Första sista gången jag äger Ford

Oddjob skrev:
2688790 Du har alltså stått och pregat in vatten runt tändhattarna?
Detta låter taskigare än vad det är menat men, det där säger nog mer om fordägare än om bilarna själva..

Nja inte riktigt, tvättandet överlåter jag åt andra för det är bara så jäkla tråkigt. Dessutom tittar väl aldig jag i motorrummet på bilen mer än när jag ber någon söt kille på macken fylla på olja, spolarvätska eller annat krafs. herregud hur skulle mina långa välmanikerade naglar klarar något sånt :huvet

Men det lär vara ett vanligt problem för dem som envisas med att tvätta bilar med långa stift med högtryckstvätten. Det behövs bara pyttelite fukt på stiften så lämnar stiften in. Men jag är ju bara ett dumt fruntimmer :tungan så vad vet jag?

PS vet flera som råkat ut för det så min stackars fd bil är inte ensam.

Fluffig skrev:
2688808 Nja inte riktigt, tvättandet överlåter jag åt andra för det är bara så jäkla tråkigt. Dessutom tittar väl aldig jag i motorrummet på bilen mer än när jag ber någon söt kille på macken fylla på olja, spolarvätska eller annat krafs. herregud hur skulle mina långa välmanikerade naglar klarar något sånt :huvet

Men det lär vara ett vanligt problem för dem som envisas med att tvätta bilar med långa stift med högtryckstvätten. Det behövs bara pyttelite fukt på stiften så lämnar stiften in. Men jag är ju bara ett dumt fruntimmer :tungan så vad vet jag?

PS vet flera som råkat ut för det så min stackars fd bil är inte ensam.
OBS! jag sa inget om kvinnor!

Okej, det låter konstigt, har aldrig hört talas om tändstift som har gått sönder pga vatten :va
har aldrig lyckats med det själv :confused:

Köp en peugeot och man får gå
En opelägare blir Nöjd och belåten sen han ser naturen genom plåten.

Det är kul med bilar och vad som färgar ens intryck av de olika märkena. Själv har jag haft( i runda tal):
6 Fordar
1 Saab
1 Volvo
2 Oplar
2 Audi
Plus lite mer udda tjafs.

Allt har varit gamla sletna åk och jag skulle gärna köpa en Ford eller Opel till, Saab avskyr jag så att det gör ont, Volvo gör mig likstel 50 år för tidigt och Audi köper jag bara för att kärringen ska sluta tjata för personligen blir jag förbannad bara av att ställa skiten i garaget.

Jag tror inte det finns så många dåliga bilar i dagsläget - de flesta är nog samma skiten... Att man köper en tio år gammal bil med hicka i tändning och insprut är inte ovanligt, men det är lika j-a irriterrande oavsett om det står Ford eller Audi i grillen.

FreddaAbborre skrev:
2687833 Hur nya då? -09or?

har dock bara ett exempel, så det kanske ni inte tycker räknas.

-01:a. 14 000 mil. Aldrig krånglat, inga självuppkommna problem. (nåt skit som giock sönde när farshan räjsa ner den i en grop) Går dagligen några mil, varavb hälften är på riktigt sketen grusväg/skogsväg.

Fasst det kanske bara är vi som har haft tur.

Har läst hela denna tråden nu, tycker synd om snubben som startade den. Han har ju bara fått ett "tips" o det va o hälla i nått skit i tanken när det kom nån o tittade på bilen, så den skulle gå bra då. Resten har ju bara varit en massa babbel och gamla Ford skämt.
Hur gamal va bilen? Jag e inte så hemma på nyare bilar med en massa elektronik och insprut i sånt. Jag har mest skruvat med äldre bilar med fuggar och hederlig tändfödelare. Hade ett liknande fel på en gamla Folkvagn och då bytte jag stiften, tändkablarna, brytarspättsarna och lite sånt. Så kanske det har gått fukt i dina tändkablar...testa byta dom kanske.
Men som sagt, jag e inte så hemma på nyare bilar så rätta mig om jag har fel.

kN_KY skrev:
2691890 Hoppasan, så kan det gå om haspen e på :gnissla
Lätt hänt :)

Fast att det skulle kunna vara fukt som är boven i dramat är väl inte alldeles otänkbart. Gamla och torra tändkablar har en tendens att kunna vara lite fuktkänsliga och det har ju varit rätt fuktigt ute.

valmers skrev:
2691910 Men VARFÖR fortsätter folk att köpa skiten?!
Dom är billiga (begagnade) så folk intalar sig att det är mycket bil för pengarna?
När det gäller dom som köper dom nya har jag ingen vettig förklaring på. Kanske att det ändå är garanti så det spelar ingen roll :)

newstead skrev:
2691921...
När det gäller dom som köper dom nya har jag ingen vettig förklaring på. Kanske att det ändå är garanti så det spelar ingen roll :)

Jag köpte min Focus -04 med bra rabatt och har kört 3200 mil för i snitt 24:-/mil (ja även inkl. värdeminskning) utan större bekymmer. Försök det med t.ex. en Golf -04 som är tråkigare att köra, bullrigare att åka i och dyrare att äga. Lysande kvalitet är väl inte VW kända för heller.

Nä jag är ingen Fordfanatiker generellt men jag är bara så trött på folk som kräks ur sig erfarenheter om Ford som de ofta inte ens har. Trådstartaren råkar ha en litet motorproblem med sin bil och då är ju givetvis alla Fordar helt värdelösa, om man inte hör hur dumt det låter ska man nog hålla sig till andra färdmedel.
Varför skriver ingen om alla krokiga toppar på BMW-sexor? Det går ju knappt att släppa en fis i närheten förrän toppen slår sig (eller iaf köra motorn lite varm). Det finns många modellrelaterade problem på BMW men det talar man gärna lite tyst om för det är ju lite genant att ens fina kvalitetsbil har brister.

RWD skrev:
2692030 Varför skriver ingen om alla krokiga toppar på BMW-sexor? Det går ju knappt att släppa en fis i närheten förrän toppen slår sig (eller iaf köra motorn lite varm). Det finns många modellrelaterade problem på BMW men det talar man gärna lite tyst om för det är ju lite genant att ens fina kvalitetsbil har brister.
Kan bara svara för mig själv och varken jag eller någon annan jag känner som har eller har haft BMW har krökt toppen på någon. De modellrelaterade problem jag känner till på BMW handlar om glappande styrleder och dyra försäkringar...
Däremot var det ju Ford som den här tråden handlade om så det kanske är därför det inte står nåt sånt här ;)

Edit: Ska man ha en "felfri" bil så är det väl Mazda som gäller. Dom vinner ju bilprovningens statistik var och vartannat år.

kN_KY skrev:
2691824 Har läst hela denna tråden nu, tycker synd om snubben som startade den. Han har ju bara fått ett "tips" o det va o hälla i nått skit i tanken när det kom nån o tittade på bilen, så den skulle gå bra då. Resten har ju bara varit en massa babbel och gamla Ford skämt.
Hur gamal va bilen? Jag e inte så hemma på nyare bilar med en massa elektronik och insprut i sånt. Jag har mest skruvat med äldre bilar med fuggar och hederlig tändfödelare. Hade ett liknande fel på en gamla Folkvagn och då bytte jag stiften, tändkablarna, brytarspättsarna och lite sånt. Så kanske det har gått fukt i dina tändkablar...testa byta dom kanske.
Men som sagt, jag e inte så hemma på nyare bilar så rätta mig om jag har fel.

Hej, jag vill börja med att rätta dig för snubben som startade tråden är en snubba om man nu kan säga att det är den kvinliga motsvarigheten till snubbe :tuttar

Vi har mätt upp tändkablarna och det var inget fel på dem. Det konstiga är ju att sedan vi lagade den med en luftmassemätare så gick den 2 dagar och sedan är det problem när man skall starta den att den går på 3 cylindrar. Den kommer igång efter en kort stund dock men inte så roligt när man ska sälja den vad man ska skylla på att det är :gnissla

RWD skrev:
2692030 Jag köpte min Focus -04 med bra rabatt och har kört 3200 mil för i snitt 24:-/mil (ja även inkl. värdeminskning) utan större bekymmer. Försök det med t.ex. en Golf -04 som är tråkigare att köra, bullrigare att åka i och dyrare att äga. Lysande kvalitet är väl inte VW kända för heller.

Nä jag är ingen Fordfanatiker generellt men jag är bara så trött på folk som kräks ur sig erfarenheter om Ford som de ofta inte ens har. Trådstartaren råkar ha en litet motorproblem med sin bil och då är ju givetvis alla Fordar helt värdelösa, om man inte hör hur dumt det låter ska man nog hålla sig till andra färdmedel.
Varför skriver ingen om alla krokiga toppar på BMW-sexor? Det går ju knappt att släppa en fis i närheten förrän toppen slår sig (eller iaf köra motorn lite varm). Det finns många modellrelaterade problem på BMW men det talar man gärna lite tyst om för det är ju lite genant att ens fina kvalitetsbil har brister.

Tack och bock för de orden. Håller helt med dig om att så fort man lägger ut en fråga om en ford så är 95% a svaren ett ständigt hackande på hur jävla dåliga Ford är. Dock får man väl på denna sida skylla sig själv att man råkar vara en Fordägare. :huvet

Last edited:
uzibabe skrev:
2692063

Vi har mätt upp tändkablarna och det var inget fel på dem. Det konstiga är ju att sedan vi lagade den med en luftmassemätare så gick den 2 dagar och sedan är det problem när man skall starta den att den går på 3 cylindrar. Den kommer igång efter en kort stund dock men inte så roligt när man ska sälja den vad man ska skylla på att det är :gnissla

Äh, en fordägare vet inte hur en riktig bil ska gå egentligen så han/hon tror säkert det ska vara så.

uzibabe skrev:
2692063 Vi har mätt upp tändkablarna och det var inget fel på dem.
Även om ni mätt tändkablarna och det inte är något fel på dom så utesluter det inte att det kan komma in fukt i ex.vis tändhattarna. Har ni även mätt bränslet? Så att pumpen ger rätt mängd och med rätt tryck.

newstead skrev:
2692077 Även om ni mätt tändkablarna och det inte är något fel på dom så utesluter det inte att det kan komma in fukt i ex.vis tändhattarna. Har ni även mätt bränslet? Så att pumpen ger rätt mängd och med rätt tryck.

Nej mätt bränslet har vi inte gjort. Ska nog överväga att byta tändkablarna ändå. Det är bara att man drar sig och hoppas på att skiten läker ihop så man slipper kosta på den alltför mkt om man ändå ska sälja den

Jonathan. skrev:
2692076 Äh, en fordägare vet inte hur en riktig bil ska gå egentligen så han/hon tror säkert det ska vara så.

Haha man kan ju hoppas :tummenupp

Last edited:
uzibabe skrev:
2692063 ...Håller helt med dig om att så fort man lägger ut en fråga om en ford så är 95% a svaren ett ständigt hackande på hur jävla dåliga Ford är...
Det var ju du som började:

uzibabe skrev:
Den funkade galant i 2 dagar och jag passade på att slänga ut skiten på blocket. Nu lär det väl dröja hundra år innan någon nappar på annonsen och till min förskräckelse när jag skulle starta eländet idag så hörde jag att felet var på väg tillbaka. För ett kort ögonblick gick den inte på alla cylindrar men "kom igång" efter ett tag. H ur fan kan biljäveln vara bra i 2 dagar och sedan samma fel igen? Bara hoppas någon nappar på bilen så jag kan köpa en "riktig" bil sedan
:tungan

RWD skrev:
2692094 http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=136594

En liten sammanfattning, du hittar mycket mer om du söker på forumet.
Du är kanske lyckligt ovetande om du (eller bekanta) inte äger en BMW med M20- eller M30-motorn.
Att jag är lyckligt ovetande betyder ju inte att det inte kan vara ett problem. Däremot så känns det lite konstigt att gnälla över saker jag inte vet om.
Jag har bara haft en bmw och det var en e30, vad det är för motormodell i dom vet jag inte. Har däremot bekanta som har haft både 3- och 5-serie av såväl -90tals som 2000-talsmodeller utan att haft några problem med toppen på dom. Fast jag vet ju inte vad det är för motormodeller i dom heller...

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back