Första knäskrapet!

Häng mer, ut med överkroppen och lägg av på gata... Var tar du vägen om du rasar?
 
Häng mer, ut med överkroppen och lägg av på gata... Var tar du vägen om du rasar?

Häng mer var verkligen det som gjorde det för mig! Upptäckte dessutom att jag under mina försök har slitit ut tåpuckarna på mina boots. Var handlar man nya (Alpinestars)?
 
Skippa snacket om att skrapa för första gången på gata, totalt livsfarligt:mad:

Rondeller kan vara hala pga. att lastbilar har spillt ut diesel mm

Träna på gotkartbana eller på storbana då är det inga problem att skrapa:tummenupp

Om man fokuserar på att skrapa knät så kommer man garanterat att missa det viktiga, blicken, gaskontroll och avslappadkörställning.

Och det kan ganska lätt resultera in en lowsider eller ännu värre, krocka med en bil.

/M
 
Knäskrap är skönt, fast inte så skönt att gå omkull i drygt 100 på bogan när man försöker slipa dom lite =P Diket var iofs ganska mjukt =)
 
Kanske fel ställe att träna på?


Yupp, bana är da modell! Liksom bättre förutsättningar OM olyckan skulle vara framme!

Finns några faktorer som påverkar möjligheten att få ner knät. Kom på en kurs så skall vi se till att du når din målsättning snabbt och säkert! :tummenupp

// Niklas
 
ne det gör det inte inte för mig iaf, har jagat knäskrap på falken hela våren å sommaren men inte fan kommer skrapet automatiskt till mig inte:näsblod
De kommer, efter ett tag så lär man sig hålla upp knät för de går så förbannat med knäpuckar istället! :näsblod

Rondeller kan vara hala pga. att lastbilar har spillt ut diesel mm
Dessutom lutar dom ju utåt, det blir bara konstigt med allt då :huvet
 
Jag tror det är många faktorer som spelar roll när det gäller första knäskrapet, samt att det är olika för vänster eller höger knä!

1, Ovana att köra på bana.
2, Fin hoj, så man vågar inte lägga ner den.
3, Kör för sakta.
4, Förflyttar kroppen för lite.
5, Vill för mycket.
6, Håller blicken fel.
7, Tänker för mycket på det där j***a knät som inte vill smaka asfalt!!!

Jag har inte haft några problem att få ner vänsterknät, men höger var helt omöjligt. Spelade ingen roll hur fort jag körde, eller hur mycket jag la ner hojen...pucken blänkte alltid som ny! :huvet

Till slut gav jag upp och började tänka på att få flyt i körningen och att köra fortare. Gå in i kurvorna med lite av en känsla av "det här går inte", samt ligga på en högre växel och försöka ta kurvorna i ett långt svepande nedlägg.

Helt plötsligt var knät i backen...utan att jag ens försökte! Felet låg i min kroppsförflyttning. Det räckte med att knät var i backen 1 gång, sen var "problemet" borta!

Bifogar några "Pose" foton :tungan
 

Bifogat

  • Kinnekulle3.jpg
    Kinnekulle3.jpg
    50.8 KB · Visningar: 123
  • Gälleråsen.jpg
    Gälleråsen.jpg
    42.9 KB · Visningar: 112
Jag vill ha knäskrap... kämpade en dag på bana men lyckades inte. Om man letar upp en asfaltsbit som är optimal för träning, hur ska den då se ut?

90 graders böj som man håller 50 km/h igenom?

Jag tänker mig att man sätter ut koner/markeringar på ett flygfält eller liknande och tränar, för att ta sig till bana är ju svårt att få tid till.
 
Jag vill ha knäskrap... kämpade en dag på bana men lyckades inte. Om man letar upp en asfaltsbit som är optimal för träning, hur ska den då se ut?

90 graders böj som man håller 50 km/h igenom?

Jag tänker mig att man sätter ut koner/markeringar på ett flygfält eller liknande och tränar, för att ta sig till bana är ju svårt att få tid till.

1. Boka en bandag till.
2. Verifiera med instruktör eller annan kunnig chaufför att du sitter rätt på hojen när du kör.
3. Kör mjukt och öka succesivt farten in i kurvorna och håll blicken lååångt fram.
4. Innan du vet ordet av så kommer det att börja kittla om knäna. :)

Att öva på andra platser ökar bara på riskerna för dålig grepp i asfalt, dåligt uppvärmda däck. Onödigt och kan bli dyrt anser jag. Så låg hastighet som 50 blir bara vingligt, ca 80-100 tycker jag verkar vettigare och då bör man befinna sig på en bana.

Lycka till :)
 
Jag vill ha knäskrap... kämpade en dag på bana men lyckades inte. Om man letar upp en asfaltsbit som är optimal för träning, hur ska den då se ut?

90 graders böj som man håller 50 km/h igenom?

Jag tänker mig att man sätter ut koner/markeringar på ett flygfält eller liknande och tränar, för att ta sig till bana är ju svårt att få tid till.

Kört med SMC någonting?
 
Jag vill ha knäskrap... kämpade en dag på bana men lyckades inte. Om man letar upp en asfaltsbit som är optimal för träning, hur ska den då se ut?

90 graders böj som man håller 50 km/h igenom?

Jag tänker mig att man sätter ut koner/markeringar på ett flygfält eller liknande och tränar, för att ta sig till bana är ju svårt att få tid till.


En av de viktigastfaktorerna är blicken!

En tung förare som har långa ben på en hoj med låg sitthöjd och med för mycket dynamiskt sag bak samt högt placerade fotpinnar skrapar lättare knät än en lätt kortbent förare på en hoj med "race" ställt dynamiskt sag på en hoj med förhöjd "ride high" och med hög sitthöjd och lågt placerade fotpinnar! :D

Sen finns andra faktorer att ta hänsyn till för att öka säkerheten, så som uppvärmda däck mm. :D :D :D

Kan ju vara coolt med skrapade puckar kan tyckas men skulle tro att endast ett fåtal av de som inte lyckats än kanske kan resonera så. Lyckats är för övrigt fel ord för det är på inget sätt ett misslyckande att INE ha skrapat dem.

Det viktiga i körningen är harmoni och att du som förare har kul oavsett knäskrap eller inte. Efter hand kommer sådant som knäskrap och lägre varvtider men knappast när man "vill som mest". Slappna av, kör och ha kul! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 
Är det bara jag som tycker det ser fördjävligt ut när vissa skrapar pucken och har benet/knät rätt ut som i en trialngel och verkligen pressar sig till skrap..
Vissa knäskrap ser dock riktigt bra ut när det inte ser så pressat ut utan mer naturligt "om någon nu förstod vad jag menar" :)
 
Det viktiga i körningen är harmoni och att du som förare har kul oavsett knäskrap eller inte.

Snälla – kan du inte också tala om vad som är kul för övrigt i livet. Jag hade tänkt testa min Biltema momentnyckel på den stora muttern vid bakaxeln – är det kul eller borde jag göra något annat som ger mer harmoni? :tungan
 
Snälla – kan du inte också tala om vad som är kul för övrigt i livet. Jag hade tänkt testa min Biltema momentnyckel på den stora muttern vid bakaxeln – är det kul eller borde jag göra något annat som ger mer harmoni? :tungan

Hmm, du skall nog ta och läsa mitt inlägg en gång till! För jag talar inte om för läsaren/trådskaparen VAD som är kul, det är nämligen upp till var och en att avgöra. ycker du det är kul att testa Bltemas momentnycklar så fine by me!

För övrigt om någon frågar mig något eller på något söker hjälp/stöttning försöker jag hjälpa till i den mån jag kan! Vad gör du?

// Niklas
 
Jag vill ha knäskrap... kämpade en dag på bana men lyckades inte. Om man letar upp en asfaltsbit som är optimal för träning, hur ska den då se ut?

90 graders böj som man håller 50 km/h igenom?

Jag tänker mig att man sätter ut koner/markeringar på ett flygfält eller liknande och tränar, för att ta sig till bana är ju svårt att få tid till.

Körde du fullstor bana? Vissa tycker att det är lättare att nå rätt vinkel i hög fart genom en lång svepande kurva medans andra (inkl. jag) tycker bättre om lite lugnare hastigheter och tvärare kurvor (där man slipper dö om man skulle göra lite fel). Kan därför tipsa om att kolla upp ifall SMC har någon kurs på en GoCart-bana i din närhet! Och stressa inte fram det... Det kommer efter ett tag.
 
En av de viktigastfaktorerna är blicken!

En tung förare som har långa ben på en hoj med låg sitthöjd och med för mycket dynamiskt sag bak samt högt placerade fotpinnar skrapar lättare knät än en lätt kortbent förare på en hoj med "race" ställt dynamiskt sag på en hoj med förhöjd "ride high" och med hög sitthöjd och lågt placerade fotpinnar! :D

Sen finns andra faktorer att ta hänsyn till för att öka säkerheten, så som uppvärmda däck mm. :D :D :D

Kan ju vara coolt med skrapade puckar kan tyckas men skulle tro att endast ett fåtal av de som inte lyckats än kanske kan resonera så. Lyckats är för övrigt fel ord för det är på inget sätt ett misslyckande att INE ha skrapat dem.

Det viktiga i körningen är harmoni och att du som förare har kul oavsett knäskrap eller inte. Efter hand kommer sådant som knäskrap och lägre varvtider men knappast när man "vill som mest". Slappna av, kör och ha kul! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Jag håller med:tummenupp Knäskrap kostar pengar:D
Mina ben är så korta så att det är svårt & nå ner utan att hänga som en babian på sidan:va Däremot så tar mina skor i:tummenupp Då vet jag att mer ska det inte vara:)
Köra och ha kul med marginal gillar jag.

:D :D :D :
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top