Första hoj rekomendationer

SuperRossi skrev:
Men det jag försöker säga är att försäkringarna är så ofantligt
höga, och jag som älskar att åka hoj har knappt råd med försäkringen + det runt omkring... så jag förstår av vilken anledning folk sken försäkrar, men sen att det inte är rätt, fattar väl alla...

men du tycker att försäkrings kostnaderna är ok?

men det är mitt fel att jag inte är hög avlönad, så jag
ska vara tyst å inte gnälla....

Jag kör de hojar jag har råd med. En XT är inte särskilt dyr att försäkra... (1700 /halvförs/helår), och RGV:n är ännu billigare (1100 halvförs/helår). FZ:an är lite dyrare (4700 halvförs/helår), men den är det dags att sälja nu, har inte råd längre eftersom jag slutat jobba och börjat plugga.

Hade jag haft råd hade jag nog skaffat en Honda Blackbird, men tills den dagen jag antingen blir högavlönad eller blir så gammal att det blir billigt med en sådan mc får jag köra mer ekonomiska hojar. Lutar mot att det blir en gammal Suzuki Bandit 600 nästa gång. En 8-9 år gammal hoj med 77 hk är inte så hemskt dyr att försäkra... så visst är det ekonomin som styr. Men jag klagar inte, jag har roligt ändå. Kör man rätt vägar klarar man sig rätt bra med 40 hk.

Men precis VAD är det folk har svårt att fatta???
Orsak -- Verkan

Under den här sommaren har jag kört en del med forummedlemmar i Sthlm och mitt intryck är att det är ett par i månaden som gått omkull. Inget allvarligt men det blir skador endå och det kostar pengar.
Nu har inte alla helf. och en del har säkert skenf. men det finns säkert en hel del som betalar sin premie och använder sin f.
Så mycket pengar kostar det.

Hej
Rekomenderar en Fzr1000 som första hoj,den jag har är min första hoj.Effekt så det räcker för att hänga av många nyare hojar och den är billig att försäkra.
Här har du en länk till en i din prisklass.
http://www2.blocket.se/view/1388029.htm?l=0
Tro mig det är mycket att åka med för dom här pengarna.

SuperRossi skrev:
Men det jag försöker säga är att försäkringarna är så ofantligt
höga, och jag som älskar att åka hoj har knappt råd med försäkringen + det runt omkring... så jag förstår av vilken anledning folk sken försäkrar, men sen att det inte är rätt, fattar väl alla...

men du tycker att försäkrings kostnaderna är ok?

men det är mitt fel att jag inte är hög avlönad, så jag
ska vara tyst å inte gnälla....

Som sagt, om man inte har en ValentinoRossi-personlighetsklyvning så inser man snabbt att man verkligen inte behöver en ny sporthoj.
Är det för hojåkandet du vill ha mc eller är det för Poserfaktorn?
En stor del av dom som har sportis åker inte på bana eller klarar inte av att hantera effekten iallafall, då ska man inte ha sporthoj, då är man en tickande bomb som snart smäller.

Att skenförsäkra är som att sparka sig själv i arslet, gå in i dörrar med flit, skjuta sig själv i foten eller gå med i en s&m-klubb.
Alla dom där sakerna slår tillbaka på dig själv på ett eller annat vis

Jag vet!!! Kan vi inte ha den här diskussionen om skenförsäkringar och om vad som gör att försäkringspremierna skjuter i höjden, för att sedan brista ut i sång allihop om att det är en mänsklig jävla rättighet att köra motorcykel!!!

Eller?

Naim skrev:

nu är frågan vilka hojjar rekomenderar ni? har kollat på honda CBR, suzuki GSX, sv650s, RF 600 m.m men känns som jag behöver lite öppen diskution och framförallt kanske (hoppas :) )jag har missat någon hojj som har riktigt låg försäkring men går bra och ser bra ut med :tummenupp

Du har missat det givna alternativet.

<--------------------------------------------

Man orkar inte bråka om det där längre, nästan alla förstår ju vad vi menar men de tycker att det inte gör nåt om just dom ställer hojen på nån äldre släkting i glesbyggd, tyvärr finns det tusentals till som tänkte likadant.
De spar pengar förstår ni, och de gör de ju, ett tag iaf.
Man får hoppas att försäkringsbolagen kollar upp mer nogrant vem brukaren av hojen är, som det är nu skjuter de ju upp premierna allt eftersom i stället.
Suget att åka nåt nytt med mycket kubik och hästkrafter är för stort, och begpriserna går ju åt motsatta håll för hojtypen vilket gör att ännu fler blir sugna osv osv

Skillnaden mellan om jag eller farsgubben står som ägare på hojen så skiljer det ej mer än ca1000kr/år,tack vare att han försäkrade sin Busa och min hoj hos samma försäkringsbolag så kunde vi få en bra premie och att vi har alla våra firmabilar försäkrade hos detta bolag.
Kan jag spara 1000 spänn på detta, så gör jag det,1000kr är alltid 1000kr
Det beror inte på att jag inte har råd att betala.
Jag betalade nästan 18000 spänn för min försäkring på Corvetten jag hade innan jag köpte hojen, så jag vet hur det är att pröjsa mycket för en försäkring.
Har även kollat med bolaget vad som skulle hända om jag skulle skrota,och det skulle bli 1500 mer i självrisk än om farsan skulle skrota.det kan jag leva med.
Jag tror inte att försäkrings premierna beror på att folk skriver sina hojar på äldre anhöriga,utan att folk köper hojar som de inte kan hantera och olyckan är ett faktum.

GSXR_FREDDA skrev:

Kan jag spara 1000 spänn på detta, så gör jag det,1000kr är alltid 1000kr
Vilket innebär att någon annan får 1000 spänn högre premie, typ.
GSXR_FREDDA skrev:

Det beror inte på att jag inte har råd att betala.
Nej med gör det då, ditt *****
GSXR_FREDDA skrev:

Jag betalade nästan 18000 spänn för min försäkring på Corvetten jag hade innan jag köpte hojen, så jag vet hur det är att pröjsa mycket för en försäkring.
Jaha, du har betalat din del av sammanlagda försäkringar så nu slipper du göra rätt för dig eller?
GSXR_FREDDA skrev:

Jag tror inte att försäkrings premierna beror på att folk skriver sina hojar på äldre anhöriga,utan att folk köper hojar som de inte kan hantera och olyckan är ett faktum.
Eeeh, och varför tror du att de skriver hojen på någon annan?
För att ha råd med en hoj de inte klarar av kanske?

Fast det jobbigaste jag vet är när småungar (som jag :hej ) har tjackat en värsting och sen klotar kommer och gnäller, typex.
Länk till NCS

Jag tror föressten "litzter" är reggad här med.

Nu ska jag gå och ta lite kaffe och sluta vara bakis och grinig...
*hyperventilerar*

Känner igen mig på folk jag träffat när jag läste tråden i ninjaforumet, folk som tycker det är dyrt att köra hoj men ändå ska ha den nyaste, värsta som dom ändå inte klarar av.

Polarens första var en Yamaha Xt600, min var en Suzuki gsx600f, underbara nybörjarhojar som skänker alldeles tillräckligt med adrenalinkickar över effekten då jag gick från 11kw 125:a till 25kw 600.

Visserligen har jag vurpat nu med, men min hoj var försäkrad på mig.
Det var inte ens mitt fel fick jag reda på nu så jag kanske får tillbaks självrisken :tummenupp.

För att komma tillbaks till ämnet om förstahojar så kan jag varmt rekommendera antingen Xt:n om du ska köra strypt eller gsx:n om du ska ha fulleffekt.

Ett alternativ kan vara en Suzuki RGV 250, för övrigt min första hoj.
Fördelarna med den är att den är lätthanterlig, har inte tokmycket effekt samt billig försäkring.
Nackdelen är främst snålt bottendrag.

Att börja med en sporthoj med 150 häst är nog inget att rekommendera.

RGV´s kostar runt 20000.

Hej alla igen blir nog en gsx 600 f runt 93 års modell hade jag tänkt mig.

något specielt man ska tänka på när man skaffar dessa hojjar? och det funkar bra att försäkra den på strypteffekt (25kw) om man har mellanklass körkort? har hört att försäkringen ligger på runt 2000kr om året då...

Naim skrev:
Hej alla igen blir nog en gsx 600 f runt 93 års modell hade jag tänkt mig.

något specielt man ska tänka på när man skaffar dessa hojjar? och det funkar bra att försäkra den på strypteffekt (25kw) om man har mellanklass körkort? har hört att försäkringen ligger på runt 2000kr om året då...

Låter som ett vettigt val :tummenupp

Den här 25 kW-försäkringen kan vara lite lurig. Vissa försäkringsbolag går alltid efter full effekt, dvs du får betala för hästkrafter du inte utnyttjar (dvs om du låter strypningen sitta kvar... de där försäkringsbolagen utgår ifrån att man är olaglig och plockar ur den).

Vissa försäkringsbolag går efter strypt effekt, så länge 25-kW-begränsningen gäller. Sedan får du betala för full effekt vare sig du låter strypningen sitta kvar (varför?) eller ej. Bland annat Bilsport&MC använder sig av det systemet, men enbart för hojar upp till försäkringsklass 6, men det är inga problem med GSX600F.

valentinic skrev:
Yamaha szr 660 :rock borde vara en alldeles utmärkt hoj för den med färskt kort...jag letar själv efter en sådan. 48 hk på 159 lätta kilo :hej. billig att försäkra är den också. Det är mitt förslag i alla fall

:hej

Jag pröjsade 4000:- /år/hel för min när jag hade mellankort.
(Självklart är den skriven på MEJ, vilket innebär "storstadspremie")

Numer är det 5500:-/år/halv

Ok då vet jag vilket försäkringsbolag jag ska kolla upp och att det inte kommer bli några problem på den fronten, men hur är det med hojjarna?

något som man ska tänka på om man skaffar en gsx 600 f runt 93 eller är det bara att köpa första bästa som man tycker är snygg och bra pris på? =)

och angående höst priserna när på hösten är det som bäst att köpa =) en liten fundering jag fick var att om man köper en hoj vintertid kan man ju inte provköra den så man kan ju bli blåst om man har lite otur...

Silwer skrev:
Märker du inte sambandet.

Men du kan ju vara erfaren läs gammal förare och ändå ha skitekonomi. Problemet är att som sagts till leda krascherna och att man skiter i föraren när man sätter premierna.

Mer logiskt vore ju lägre premie på förare som kört ett visst antal år oavsett maskin.

Perfekt förstahoj: Suzuki DR 650 -96
Samma som många bilskolor använder.

Pga att jag vill köra enduro istället, säljer jag nu min toyboy.
3000 mil.
Kanonskick!
Sänkt pga av att jag e kort (höjbar utan problem)
Mellanklasshoj.
BILLIG försäkring (Jag betalar 2700 helår)
35000 bvsa

Allt vad du vill ha! :fakta

Bifogat

• dr650.jpg
    dr650.jpg
    119.6 KB · Visningar: 77
Kle

Kan rekommenderas varmt, den kan vara"25" kw strypt men gå som ostrypt ca 35 kw eller närmare 50 hästar, försäkringen är billig med, 3200 kronor helår helförsäkring, med humana självrisker!!

Naim skrev:
Den här frågan har säkert kommit upp ett flertalgånger men jag har inte riktigt hittat en tråd som passar mig :)

jag fyller arton i september och kommersåledes haft mitt körkot i några månader nör jag införskaffar en mc.

Jag är ute efter en hoj på runt 35 000 dra på eller av 5 000kr max ;) . På försäkringsidan vill jag inte betala mer än 5000kr vilket det lätt kan dra upp i i min ålder och så nytt körkort, jag bor dock i en liten by i södra sverige :rolleyes:

nu är frågan vilka hojjar rekomenderar ni? har kollat på honda CBR, suzuki GSX, sv650s, RF 600 m.m men känns som jag behöver lite öppen diskution och framförallt kanske (hoppas :) )jag har missat någon hojj som har riktigt låg försäkring men går bra och ser bra ut med :tummenupp

Back