Första hoj i mellanklass - 195cm lång

Du som,är lång kanske ska kolla på en gammal spothoj, som t.ex. Kawasaki GPZ750 eller Honda VF750. De är rätt så rymliga och båda "pwnar" en gatskodd enduro när som helst.

Nu förutsätter jag att budgeten är hyfsat stram. Är den inte det kvittar det ju...

Jag har bara tänkt på inköpspriset hittills, men det är ju annat som kostar också. Vad skiljer det sig i service/reservdelar/bensin och försäkring mellan dessa äldre sporthojar och en XT660X t.ex.?
 
Jaha nu citerade du mig ändå fast jag efteråt fattade du var ute efter mellanklass. En sån gammal sporthoj är förmodligen sällan lönsam att strypa. Men är den redan det så kör hårt.

Servicekostnader på gamla 80-tals "gatracers" är i mitt tycke i stort sett obefintlig. Försäkring är billigt.
 
Xt660 ska vara god att åka längre sträckor vad jag hört av dem som har dom. När det är tät trafik äre bara att smita emellan. ;)
 
Jaha nu citerade du mig ändå fast jag efteråt fattade du var ute efter mellanklass. En sån gammal sporthoj är förmodligen sällan lönsam att strypa. Men är den redan det så kör hårt.

Servicekostnader på gamla 80-tals "gatracers" är i mitt tycke i stort sett obefintlig. Försäkring är billigt.
Ett problem är att många av dom gamla sporthojarna ofta hade 100 hk orginal. Har dom över 70 kw eller 95 hk är dom inte tillåtna som a2 hojar. Dom hojarna är nästan alltid strypta till 25 kw om dom är strypta.
 
Jag har suttit i några timmar och gottat ner mig i Yamaha XT660X som jag tror skulle kunna bli bra. Det veckar kvick och smidigt men jag undrar hur pass hög den är, om jag sitter bekvämt osv. Jag har inte ens börjat ta mitt kort ännu så det är svårt att åka och provköra.

Vad tror ni? Jag såg att de fanns begagnade på blocket och på hojtorget strax över min budget som hade effekt mellan 25-35kW. Kommer jag att lida av pendla 40 minuter enkel resa (blandad stadstrafik och motorväg) till skolan? (Det är kanske 20 minuter på essingen i tät trafik)

Du kommer inte lida, snarare tvärtom ha riktigt mysigt när bilarna står stilla eller nästan stilla och du kan glida vidare där plats finns. Längden tror jag inte heller blir något problem. De ser ofta lägre ut på bild än vad de faktiskt är när man står bredvid dem.
 
Jag har suttit i några timmar och gottat ner mig i Yamaha XT660X som jag tror skulle kunna bli bra. Det veckar kvick och smidigt men jag undrar hur pass hög den är, om jag sitter bekvämt osv. Jag har inte ens börjat ta mitt kort ännu så det är svårt att åka och provköra.

Vad tror ni? Jag såg att de fanns begagnade på blocket och på hojtorget strax över min budget som hade effekt mellan 25-35kW. Kommer jag att lida av pendla 40 minuter enkel resa (blandad stadstrafik och motorväg) till skolan? (Det är kanske 20 minuter på essingen i tät trafik)

Jag pendlar på en XT till och från jobbet, ca 40 minuter enkel väg.

Så här - På motorväg börjar det blåsa rejält runt 100-strecket. Du är längre än jag vilket innebär att du får ännu mer vind på dig. Det fungerar absolut, men planera inga långa touringtripper på motorväg med den här hojen.

Den är relativt lågt växlad och har bara 5 växlar, så det varvar och skakar rätt rejält också på motorväg. Fördelen är att du flyger iväg vid rödljus.

Manövrerbarhet - excellent. Fantastiskt enkel att köra i stadstrafik. Du sitter högt, ser långt och hojen är smal så du kommer fram på de mest överraskande ställen.

Last - Glöm. Ett ciggpaket ryms väl under sadeln, så du behöver rygga eller toppbox om du ska ha med dig prylar.

Essingeleden - den undviker man alltid om man kan, då det är okristligt trångt även för hojåkare där.
 
Ja jag har förstått det nu. Drömhojen (just nu) är ducati monster så det vore inte fel att hitta något liknande. Jag vet inte vad den typen kallas men det är väl inte sport? MT-01 vad grymt snygg! Sådana modeller gillar jag

Kollat in MT-03 då? Den får du precis köra på A2 även ostrypt :)
 
Ett problem är att många av dom gamla sporthojarna ofta hade 100 hk orginal. Har dom över 70 kw eller 95 hk är dom inte tillåtna som a2 hojar. Dom hojarna är nästan alltid strypta till 25 kw om dom är strypta.
Om man tittar på en 750 som jag föreslog, så hade dom sällan över 95 hk. Få 750 hade det innan FZ750 och GSX-R750 kom, egentligen.
Men, är det lönt att strypa en sådan? Kan vara marigt att hitta strypningssatser till så gamla hojar.
 
Last edited:
Här har du! Stödhjulen kan man säkert plocka bort :Rockbanan

0010691.jpg

Lite mer seriöst: En motard eller något mer åt offroadhållet?

Välkommen till Sporthoj! :)
 
XT660 är alldeles utmärkt val, körde 60 mil i ett sträck utan några större problem, trevlig hoj med mysig motorkaraktär.

Ett annat alternativ är BMW X-moto, enligt mig riktigt rolig att fara fram på, BMW vinner på att den är ca 20 kg lättare och därmed känns rappare både i acc och svängar, XT 660 är mer komfortabel.
 
Jag har en gs500f som jag kör (mellankort) och jag rekommenderar den starkt! Billig försäkring och väldigt skön och köra. Dock så finns inte så jätte många ute på blocket och de hamnar i prisklassen 20-30k.
 
Mt 03 kan ts glömma direkt. Byggd för kortvuxna personer.

Flerrtalet tidiga 80 tals mc är bara stora klumpar som strypta.
 
Last edited:
Jag har bara tänkt på inköpspriset hittills, men det är ju annat som kostar också. Vad skiljer det sig i service/reservdelar/bensin och försäkring mellan dessa äldre sporthojar och en XT660X t.ex.?
Hej lillen, pröva dig fram! Vissa ligghojar funkar fint för mig även om jag föredrar min offroadare. Hälsningar 203'arn, 195 var jag i 7an... :arsele
 
Nu är jag såklart förespråkare av Ducati, ja jag har haft och gillar många andra märken med :), men om du vill ha Monster så vet jag flera långa som kör dom och det ser inte direkt ut som dom satt på en minimoto. Effektmässigt så klarar det sig med äldre förgasar och även insprutare i 900-klassen. Inköpspris, ja allt från dom som tror Monster är sååå unika o alla vill ha dom och därmed överprisar till nästan kap, men runt 30-35 ska du kunna hitta fina. Lägg lite mer på inköp, du får en billig försäkring som du tjänar in det på.
Men som någon sa tidigare, prova dej fram, sitt kläm o känn.
 
Jag var hos en mchandlare här om dagen och provsatt de modeller de hade inne som låg i mellanklassen:
XT660x, XT660r, CB500f, NC700s. De två sista (Honda) tyckte jag, precis någon nämnde, kändes små. Visst såg de häftiga och fullstora ut men när jag satt på dem tog styret nästan i knäna när jag svängde fullt ut, jag hade heller inte en bekväm vinkel mellan fot och broms/växel.

XT660* kändes hög och rejäl men personal tyckte att hondorna passade bättre om jag ska åka på essingen varje dag. De sa för övrigt att XT660r har större däck än x, men att x ändå är högre? Jag tyckte att r såg bättre ut men jag kände ingen direkt skillnad.

En nackdel med XT660* var att helförsäkringen landar på över 8000 för mig...

Jag ska fundera vidare! :hej
 
Jag pendlar med en DR650 som är av samma karaktär som XT660 (dualsport), och äääälskar att kunna se över bilarna och långt ut i korsningarna. Mindre bra för mig (som är bra för dig) är just att den är så hög. Når knappt ner vid rödljusena. Sen är ju gången ganska rå, men accet med tanke på effekten är superb :rolleyes: . Nu är jag ju nästan gubbe och kör ett "gammalt" exemplar och betalar 1200 i helförsäkring :banana
 
Jag har tittat vidare och varit på olika mc-handlar och provsuttit diverse hojar. Många med en ursprungseffekt på över 35kw vilket innebär strypning, något som säljarna var positiva till men jag är rätt för att körglädjen minskas. Hojen är ju trots allt inte byggd för att strypas!

Jag har däremot fått större tycke för Yamaha XT660X så jag sitter och spanar på blocket dagligen. Mitt problem är att budgeten har sjunkit till dryga 20.000 vilket gör det svårare. Jag funderar på att hålla mig i kragen under sommaren och spana mer framåt hösten? :hej
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top