Första hoj (GSXR750 85?) och ny på forumet

Ja 18" är det säkert. Vet inte om jag skulle känna någon skillnad (första
landvägaren det här) på 18" och 17", dock är det ju fetare.

Har kört motocross 5-6 år samt haft massa mopeder, så meka kan jag ju...
och när jag lyssnade på motorn så lät det bra, hade med mig min bror och
pappa som mekar mycket med motorcyklar och de tyckte också att det lät bra. Dock så lät det väldigt väldigt svagt vid förgasarna känndes det som, ägaren sa att det var trottlarna som vibrerade. Är det vanligt? RS 36 förknasare.

Men det kändes ju bra alltså när jag kika, blev nästan lite kär, dock en
fix av lacken kommer det isåfall bli.

Vad tror ni?? Är det bara skit? Hur är dessa hojar? Är det någon kraft i dem?
Går dem att få upp på bakan? (Original och trimmad)

Okej, kom igen nu!!!!!

Henkka skrev:
Påminner mycket om vad jag köpte. Men du kanske borde pruta ändå med tanke på småfixet. Gissar att den har 18" vilket är ett litet minus. Hur mycket erfarenhet av att skruva motorer har du? Kan du starta upp den så ser du ju om den går rent iaf, växellådan kan vara lurigare att kolla. Reservdelar finns ju i överflöd nästan. Annars är det väl magkänslan vid första besöket som gäller. Får man känslan av att nått är fel så är det troligen fel.

/gsxr -85 ägare
 
Jag har en 86:a gsxr 750 och är kanonnöjd med den, det sitter dock hjul och bromsar från en 00:a 750 på den.

Är priset inkl. rs-fuggarna och den portade toppen? Isåfall är väl 20000:- ganska ok, kanske lite i överkant. Ska du inte ha topp och fuggar med så borde det gå att pruta en hel del tycker jag.

Angående ljudet vid förgasarna så är det mer regel än undantag att rs:arna "klapprar".

Lycka till med ditt hojköp.
 
Gammelgixxers rockar!

85:an var ju dock första riktiga sporthojen...
Många av dessa tidiga hojar har gått jäkligt hårt och är mest skrot, men hittar du ett bra exemplar så varför inte.
Kolla hojen noga, har den gått på bana? Borrad oljeplugg, skrapade fälgkanter mm. Att den gått på bana betyder i och för sig inte att den är skrot, den kan ju mycket väl vara servad, reparerad och annars ok.
Men det kan kanske vara en varningsklocka... eller ett argument för att pruta!

Just det ja: kolla oljeförbukningen. Kan vara svårt vid denna tiden på året men den är känd för att vara hög på gammelgixxers. Byta kolvringar och honing mm kan bli dyrt om nu det behövs.

Vill du sen "pimpa" den med lite ny plast, slip-on, kåpglas osv... svårt.
De flesta tillverkare går bak till 96 års modell...
Jag hittade prylar till min i Frankrike www.poly26.com


Jag köpte min GSXR 750 88:a januari 2000 och kan inte säga att jag är annat än helnöjd!
Den har i och för sig som andra generation 17" bak, dessutom är min breddad till 180.
Dock sprack trottelhuset förr-förra året. Men det är limmat och har funkat bra.
Håller för närvarande på att "pimpa" den. Byter bakdel till en replika av 96:an.
Kolla http://spaces.msn.com/motospeedgsxr

Annars bara normalt slitage, däck, drivpaket, vätskor mm.
En annan grej är försäkringen... Inget bolag gillar R-hojar. Inte ens gammla.
Som sagt, min är en 88:a, jag är 32, Tennant ville ha 32 000 /år hel!!!
Det får jag inte ens för hojen! Bytte till Trygg H, 4600 /år halv.

www.mcpoolen.se hittar du en hel del info om de olika årsmodellerna.

Hojen var dock grym för sin tid och ligger prestanda mässigt i alla fall inte ljusår efter dagens. Dessutom har dagens hojar inte ens i närheten av den råa utrålningen som gammelgixxers har! Pruta, köp den.

Jag älskar min i alla fall!

Lycka till

/Lazlo440
 
Välkommen!!!

Den är bara att köpa... eller så kan du köpa min... :banana
 
Jag har en 87:a 750. Inga problem alls att få den på "slangen" direkt! Lätt att få tag i delar som andra säger, samt lättmekad. Sitter 17 tummare på min vilket säkert gör massor för väghålningen, har inte testat med orginalfälgarna.
Skojig cykel för liten peng. Och ja! Förgasarna rasslar så man tror att det mesta är löst i motorn! En del av charmen kanske. :tummenupp
 
stranglefoot skrev:
Jag har en 87:a 750. Inga problem alls att få den på "slangen" direkt! Lätt att få tag i delar som andra säger, samt lättmekad. Sitter 17 tummare på min vilket säkert gör massor för väghålningen, har inte testat med orginalfälgarna.
Skojig cykel för liten peng. Och ja! Förgasarna rasslar så man tror att det mesta är löst i motorn! En del av charmen kanske. :tummenupp

Hur är vädret uppe i Kalix?
Vi har f-n snö fortfarande! :huvet
 
Lazlo440 skrev:
En annan grej är försäkringen... Inget bolag gillar R-hojar. Inte ens gammla.
Som sagt, min är en 88:a, jag är 32, Tennant ville ha 32 000 /år hel!!!
Det får jag inte ens för hojen! Bytte till Trygg H, 4600 /år halv.

/Lazlo440

Min 86:a kostar 1600:- halvförs./helår hos Trygg Hansa.
En classicförsäkring skulle kosta 1300:- Hel/Hel. Problemet för mej med en sån försäkring är att jag inte har nåt garage och hojen måste stå inlåst på "hemorten".
 
Lazlo440 skrev:
Va?! Ska du sälja? Helgerån!

:hihi

Nja Jag vet inte än....tänkte köpa en nyare...
Kan ju vara bra med två hojar oxå.

stranglefoot skrev:
Jodå, just nu är det bara ett par grader kallt ute. En hel del snö är det också!
Perfekt för skoterfantasten! :)

Det går att åka skoter på vissa ställen i Skåne oxå...
Men inte är det som Norröver heller... :hihi
 
HbgQ skrev:
Nja Jag vet inte än....tänkte köpa en nyare...
Kan ju vara bra med två hojar oxå.



Det går att åka skoter på vissa ställen i Skåne oxå...
Men inte är det som Norröver heller... :hihi

Jag var nere i skåne/småland och rensade efter Gudrun tidigare i vinter. Hade ingen aning om att det kommer så pass mycket snö som det gör där!
 
Flip skrev:
1999437 Ja 18" är det säkert. Vet inte om jag skulle känna någon skillnad (första
landvägaren det här) på 18" och 17", dock är det ju fetare.

Har kört motocross 5-6 år samt haft massa mopeder, så meka kan jag ju...
och när jag lyssnade på motorn så lät det bra, hade med mig min bror och
pappa som mekar mycket med motorcyklar och de tyckte också att det lät bra. Dock så lät det väldigt väldigt svagt vid förgasarna känndes det som, ägaren sa att det var trottlarna som vibrerade. Är det vanligt? RS 36 förknasare.

Men det kändes ju bra alltså när jag kika, blev nästan lite kär, dock en
fix av lacken kommer det isåfall bli.

Vad tror ni?? Är det bara skit? Hur är dessa hojar? Är det någon kraft i dem?
Går dem att få upp på bakan? (Original och trimmad)

Okej, kom igen nu!!!!!

Köp hojen om den är i bra skick, jag har en skälv och är mycket nöjd.
Kan inte vara mer än nöjd när den bara kostar 1500kr att äga om året.
KAN DET BLI BILLIGARE ?????????
Däck finns med till räcklig prestanda på, och kostar inte så mycket.
Min hoj har jag uppgraderat efter hand så som Öhlinare bak preppad framgaffel och Isr bromsskivor och ok mm.
Det som jag uppskattar mest av uppgraderingarn är Isr bromsarna det vart en otroligt skillnad
Presstandan är helt okej, jag har skrämt flera ny hoja med min veteranare.
Provat på strippen i säve och körda 11,061-197,73 km/h och då varvade den inte ut på högsta växeln. Nu har jag drevat ner ett kugg fram så nu är 10an nära, och det är inte dåligt för en hoj som är 20år gammal,7400mil och med orginal 29mm förgasarna.
Hojen i sig känns mycket smalar och mindre än ny hojar pga sin smala sadel.
Och framför allt känns den lättare (176kg torr) fast dom ny väger lika eller lättare KONSTIGT ???.
Väghållningen räcker och blir över, det är den bakom styret som avgör hur fort det går. okej på rakerna har man inget att hämte 220-230km/h är ingentii dag men fullt tillräckligt för att ha kul.
Mvh Jonas
 
När jag var ung och smal hade jag en lagom trimmad 86a kan ha fel men den gick bättre än min 98a som hade 128 kusar på bakhjulet , fan vad kul den var blev stulen 93 fick tillbaka den skrotad är fortfarande sur . kommer ihåg att den gjorde 240 uppför hallandsåsen (mätarfart) mvh en numera 30 kg tyngre knutte he he
 
Gammal hoj = billig försäkring

Tänk på att du kan hitta mkt hoj för ca 20-25 papp! Ha is i magen...


Flip skrev:
1950778 Är ute efter en första-hoj efter att jag gett upp crossåkningen.

Är student och har alltså en inte alltför överdriven ekonomi att röra mig med,
då jag också har bil. Men jag känner att jag verkligen MÅSTE ha en
båge till sommaren alltmer som jag hänger här på forumet!

Tog kortet i sommras med rent flyt, körde upp privat och klarade mig, då jag
bara övningskört ca en gång. Puh!

Men åter till ämnet. Letar en billigare hoj med billig försäkring men samtidigt ska den inte vara allt för slö. Vet inte om denna kombination är möjlig, men
jag har tittat lite på streetfighteravdelningen och tycker vissa får till
sina gamm-gixxrar förjefla tufft!

Har en GSXR 750 från 1985 på gång och undrar om det är något att ha?
Jag kommer med all säkerhet inte kunna hålla mig ifrån att pimpa den
innan sommaren, så utseendet bryr jag mig inte så mycket om...

Men hur är de hojarna prestandamässigt? Lyder de marchorder upp på slangen eller är de gamlingarna alldelles för trötta för det? (Omogen frågan, jag vet)

Går ju tydligen att klassikerförsäkra dessa så man kommer undan billigt,
men att man inte får bygga om dem. Jaja, ombyggnationen kan ju ske efter
försäkringsbolagen fått kika på den....

Martin
 
Sådär ja!

Köpte hojen! 20 lökar, känns lite i överkant, men känns ändå
väldigt bra! Lite fix i kosmetikan men bra i maskinerit! (förhoppningsvis)

Var och tittade på en annan 85a, helt original som han också begärde
20 för, men jämförelsevis så var det bara rappel känndes det som.

Önska mig lycka till så ses vi på vägarna i vår ;)

:yoparty
 
Flip skrev:
2051145 Sådär ja!

Köpte hojen! 20 lökar, känns lite i överkant, men känns ändå
väldigt bra! Lite fix i kosmetikan men bra i maskinerit! (förhoppningsvis)

Var och tittade på en annan 85a, helt original som han också begärde
20 för, men jämförelsevis så var det bara rappel känndes det som.

Önska mig lycka till så ses vi på vägarna i vår ;)

:yoparty

Grattis till ett skojigt köp! :tummenupp
 
Flip skrev:
2051145 Sådär ja!

Köpte hojen! 20 lökar, känns lite i överkant, men känns ändå
väldigt bra! Lite fix i kosmetikan men bra i maskinerit! (förhoppningsvis)

Var och tittade på en annan 85a, helt original som han också begärde
20 för, men jämförelsevis så var det bara rappel känndes det som.

Önska mig lycka till så ses vi på vägarna i vår ;)

:yoparty

Bra val!
Lycka till!
 
matte_mannen skrev:
2081750 ge oss lite bilder då!

Här kommer en skruttig bild tagen med telefonen, precis då jag köpt hojen.
Letar billig lackerare nu och hålller på att polera upp och fixa sadeln m.m.

Håll tillgodo, kommer fler bilder...
 

Bifogat

  • Bild016.jpg
    Bild016.jpg
    51.8 KB · Visningar: 186
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top