Första starten i år, motorn rusar

shisha

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -91
Tjena, håller på och jobbar på hojen för att få den redo till våren. Helgens uppgift blev till att montera det som var kvar och synka förgasarna. Då var det dags och när jag väl fick igång motorn efter typ sex startförsök så började den rusa direkt, och pendlade mellan 5-7k varv. Och det med spjället helt stängt.

Kan berätta vad som har gjorts under vinterdvalan:

- Förgasarna: rengjorda, bytt ut trottel som var sprucken, blandskruvarna är 2½ varv ut efter att ha plockat bort strypningar
- Ventilinställning
- Nya tändstift med gap 0,7 - 0,8mm

Låter som tjuvluft eller? Kan det vara nåt annat?

Problemet i somras var att motorn kunde helt plötstligt dö vid låg belastning (när jag saktade ner inför rondell t.ex.). Skruvade isär och jag vill minnas att lågfartsmunstycket var igentäppt. Hojen blev ståendes resten av säsongen.

Tjuvluft alla gånger.
Kolla packningar och om det sitter gummin mellan fuggarna och insuget så är det förmodligen sprickor i gummina.
Spräckta läckande gummin är dyrt :huvet

Tjuvluft som dras in via gamla och eventuellt torkade och spruckna insugningsrör av gummi som varit demonterade / återmonterade kan i värsta fall silikonas noga och därefter låta silikonet stelna till.Detta gör ju hojen mer körbar beroende på om det skulle inträffa mitt i säsongen.Sedan är det väl bara att börja leta efter nya insugningsgummin.

34dr584.jpg

är det enda som går mellan insug och förgasare, får ta en närmare titt på dom nästa helg!

Kanske att slå in öppna dörrar men, stänger trottlarna ordentligt efter att du haft isär fuggarna? Blir de hängande i vajern? Vad händer när du justerar med tomgångsskruven? Du säger att spjället var helt stängt när den rusar, var får den då soppan ifrån? Ett bra sätt att leta läckor är att spraya lite startgas där man tror att den tar tjuvluft då ökar varvtalet.

Vi är alldeles för snälla faktiskt

Fan - det där med Ebay är ju ett gift tillsammans med dx.com - skitkul å handla allt möjligt å omöjligt

Frun kom hem med LED-lampor till grabbens cykel köpta i stadens cykelaffär till det konsumentvänliga priset 299 kr - Hittar SAMMA lampor (förpackning etc) på dx för 3 dollars (och så säger dom att dollarn är SVAG)

Haha, när man har en sån här gammelhoj blir man snabbt vän med eBay så lite koll har man ändå, men tack grabbar :tummenupp

Kanske att slå in öppna dörrar men, stänger trottlarna ordentligt efter att du haft isär fuggarna? Blir de hängande i vajern? Vad händer när du justerar med tomgångsskruven? Du säger att spjället var helt stängt när den rusar, var får den då soppan ifrån? Ett bra sätt att leta läckor är att spraya lite startgas där man tror att den tar tjuvluft då ökar varvtalet.

Jadu, vart så örsigt när han började tokrusa (hade inte dragit åt avgassystemet) så kollade inte så noga utan ville mest bara stänga av. Tomgångsskruven skruvade jag ner så pass att den inte ens tog i spjället, vart ingen skillnad. Trottlarna ska jag dubbelkolla. Tyvärr bor man ju en bit bort från hojen annars hade jag redan testat alla era förslag!

Soppa får förgasarna direkt från en 50cl läskflaska.

Börjar tro att det kan vara så enkelt som att jag inte hade skruvat åt klämmorna som sitter på insugsgummina ordentligt?

Last edited:
Från ett problem till ett annat..

Förgasarna halsade i sig soppa från flaskan. Det rann ut en hel del genom slangarna som är orangea i bilden. Ska inte förgasarna bara ta det de behöver? Gör jag fel på något sätt eller måste jag in i flottörhusen och pilla?

3_f.jpg

Flottörerna flyter inte upp ordentligt, eller så läcker nålventilen. Skulle jag gissa.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort