Första vurpan avklarad!!

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
God morgon!

Dagen som man har fruktat för har inträffat! Vart en spännande resa till jobbet imorse.

Kom lite för fort mot en kurva och skulle bromsa in lite varpå fukt på vägen satt stopp för min plan och jag och hojen kanade ner i diket! Men då kom oanade kraften fram så av någon anledning så lyfte jag cykeln rakt upp och rullade upp den ur diket som en jävla hulken!

Det gick inte fort, kanske 10-20 km i timmen så jag klarade mig bra dock med ett litet skrapsår.
Hojen klarade sig också bra förutom sprukna kåpor, lite repor på motorn samt en packväska som repades!

Det var en nyttig upplevelse och man inser verkligen hur jävla fort det går när det verkligen händer. Nästa sekund så ligger man där i diket och funderar på vad fan som hände! Kunde jag handerat situationen annorlunda? Ja det är lätt att vara efterklok och spekulera men det bästa är att bara "köpa läget"

/A

Tänk på att pusta ut i 5 minuter innan du lyfter hojen, eller springer efter den osv. Så att du känner om du är skadad, adrenalinkicken du får oavsett om du kraschar i 20 eller 110, gör att du kan ställa dig upp med brutna ben och armar. Det värsta som kan hända är att man bryter nacken och börjar röra sig.

I det här fallet kanske det är lite överdrivet då du körde så otroligt sakta, men gör det till en vana att alltid pusta ut och känna efter.

Skönt det gick bra. :tummenupp
Adrenalinhulk lyfter hojjen ur diket. Hade varit en skön syn på väg till jobbet :gnissla

Tjenare,

Varför ska det dokumenteras på sjukhus ? det var ju ett litet skrapsår?

kan man få ut pengar för sveda och verk eller vadå?

Bra att få dokumentation oavsett. För eventuella problem senare i livet. Denna vurpan som enskilld händelse kanske inte kommer skapa probelm för dig. Men lägg till några vurpor och tillslut kanske du får problem med någon axel eller liknande. Då kan det vara bra att visa upp vad du har varit med om :)

Tjenare,

Varför ska det dokumenteras på sjukhus ? det var ju ett litet skrapsår?

kan man få ut pengar för sveda och verk eller vadå?
Det är lika bra att du åker in och både får det dokumenterat och att de kollar av dig.
Förra året blev jag påkörd och åkte in för en bruten arm. 5timmar efter olyckan började även foten göra ont och det visade sig att jag hade en stor spricka i den.. :glömdet Så bara för att det inte gör ont just nu behöver inte betyda att allt är ok.

Skönt att det verkar ha gått bra för dig iallafall. Ibland krävs det inte många km/h för att det ska gå illa tyvärr..

Last edited:
Noterat!
Och är glad att du och hojen klarade sig.
Våta vägbanor och snart höstlöv....:näsblod
Kör försiktigt

Tänk på att pusta ut i 5 minuter innan du lyfter hojen, eller springer efter den osv. Så att du känner om du är skadad, adrenalinkicken du får oavsett om du kraschar i 20 eller 110, gör att du kan ställa dig upp med brutna ben och armar. Det värsta som kan hända är att man bryter nacken och börjar röra sig.
Så sant så. Körde en 230kg hoj och kraschade. Ställde mig upp omedelbart, lyfte upp hojen och drog/puttade den av vägen (däcket gick emot ngt så det gick inte att rulla).
Visade sig senare att jag brutit handleden.

Första vurpan är en speciell upplevelse. Får man vara nyfiken och fråga om du har abs? Om du har det, kan du i efterhand reflektera över hur den skötte sig?

När det gäller frågan om man ska uppsöka sjukvård eller handla under andrenalinchock får man nog lämna det till var och ens omdöme.

Går man i backen där det är mycket trafik och man syns bra kan man räkna med hjälp. På öde vägar kan allt man hinner ordna under adrenalinchocken vara till stor hjälp utfall att man inte kan påkalla hjälp av någon anledning eller att hjälpen är långt borta.

Omdömet avgör även om man ska åka in till sjukvården med ett skrapsår efter en klotning i 15 km/h...

Jag gissar att du bromsade enbart med frambromsen? Rätt?

Är du det minsta mörbultad rekommenderar jag också att åka in och dokumentera det på sjukan.

Jag klotade i höstas (iofs mkt hårdare) och vägrade lägga en dag till i skåne på att vänta på akuten med svullen höft+armbåge. Tjejen blev såklart tokig men man är väl karl i sin egen depå åtminstone :va?

6-9 månader senare börjar nacken strula, och även om jag som så många andra alltid haft knak och knack i nacke och rygg så har det blivit väldigt mkt sämre. Nu verkar det omöjligt att få det härlett till kraschen för det var för länge sen, trots att jag flög i backen i 100 efter highsider.

Men man ska inte gnälla. It´s the name of the game, och varje gång man inte bryter nåt eller punkterar lungor ska man se det som en liten vinst :)

Alltid lätt att vara efterklok men jag kan säga att jag gjore en inbromsning enligt konstens alla regler ( som man blivit lärd) bromsar faktiskt oftast med både bak och fram men givetvis med mera frambroms.

Sandström: Ej abs, dock tveksamt om jag klarat mig ändå eftersom däcket tappade fäste och det känns som att det hade hänt med abs också men ska inte svära på det!

Det kan räcka med att ringa till sjukvårdscentralen och säga att man klotat.
Så var det när jag la hojjen. Jag behövde inte åka in.
-"Ja, då har vi det i rullorna nu. Du kommer få ont i höften med ett stort blåmärke."
Stämde klockrent! :tummenupp

Alltid lätt att vara efterklok men jag kan säga att jag gjore en inbromsning enligt konstens alla regler ( som man blivit lärd) bromsar faktiskt oftast med både bak och fram men givetvis med mera frambroms.

Sandström: Ej abs, dock tveksamt om jag klarat mig ändå eftersom däcket tappade fäste och det känns som att det hade hänt med abs också men ska inte svära på det!

Ok, däcket "tappar fäste" under inbromsning... När, om inte då, är det abs behövs???

Som alla andra skriver, få det dokumenterat, körde omkull i början av förra sommaren, inget att bry sig om tyckte jag, mest öm om baken, sket i det och lagade hojen. I vintras började nacken strula, låsning i muskulaturen som orsakats av en sättning efter smällen. Resultat: Huvudvärk varje dag, stel som en pinne i nacken på morgonen.
Hade jag anmält det hade jag kunnat slippa dega detta själv, dvs napprapaten.
Nu är det fint igen men vart en dyrköpt läxa.

Jag gick i backen för 3 veckor sen i mellan 70-90. Lowside och ut i en gräsäng så gick ändå relativt bra. Körde hem hojen efter det och satt och lira lite dator. Sen på kvällen fick jag för mig att man skulle till sjukstugan och kolla upp det. Där blev man framforslad framför halvdöende människor som "traumafall", allt medan jag låg och tjattra med sjuksköterskorna på en sån där rullande sjukhussäng. Alla verkade tycka att jag haft enorm tur, blev röntgad men de hittade inget. Klämde lite och på ett revben och det gjorde det oooont, hade jag inte känt av alls. Doktorn misstänkte en spricka och ordinerade mig Ipren och gå hem. ;)
Men förstod väl lite halvt där att det är så lätt att det finns något som man inte känner själv, så är säkert bra att iaf ringa sjukvårdsupplysningen och höra efter vad de tycker. :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman