Första körlektionen

jika punktade upp väldigt bra tips. När jag tog kortet för ett par år sedan så gick det betydligt enklare ju snabbare jag accelererade upp till 50 innan undanmanövern. Det gör att du har lite tid att planera och "snedda" in lite och få ett fint flyt runt konerna. Samma sak tillbaka, lite go iväg efter rundningen så att du har lite tid att planera stoppet. Dessa saker gjorde det enklare för mig.

Ett till tips är att inte växla upp för mycket så att du har lite varv på motorn så att gubben eller tanten inte tror att du ligger under 50.

Ytterligare tips är att inte bara nöta den banan, variera med att krypa lite och stoppa från 70-90. Såg på uppkörningen att flera hade problem med stoppet från 70-90.

Ha roligt... och lycka till...
 
jika punktade upp väldigt bra tips. När jag tog kortet för ett par år sedan så gick det betydligt enklare ju snabbare jag accelererade upp till 50 innan undanmanövern. Det gör att du har lite tid att planera och "snedda" in lite och få ett fint flyt runt konerna. Samma sak tillbaka, lite go iväg efter rundningen så att du har lite tid att planera stoppet. Dessa saker gjorde det enklare för mig.

Ett till tips är att inte växla upp för mycket så att du har lite varv på motorn så att gubben eller tanten inte tror att du ligger under 50.

Ytterligare tips är att inte bara nöta den banan, variera med att krypa lite och stoppa från 70-90. Såg på uppkörningen att flera hade problem med stoppet från 70-90.

Ha roligt... och lycka till...
Motstyrning hit och motstyrning dit... bla bla bla... Jag vet fortfarande inte vad fan man gör när man motstyr men de gick prima på uppkörningen ändå. Se bara till att börja svänga i tid och inte köra "stelt" så ska de inte vara något problem..
 
Motstyrning hit och motstyrning dit... bla bla bla... Jag vet fortfarande inte vad fan man gör när man motstyr men de gick prima på uppkörningen ändå. Se bara till att börja svänga i tid och inte köra "stelt" så ska de inte vara något problem..

Om du inte vet vad det är kanske du bör undvika att uttala dig om det :) Inte för att vara "sån" men om man inte vet vad motstyrning är så har något gått ganska fel under körkortstagandet :P Det är väl ändå en del av teorin så även om man kör upp privat har jag svårt att tänka mig att man inte kommer i kontakt med uttrycket. :fakta

FÖRMODLIGEN gör även du det utan att tänka på det (det sker ganska naturligt för många). Men om du inte gör det kan jag rekommendera att du tar en titt på detta klipp så kan jag garantera att du blir en bättre mc-förare om du börjar tillämpa det på korrekt sätt.
 
Det Nalkas Uppkörning i Nästa Vecka 8.20 på morgonen, Det är fredag o jag skiter redan på mig.
 
Motstyrning hit och motstyrning dit... bla bla bla... Jag vet fortfarande inte vad fan man gör när man motstyr men de gick prima på uppkörningen ändå. Se bara till att börja svänga i tid och inte köra "stelt" så ska de inte vara något problem..

Skämtar du eller?
 
Jag tror du har gjort motstyrning utan att tänka på det.
Motstyrningen innebär att man ''svänger åt fel håll ''vid instyrning i kurvan. Det är ett mycket efektivt sätt att styra en mc ovanför krypfart. Det är nästan nödvändigt på en tyngre mc där nedläggning med kroppstyngd är ineffektivt. Det blir nästan som en servostyrning av tunga hojar. T.o.m triumph rocket reagerar omedelbart på ett sådant styrkommando i fart.

Det finns en något brutalare variant som brukar kallas snabbstyrning.

Motstyrning ger instyrning med centimeterpresision. Det är så rr förarna kan vika så exakt genom s kurvor motstyrning, lite medstyrning som blir motstyning i nästa kurva. Detta kompletterat med gaskontroll och tyngdpunktförflyttning.


Det som motstyrningen gör är att ''lägga ner'' mc inför kurvan. När hojen lutar så gör däckens rundade utforming att hojen svänger.
Motorcyckeldäck på en bil hade funkat men moderna bildäck på en mc hade inte fungerat...
 
Last edited:
Motstyrning hit och motstyrning dit... bla bla bla... Jag vet fortfarande inte vad fan man gör när man motstyr men de gick prima på uppkörningen ändå. Se bara till att börja svänga i tid och inte köra "stelt" så ska de inte vara något problem..

Motstyrning är A och O för motorcykelkörning, oavsett om det gäller att placera hojen korrekt i en kurva eller undvika en olycka. Det ända sättet att ens styra ett tvåhjuligt fordon som går över 10 km/h är att motstyra, m.a.o. även om du inte ens vet att du gör det, så gör du det.
 
Det Nalkas Uppkörning i Nästa Vecka 8.20 på morgonen, Det är fredag o jag skiter redan på mig.

Det värsta som kan hända är att du kuggas, Jag kuggade i går och ville slita ansiktet av trafikinspektören först.
Nu ett dygn senare så förstår jag vad som gick fel och jag klandrar inte honom utan bara mig själv, men då får man ta nya tag och på´t igen.

Men några öl och en whisky lindrade smärtan lite ialla fall :fyllisar
 
En viss skillnad på motstyrning i låg fart och motstyrning i högre fart genom en kurva där man valt ut sitt spår.
 
En viss skillnad på motstyrning i låg fart och motstyrning i högre fart genom en kurva där man valt ut sitt spår.
Motstyrningseffekten påverkas av många faktorer såsom däckbredd, gyroeffekt m.m.

Dagens tips är att inte försöka tillämpa motstyrning på den vanliga cykeln, trots hög fart och "vana". Helvete vad snabbt det kan bli fel där. :huvet

Men öva för tusan på motstyrning på den riktiga hojen. Det blir liksom lite av en dans på kurviga vägar då :) Och cheyer gillar killar som kan dansa :yoparty
 
Motstyrning är A och O för motorcykelkörning, oavsett om det gäller att placera hojen korrekt i en kurva eller undvika en olycka. Det ända sättet att ens styra ett tvåhjuligt fordon som går över 10 km/h är att motstyra, m.a.o. även om du inte ens vet att du gör det, så gör du det.
Kul att det gått till överdrivning. Skaffa semestergas o lägg händerna bakom ryggen, kör du i diket vid 1:a kurvan? Nä det gick ju, sen ligger det ju endel i att hojen gör det men du behöver inte göra det.

fast visst är motstyrning bra, absolut. Det bör vetas om / praktiseras / övas på en rimlig nivå. Vid en vanlig körning är det egentligen inget som behöver tänkas på. Fast vid dom där tillfällena där snabba svängar behövs kan det vara väldigt bra.
 
Kul att det gått till överdrivning. Skaffa semestergas o lägg händerna bakom ryggen, kör du i diket vid 1:a kurvan? Nä det gick ju, sen ligger det ju endel i att hojen gör det men du behöver inte göra det.

Nu är det ju bara en definitionsfråga, "vem gör det"- hojen eller föraren. Har du händerna på styret måste du medvetet eller omedvetet motstyra för att kunna svänga. Om du inte har händerna på styret så gör hojen det åt dig. Jag tycker personligen att kunskapen bör läras ut under de första lektionerna på körskolan, helt enkelt för att det kan rädda liv.
 
Kul att det gått till överdrivning. Skaffa semestergas o lägg händerna bakom ryggen, kör du i diket vid 1:a kurvan? Nä det gick ju, sen ligger det ju endel i att hojen gör det men du behöver inte göra det.

fast visst är motstyrning bra, absolut. Det bör vetas om / praktiseras / övas på en rimlig nivå. Vid en vanlig körning är det egentligen inget som behöver tänkas på. Fast vid dom där tillfällena där snabba svängar behövs kan det vara väldigt bra.

Vi hade det som övning på risktvåan. 70 på en raksträcka, bort med händerna från styret och försök styra hojen. Läraren sa dessutom att vi verkligen skulle försöka lägga kroppsvikten åt sidan och se vad som händer. Hände ju inte mycket för någon av oss. Hojen åkte ganska rakt trots stora ansträngningar.

När man däremot sitter med händerna på styret och lutar sig lite åt höger t ex. för att svänga kommer man däremot trycka lite omedvetet på styret och kommer motstyra och svänga höger.
 
Nu är det ju bara en definitionsfråga
Sant.
Vi hade det som övning på risktvåan. 70 på en raksträcka, bort med händerna från styret och försök styra hojen. Läraren sa dessutom att vi verkligen skulle försöka lägga kroppsvikten åt sidan och se vad som händer. Hände ju inte mycket för någon av oss. Hojen åkte ganska rakt trots stora ansträngningar.

När man däremot sitter med händerna på styret och lutar sig lite åt höger t ex. för att svänga kommer man däremot trycka lite omedvetet på styret och kommer motstyra och svänga höger.
Får bli som ovan, definitionsfråga. Tycker man kan svänga rätt bra utan, liten ovana pga problem med vita fingrar. Inga direkta knäskrapskurvor jag menar nu utan vanlig pendling på 70/90vägar i någorlunda lagliga hastigheter.
 
Särskilt SMC men även många utländska forum brukar ju vara glada i att analysera motstyrning har jag märkt. Jag är inte säker på att det är bra. Naturligtvis bör man känna till det men då jag tycker att det kommer naturligt så tror jag inte man skall göra en akademisk övning av det, risken finns att alla hjälpsamma råd bara förvirrar och gör att en nybörjare "tänker" för mycket på just den delen.
 
Debatten om "Motstyrning" är överdriven enligt min mening. När jag var 4 år fattade jag att om man cyklar på vägen och styr plötsligt åt vänster så ramlar man åt höger. Tycker att det ska nämnas och att man ska bli påmind såklart, men de allra flesta lär sig det utan att förstå det, precis som mig. Lär man upp en helt grön människa som aldrig suttit på en MC förut att hon ska motstyra blir det bara en extra grej att tänka på som man egentligen bara gör omedvetet.
 
Jo, man kan nog motstyra på olika sätt. Det en är omedvetet, man motstyr utan att tänka på det när man lutar kroppen åt det håll man vill svänga. Men om man lär sig hur man kan använda motstyrning vid kurvtagning blir motorcykelturen fan så mycket roligare. Du kan ta kurvorna på en mycket exakt sätt och styra precis dit i en högre hastighet. Så lär dig motstyrning för guds skull så får du mer ut av åkandet.

När jag körde i skolan så tryckte läraren väldigt mycket på just motstyrning och jag fick öva jäkligt mycket på det iallafall.
 
Eller så säger man som en lärare på en trafikskola i Skellefteå jag träffade när jag var privat handledare åt en av hans elever.
-Motstyrning hör inte hemma på gata.
:huvet Trots det klarade eleven uppkörningen på första försöket.
 
Eller så säger man som en lärare på en trafikskola i Skellefteå jag träffade när jag var privat handledare åt en av hans elever.
-Motstyrning hör inte hemma på gata.
:huvet Trots det klarade eleven uppkörningen på första försöket.

När polarn tog kortet o gjorde riskettan o frågade om just motstyrning fick han svaret "Haha jahaja, det gamla roadracingtricket! Nä det är inget ni behöver bry er om!". Underbart ^^
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top