Första hoj för någon på 190 cm

mejner

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Hoj
Triumph Street Triple 09
Hej alla,

mitt första inlägg på sporthoj. Jag ska snart köra upp, jag har skrivit teorin.

Jag hade spanat in Ducati Monster som första hoj, jag tycker den är snygg och så är den väldigt billig att försäkra. Idag läste jag dock på forumet att den inte passar oss som är över 185 cm. Jag är 190 cm.

Jag har också kikat på Speed Triple även om den kostar lite mer att försäkra. Har den samma problem för oss lite längre?

Har ni några förslag på liknande hojar med lågeffekt (nybörjar vänligt och billigt att försäkra)? Pris spelar mindre roll än försäkring.

Hoppas på svar.

Jag är 186 och hade ett Monster. I tre månader. De är fantastiskt små faktiskt. Den var höjd 25 mm bak och min tjej (158 cm) kunde fortfarande sitta på den utan större besvär.

Speed Triple är schysst, KTM SuperDuke är najs, valfri motard är bra och dessutom kanonbilligt att försäkra. Streetfighters i allmänhet är bra för oss som är lite längre, kåphojar har en tendens att vara mindre.

Jag är 186 och hade ett Monster. I tre månader. De är fantastiskt små faktiskt. Den var höjd 25 mm bak och min tjej (158 cm) kunde fortfarande sitta på den utan större besvär.

Speed Triple är schysst, KTM SuperDuke är najs, valfri motard är bra och dessutom kanonbilligt att försäkra. Streetfighters i allmänhet är bra för oss som är lite längre, kåphojar har en tendens att vara mindre.

Tack för svar.

Jag föredrar (minst sagt) designen på Speed Triple framför KTM SuperDuke. Smaken är ju olika. Motards har jag också svårt för.

Försäkringen för en Speed Triple är överkomlig (säkert jättelåg jämfört med många av era...) så kanske får rikta in mig på en sådan då, om några fler som är lite längre kan bekräfta att den är OK. Naturligtvis ska jag provköra och så, men är ju sjukt kul att kolla runt innan.

Körde landsvägen idag, nere vid Rosershill. Riktigt riktigt nice.

Jag kör en yamaha R1 -01 och är 194 cm lång. inga problem. men det verkar som du e mer intresserad av fighter stuk. men det går att tänka om :)

Måste ju slå ett slag för BMW som seden bör:

http://www.blocket.se/vi/18086696.htm?ca=11_s

K1200S

Hojjen i annonsen är billig och har dessutom ESA (elektroniskt inställbar fjädring). Den kan jämföras med Blackbird mfl. man sitter kanonbra som lång.
Billig försäkring också.

Ska du wheela kanske du vill ha nåt annat.

Jag kör en yamaha R1 -01 och är 194 cm lång. inga problem. men det verkar som du e mer intresserad av fighter stuk. men det går att tänka om :)

Håller med! Köp en sporthoj! jag är 189 och sitter bra på R1. Sen kör du försiktigt och övar upp kurvtagning innan du fläskar på med gasen så ska du se att allt blir bra och roligt. Och efterhand som du blir bättre på att köra kommer du bara gilla hojen mer o mer...

167 hästar borde vara rätt dyrt att försäkra. Och som EastWood skrev är det en street fighter som lockar mig mest. Smaken är ju olika, och förändras med tiden.

Jag ska också åka 6 km till jobbet varje dag så liten och smidig med bekväm positions för stadstrafik är inte fel heller. Men naturligtvis vill jag ut och ligga ner i kurvor också...

Efter att ha kört i (bara) 110 idag på Nynäsvägen så funderar jag iofs på om inte någon kåpa skulle vara skönt...

Det kanske är dumt att argumentera emot en sporthoj på just sporthoj.com...? ;-)

Last edited:
Det är jävligt mycket skönare med kåpa i 100+.. R1:an är dyrare att försäkra, men helt ok att köra längre med. Inte kollat på t.ex. SV1000 eller VTR1000? De ska väl funka för lite större förare, har kåpor (om än halv-) och helt ok försäkring. Twins också, så fint ljud.

Halloj!

Jag är också 190 lång och min första "riktiga" hoj var en Gsx 750 -99 alltså den utan kåpor. Perfekt bekväm första hoj och kostade typ 4500-5000:-/år i helförsäkring för mig när jag var 22år.

Inte dumma förslag men jag gillar starkt det avskalade och rena på Speed Triple och Ducati Monster...

I början är det känns det bara bra att det är lite obekvämt att åka fort.

Tjabba!

Jag är 195 lång å har en SV1000S. Min första hoj så ja har väl inte så jäkla mycket att jämföra med :D men ja tycker man sitter riktigt bra på dom trots längden.
Lilla rutan som sitter på hjälper riktigt bra i högre farter tycker jag. Men som sagt.. Ja har inte mycket att jämföra med.
Min åsikt är dock att SV1000 är en as rolig hoj med bra pulver i å är riktigt bra i försäkrings pengar.
Rekomenderas! ;D

Speed triplen har ju en minikåpa, eller vad de kallar den, som man kan sätta på och den ska enligt uppgift ta bort en del av vinden. Kanske vore en tanke? Annars är det en grymt fin och kul hoj med skön sång.

Tack för svar.

Jag föredrar (minst sagt) designen på Speed Triple framför KTM SuperDuke. Smaken är ju olika. Motards har jag också svårt för.

Och jag föredrar SuperDuke... ;)

En smaksak. Speed Triple är en av hojarna jag gärna skulle äga om jag körde gata, den är fantastiskt rolig, lättkörd och har mer än tillräckligt med kraft i motorn. Blir den för dyr att försäkra finns ju lillebror Street Triple också. :tummenupp

Glöm inte att Folksam har en tendens att ta igen pengarna när det väl händer; den sk SMC-försäkringen har en självrisk på hela 25% av skadebeloppet. Har du köpt en ny Speed triple och den ska lösas in så blir det dyrt för dig... Kolla i alla fall!

Du har som sagt fastnat för streetlooken och då är det de du skall ha.

Jag är 193 cm och tycker du skall tänka på två saker som sällan nämns;
1.
Var lite försiktigt med att bedöma kåpor om du inte är van. Utan kåpa får du luften i bröstet om du är lång. Med en liten kåpa flyttar du upp luftströmmen så att den närmar sig huvudet, eller till och med skickar den rakt i ansiktent på dig. DÅ dånar det vill jag lova. Nu tycker du det blåser mycket för du är ovan. Prova dig fram. Börja utan ruta eller med en liten.

2.
Knäomslut, sittsen, förmågan att låsa fast sig med benen.
Som lång är det viktigt att du kan låsa fast dig med benen ordentligt när du skall bromsa hårt. Måste du klippa till ordentligt, framför rådjur eller på banan, så åker hela din långa överkropp i full fart framåt - och så hänger du i styret och riskerar att bromsa omkull.
Om hojen du köper har en lite bredare tank och ordentliga urgröpningar som du kan trycka upp knäna i och samtidigt klämma åt, då kan du hålla fast dig med benen och spänna magen istället för att hänga i styret...
Vet inte om man får lära sig sådant i körskolan nu för tiden, men tekniken är överlägsen och du skall absolut lära dig behärska den!

Den bästa hojen för långa ben som skall "låsas fast", som jag har haft är Aprillia RSV 1000 Mille, och streetversionen heter Aprillia Touno, en mycket rolig hoj både på väg och bana. Bör inte vara så dyr att försäkra.

Hoppas jag inte förstörde för dig nu, men detta är viktigt om du vill gasa på lite och ha kontroll. Tror de som kört bana håller med...

Lycka till!

PP

Näe, det var inte så dyrt. 7000 kr / år hel enligt SMC.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...