Tjena, håller på och jobbar på hojen för att få den redo till våren. Helgens uppgift blev till att montera det som var kvar och synka förgasarna. Då var det dags och när jag väl fick igång motorn efter typ sex startförsök så började den rusa direkt, och pendlade mellan 5-7k varv. Och det med spjället helt stängt.
Kan berätta vad som har gjorts under vinterdvalan:
- Förgasarna: rengjorda, bytt ut trottel som var sprucken, blandskruvarna är 2½ varv ut efter att ha plockat bort strypningar
- Ventilinställning
- Nya tändstift med gap 0,7 - 0,8mm
Låter som tjuvluft eller? Kan det vara nåt annat?
Problemet i somras var att motorn kunde helt plötstligt dö vid låg belastning (när jag saktade ner inför rondell t.ex.). Skruvade isär och jag vill minnas att lågfartsmunstycket var igentäppt. Hojen blev ståendes resten av säsongen.
Kan berätta vad som har gjorts under vinterdvalan:
- Förgasarna: rengjorda, bytt ut trottel som var sprucken, blandskruvarna är 2½ varv ut efter att ha plockat bort strypningar
- Ventilinställning
- Nya tändstift med gap 0,7 - 0,8mm
Låter som tjuvluft eller? Kan det vara nåt annat?
Problemet i somras var att motorn kunde helt plötstligt dö vid låg belastning (när jag saktade ner inför rondell t.ex.). Skruvade isär och jag vill minnas att lågfartsmunstycket var igentäppt. Hojen blev ståendes resten av säsongen.