första hojjen!

madnez

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
cbr 600
Så var man glad ägare till en Honda CBR 600 -97
Tråkigt bara att man köpte den nu på hösten...längtar verkligen till sommarn nu :gnissla
 
Grattis Grattis
Schysst val måste ja då säga :D
köpte min i fredass...
Vad har du för färgsättning på din?
 
Grattis till sebeären! nu är det bara en plågsam tid tills du får köra den med en varm sol skinande i ditt ansikte.
 
grattis

Grattis till hojjen!
Tomten kom tidigt i år! :yoparty
 
hehe, jo jag antar att de blir en lååång vnter :3freak
färgen är röd, vit, svart... rött = sport :D

nu är bara frågan vad man bör göra med hojjen innan man ställer av den, har hört att oljan inte bör bytas förräns till våren.
 
madnez skrev:
hehe, jo jag antar att de blir en lååång vnter :3freak
färgen är röd, vit, svart... rött = sport :D

nu är bara frågan vad man bör göra med hojjen innan man ställer av den, har hört att oljan inte bör bytas förräns till våren.

Snarare tvärtom, oljan bör bytas innan vintern. Anledningen är att det finns smått frätande syror i oljan som "mjukar" upp härdade ytor. :3freak

Ett annat tips är att fylla bensintanken helt för att minska rostangrepp. Till våren bör man dock slanga ur den gamla bensinen (kör bilen på denna...?) och fylla på ny.

En del pytsar i lite olja i cylindrarna och kör drar runt motorn ett par varv för att "impregnera" cylindrarna och skydda ytorna.
 
Last edited:
majoon skrev:
Snarare tvärtom, oljan bör bytas innan vintern. Anledningen är att det finns smått frätande syror i oljan som "mjukar" upp härdade ytor. :3freak

Ett annat tips är att fylla bensintanken helt för att minska rostangrepp. Till våren bör man dock slanga ur den gamla bensinen (kör bilen på denna...?) och fylla på ny.

En del pytsar i lite olja i cylindrarna och kör drar runt motorn ett par varv för att "impregnera" cylindrarna och skydda ytorna.

Men ärligt hur noga är såna här saker egentligen, häll i lite k-sprit låta den gå varm några gånger under vintern... sen står min i varm garage också
 
majoon skrev:
Snarare tvärtom, oljan bör bytas innan vintern. Anledningen är att det finns smått frätande syror i oljan som "mjukar" upp härdade ytor. :3freak

Ett annat tips är att fylla bensintanken helt för att minska rostangrepp. Till våren bör man dock slanga ur den gamla bensinen (kör bilen på denna...?) och fylla på ny.

En del pytsar i lite olja i cylindrarna och kör drar runt motorn ett par varv för att "impregnera" cylindrarna och skydda ytorna.

Vadå, fräter inte den oljan bort fodret? :hihi
 
Congratulations! :corn
Hur kan det komma sig att du fick den så tidigt av Tomten? :tungan
 
EDIT: Shit jag såg inte att din hoj blivit stulen. Sorry! Alla dessa j*vla stölder...*suck



Mr Helmut skrev:
Men ärligt hur noga är såna här saker egentligen, häll i lite k-sprit låta den gå varm några gånger under vintern... sen står min i varm garage också

Helt ärligt tycker inte jag att de tre sakerna jag skrev är någon stor grej att göra.Det känns som om man kan minska slitaget på något sätt, så tycker iallafall jag att det är värt det.

1) Man måste ju ändå byta olja, varför inte pricka in det så att sista oljebytet hamnar i närheten av vinteravställningen?

2) Fylla bensintanken är väl ganska simpelt också, bara att ta en tur till macken (så får man ju en ursäkt till att ta en liten sväng samtidigt!)
Sen kan jag säga av erfarenhet att bensinen KAN BLI helt kass under vintern, förra våren när jag tog ut hojen och startade, gick den illa som fasen. När jag tankat i ny soppa var det inga problem! Snacka med en verkstad som också sa att det förmodligen var soppan som blivit dålig...

3) Mitt sista förslag att pytsa i olja i cylindrarna är något som jag själv aldrig gör, hara bara hört att en del gör så och det låter väl rimligt att det är nyttigt för motorn...

Varmgarage är nog det snällaste sättet att vinterförvara hojen (för dom lyckostar som har tillgång till ett sådant...:huvet :huvet )

PS. Ska man sen starta den under vintern så måste den blir helt genomvarm så att man inte får kondensvatten på konstiga ställen...men det visste du säkert redan. :tummenupp :tummenupp DS. :huvet
 
Last edited:
Isengrim skrev:
Sen kan jag säga av erfarenhet att bensinen KAN BLI helt kass under vintern, förra våren när jag tog ut hojen och startade, gick den illa som fasen. När jag tankat i ny soppa var det inga problem! Snacka med en verkstad som också sa att det förmodligen var soppan som blivit dålig...

Min förra hoj stod avställd i fem år, med full soppatank. Den gick alldeles utmärkt att köra på den.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top