Första hoj rekomendationer

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
zx7r
Den här frågan har säkert kommit upp ett flertalgånger men jag har inte riktigt hittat en tråd som passar mig :)

jag fyller arton i september och kommersåledes haft mitt körkot i några månader nör jag införskaffar en mc.

Jag är ute efter en hoj på runt 35 000 dra på eller av 5 000kr max ;) . På försäkringsidan vill jag inte betala mer än 5000kr vilket det lätt kan dra upp i i min ålder och så nytt körkort, jag bor dock i en liten by i södra sverige :rolleyes:

nu är frågan vilka hojjar rekomenderar ni? har kollat på honda CBR, suzuki GSX, sv650s, RF 600 m.m men känns som jag behöver lite öppen diskution och framförallt kanske (hoppas :) )jag har missat någon hojj som har riktigt låg försäkring men går bra och ser bra ut med :tummenupp

Honda CBR600F är den i särklass bästa hojen i förhållande till priset i 30- till 40-tusenkronorssegmentet. För 35000:- får du en 91 till 94. Det du ska se upp med är laddningsregulatorn och kamkedjesträckaren. Bromsskivorna fram slits ut också. Annars en hoj du kan behålla länge. Den duger till och med åt mig.:)

Köp min
suzuki GSXR 750 -91
4700 mil
nya däck
nya packboxar i gaffeln
larm
öhlinsdämpare
micron slipon
yousimura oljetemp/voltmeter
reggad som mellenklass 25kw (tror det var nått försäkringbolag som accepterade den effekten om man hade mellan kort) strypningen kan fås monterad eller i handen.
pris 30k

Last edited:
glädjeförstörare

...ska du fylla 18 så måste du ju köra begränsat i två år.. Då funkar nog varken CBR eller GSXR..

Jag som är nybliven hojåkare vet hur tokgt dyrt det är med försäkringar på sporthojar så jag föreslår en motard för din del. kul på hjul utan att tömma plånboken..
..Som nån motorjornalist skrev. "motard måste vara italienska för leksak"...

Har en hornet själv som förstahoj som jag iofs trivs bra med men den lixom cbr är för motorstark för din del.. Om du nu inte kör ändå förståss...

Hmm det kanske inte framgick så tydligt men är väldigt intresserad i försäkringen som givetvis leder mig in i andra punkten att den är strypt och att jag får köra den lagligt :D

Yamaha szr 660 :rock borde vara en alldeles utmärkt hoj för den med färskt kort...jag letar själv efter en sådan. 48 hk på 159 lätta kilo :hej. billig att försäkra är den också. Det är mitt förslag i alla fall

Silwer skrev:
En Ural eller Dnepr, helst med drivning på sidovangshjulet.
Bra med pulver och kul att tricka med.

Pulver både i motor och i extra utrustningen:
kulspruta med Kalachikov-teknologi
Ural-jump.jpg

:tummenupp

Seriöst:
Ducati Monster 600 lr
Suzuki Bandit 600

bra lättkörda maskiner,
en med karaktär och en symaskin
välj själv :p

Jag köpte min hoj i våras en GRXR600-97,jag hade turen att kunna registrera hojen på farsgubben, samtidigt som den är reggad på 25kW, jag ger 2500kr helåret och helförsäkrad.
MYCKET PRISVÄRT!!!

Problemet med CBR RF, etc är försäkringspriserna. Det lär inte bli några 5000 kr där inte, om du inte halvförsäkrar.

SV650 ligger lite bättre till i försäkrngsfrågan, problemet är att den kom '99 och ligger rätt högt i inköpspris ännu, tror det är svårt att få tag i en för 40'.

Med ekonomin som riktlinjer är följande hojar nog värda att kika närmare på:
Suzuki Bandit 600
Suzuki GSX600F
Yamaha FZR600 tom årsmod. 93
Kawasaki GPZ500S

Tror Kawan är den som kan vara både mest ekonomisk (tidiga årsmodeller går att hitta för riktigt liten peng och 60 hk är rätt billigt att försäkra) och bland de mer lätthanterade.

Edit:
SZR:en som det skrevs om ovan glömde jag helt bort. Ännu en tuff hoj med lagom effekt = billig att försäkra.
Någon nämnde Ducati Monster... går nog att få tag i för 35-40', även den ligger rätt bra till försäkringsmässigt... kanske inte riktigt rätt stuk på den iofs, med tanke på vilka hojar som räknades upp i början... men går det bra med en naken hoj kanske det även går bra med en offroad? Då talar vi verkligen lättkört och billigt att försäkra. Honda Transalp, Dominator. Kawasaki KLR, KLX, KLE. Suzuki Freewind, DR650. Yamaha XT, XTZ Téneré, TT(r/e). Finns mycket att välja på!

Last edited:
GSXR_FREDDA skrev:
Jag köpte min hoj i våras en GRXR600-97,jag hade turen att kunna registrera hojen på farsgubben, samtidigt som den är reggad på 25kW, jag ger 2500kr helåret och helförsäkrad.
MYCKET PRISVÄRT!!!

Det han har gjort kallas skenförsäkring, ej att rekomendera. skaffa en hoj som du kan ställa på dig själv i stället.

Vastrix skrev:
Det han har gjort kallas skenförsäkring, ej att rekomendera. skaffa en hoj som du kan ställa på dig själv i stället.

Man får bara en högre självrisk om man som icke ursprunglig ägare klotar dessutom :p

750RR med alla hojar i mitt namn

soppatorsken skrev:
Eller inga pengar alls om det finns nån rättvisa i värden.
Precis. Det är väl inte många försäkringar nu för tiden som inte har en begränsning på vem som får köra hojen. Vanligast är väl att det bara är personer inom försäkringstagarens hushåll som får köra. Så länge du inte bor hemma hos dina föräldrar fortfarande så ska du se upp! För säkerhets skull. Lusläs villkoren!

självklart kommer det sluta med att inga försäkringar gäller om nån annan än ägaren kör sönder.
Eller så kommer premierna för äldre personer att stiga mycket.
Det är ju knappast så att det här är nåt som inte fbolagen känner till.

Men tyvärr så har det blivit så att man måste nästan ställa
hojen på farsan, om man nu vill ha hoj över huvudtaget!!
finns ju inte en sportslig chans att ha en ny sporthoj
och samtidigt ha råd med att leva normalt! med normalt
menar jag inte nudlar 7 dar i veckan...

SuperRossi skrev:

Har man inte råd att betala försäkringen på en viss hoj så ska man inte skaffa den heller, något så självklart borde alla förstå. Jag har inte råd med lånekostnader+försäkring+service för säg en Ferrari, men inte går jag och gnäller över att låneinstitut, försäkringsbolag och verkstäder inte ger mig tillräckligt bra villkor så jag kan skaffa en Ferrari utan att sälja lägenheten och leva på ett paket nudlar i veckan.

Problemet med skenförsäkring är att det bara höjer premierna för oss andra.

SuperRossi skrev:

Om du inte förstått det så: har du inte råd så har du inte det. Punkt.
Det finns många bra hojar som inte kostar multum att försäkra.
Det är verkligen ingen nödvändighet att ha "en ny sporthoj".
Önskar att fler förstod det och började köra rr eller körde normala hojar..
Det skulle bli billigare för alla.
Snart stiger försäkringarna så man måste vara börsmiljonär för att ha råd att ha en Kawasaki er500...

tks skrev:
Har man inte råd att betala försäkringen på en viss hoj så ska man inte skaffa den heller, något så självklart borde alla förstå. Jag har inte råd med lånekostnader+försäkring+service för säg en Ferrari, men inte går jag och gnäller över att låneinstitut, försäkringsbolag och verkstäder inte ger mig tillräckligt bra villkor så jag kan skaffa en Ferrari utan att sälja lägenheten och leva på ett paket nudlar i veckan.

Problemet med skenförsäkring är att det bara höjer premierna för oss andra.

Men det jag försöker säga är att försäkringarna är så ofantligt
höga, och jag som älskar att åka hoj har knappt råd med försäkringen + det runt omkring... så jag förstår av vilken anledning folk sken försäkrar, men sen att det inte är rätt, fattar väl alla...

men du tycker att försäkrings kostnaderna är ok?

men det är mitt fel att jag inte är hög avlönad, så jag
ska vara tyst å inte gnälla....

Back