kN_KY skrev:2691824Har läst hela denna tråden nu, tycker synd om snubben som startade den. Han har ju bara fått ett "tips" o det va o hälla i nått skit i tanken när det kom nån o tittade på bilen, så den skulle gå bra då.
Jag, som tipsade om att "hälla nått skit i tanken" håller fast vid att det är ett bränslerelaterat problem som blir bra ett tag (15-1500mil) av att man häller i rengörande ämnen i bensinen.
För att fixa det "permanent" så byter man först spridare, om inte det hjälper så fortsätter man att byta delar ingående i bränslesystemet tills felet försvinner.
(permanent= allt mellan 1500-15 000 mil, det återkommer, det är det enda man kan vara säker på)
Skulle jag sälja bilen skulle jag vara fullt nöjd med att det fungerade 15-1500mil.
Skulle jag behålla bilen skulle jag överväga att byta IAF spridarna, alternativt se efter hur ofta jag måste fylla på svindyra tillsatser för att slippa problemet.
Felet är alls inte okänt även på andra bilar med insprutning, det kan vara så enkelt att en spridare har lite dålig sprutbild och spottar droppar, något man lätt kollar med en spridarprovare som finns på varje seriös bilverkstad.
Huruvida just ford är skitbilar låter jag alla ha sin egen uppfattning om, men mina två senaste saab 900 har klockat sammanlagt 60 000mil, räknar jag dessutom in en 9000, så är vi uppe i 90 000 mil, dom är det annars många här som klagar på.
Last edited: