Första sista gången jag äger Ford

kN_KY skrev:
2691824 Har läst hela denna tråden nu, tycker synd om snubben som startade den. Han har ju bara fått ett "tips" o det va o hälla i nått skit i tanken när det kom nån o tittade på bilen, så den skulle gå bra då.

Jag, som tipsade om att "hälla nått skit i tanken" håller fast vid att det är ett bränslerelaterat problem som blir bra ett tag (15-1500mil) av att man häller i rengörande ämnen i bensinen.

För att fixa det "permanent" så byter man först spridare, om inte det hjälper så fortsätter man att byta delar ingående i bränslesystemet tills felet försvinner.
(permanent= allt mellan 1500-15 000 mil, det återkommer, det är det enda man kan vara säker på)

Skulle jag sälja bilen skulle jag vara fullt nöjd med att det fungerade 15-1500mil.
Skulle jag behålla bilen skulle jag överväga att byta IAF spridarna, alternativt se efter hur ofta jag måste fylla på svindyra tillsatser för att slippa problemet.

Felet är alls inte okänt även på andra bilar med insprutning, det kan vara så enkelt att en spridare har lite dålig sprutbild och spottar droppar, något man lätt kollar med en spridarprovare som finns på varje seriös bilverkstad.

Huruvida just ford är skitbilar låter jag alla ha sin egen uppfattning om, men mina två senaste saab 900 har klockat sammanlagt 60 000mil, räknar jag dessutom in en 9000, så är vi uppe i 90 000 mil, dom är det annars många här som klagar på.

Last edited:
RWD skrev:
2692030 Jag köpte min Focus -04 med bra rabatt och har kört 3200 mil för i snitt 24:-/mil (ja även inkl. värdeminskning) utan större bekymmer. Försök det med t.ex. en Golf -04 som är tråkigare att köra, bullrigare att åka i och dyrare att äga. Lysande kvalitet är väl inte VW kända för heller.

Nä jag är ingen Fordfanatiker generellt men jag är bara så trött på folk som kräks ur sig erfarenheter om Ford som de ofta inte ens har. Trådstartaren råkar ha en litet motorproblem med sin bil och då är ju givetvis alla Fordar helt värdelösa, om man inte hör hur dumt det låter ska man nog hålla sig till andra färdmedel.
Varför skriver ingen om alla krokiga toppar på BMW-sexor? Det går ju knappt att släppa en fis i närheten förrän toppen slår sig (eller iaf köra motorn lite varm). Det finns många modellrelaterade problem på BMW men det talar man gärna lite tyst om för det är ju lite genant att ens fina kvalitetsbil har brister.

ÄNTLIGEN ett vettigt inlägg :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back