fundering bara, hur hade du tänkt skruva bort den krokiga m6'an sen? :va

Vinkelslip eller sätt en mutter på baksidan istället. :)

Vilket material är det tänkt att skruven ska ha?

Dal-Mausen

Vinkelslip eller sätt en mutter på baksidan istället. :)

Japp, där sitter en mutter redan. Annars kan väl även en liten bågfil funka.

Vilket material är det tänkt att skruven ska ha?

Där har jag väl inte tänkt alls egentligen. I nuläget är det en helt vanlig insexskruv, jag vet inte ens vilket material "helt vanlig skruv" har :gnissla
Är väl nån form av legering (sis - nånting?)

Med tanke på att du kommer ha gott stöd på undersidan, och skjuvkrafterna borde vara minimala kanske M4 eller M5 funkar bättre? Det är ju rätt stor areaskillnad mellan M4 och M6. Prova dig fram, se hur bra en M4 håller om du hoppar på fotpinnen. Och/eller läs lite om skjuvkrafter :)
Å andra sidan, du vill ju inte ha en fotpinne som böjs upp för lätt, det ger ju bara mer skador på hojen, den ska ju böjas lite/flexa undan, men inte bli uppböjd för minsta lilla. Det går ju för all del att prova hur bra det håller också, men svårare att räkna på hur mycket stryk den får om hojen glider på asfalten i 120, å sen glider ut på gräsmattan :(

Med tanke på att du kommer ha gott stöd på undersidan, och skjuvkrafterna borde vara minimala kanske M4 eller M5 funkar bättre? Det är ju rätt stor areaskillnad mellan M4 och M6. Prova dig fram, se hur bra en M4 håller om du hoppar på fotpinnen. Och/eller läs lite om skjuvkrafter :)
Å andra sidan, du vill ju inte ha en fotpinne som böjs upp för lätt, det ger ju bara mer skador på hojen, den ska ju böjas lite/flexa undan, men inte bli uppböjd för minsta lilla. Det går ju för all del att prova hur bra det håller också, men svårare att räkna på hur mycket stryk den får om hojen glider på asfalten i 120, å sen glider ut på gräsmattan :(

Mmm jag skulle också tro att en M4 räcker. Jag får testa :tummenupp

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...