Första hoj för någon på 190 cm

Om du inte redan gjort det, kolla med IF, de har märkesförsäkring för bmw, honda och triumph, brukar vara rätt mycket billigare...

Själva försäkringarna är rätt billiga men självriskerna är åt skogen...
Bra försäkringar så länge det inte händer nått helt enkelt...

Jag kör Blackbird -98 och är 199 centimeter lång. funkar skitbra.
Försäkring på 5300:- och självrisk vagnsskada 6000:- på If.

Tjena,

Aprilia RSV Mille Tuono
KTM superduke
Suzuki SV650/ 1000, finns både med(S) och utan(N) kåpa
Triumph Speed Triple(speciellt 1050 är riktigt rolig)

sitter man bra på som lång(jag är 193cm)

Duccarna är lite kompaktare....du sitter absolut inte obekvämt, men det kanske får sträckas ben lite oftare.:D

Sen har du MV Augusta Brutale och Benelli TNT 1130, dessa är jag dock osäker på hur de är komfortsmässigt....men de är snygga. :kär

Så provkör och hitta din favorit! :tummenupp

Tack för alla svar. Är intressant att läsa på lite innan jag besöker butikerna för provkörning.

Synd bara att det var så svårt att få en tid för uppkörning i Stockholm, just nu är jag inbokad den 14:e oktober i Västerås. Sen ska det provköras och köpas! Och hoppas på en hyfsad varm november...

Benknipning och spända magmuskler är det jag har lärt mig på körskolan PP!

My 5 cents...

Jag är precis som du 190cm och har gått igenom de cyklar som de flesta tycker passar oss lite över pygmélängd...

Yamaha YZF1000 Thunderace
Aprilia RSV 1000 Mille
och nu en
Suzuki GSXR 1000 K7

Sitter konstigt nog bäst på gixxern...:va

K1200S eller en K1200R om du inte vill ha kåpa. 6600:- helförsäkring/helår, IF märkesförsäkring. Jag är 185 cm och sitter kanonbra. Sen är det ju en grym hoj. :tummenupp .

Last edited:
Idag har jag varit och provsuttit några hojar. Ducati Monster går bort, säljaren på Ducati Stockholm skakade bara på huvudet.

Speed Four vore trevligt eftersom dom finns lite billigare äldre bågar men jag gillade inte riktigt den relativt framåt lutade ställningen.

Kvar är då Street Triple, kändes bra men det finns ju mest nya så blir ju dyrt. Och lite dumt att köpa en fabriksny hoj som första hoj.

Finns en störtskön Speed Triple demohoj i Göteborg, utrustad med helsystem, flyscreen mm.

Tror de vill ha dryga 95 för den vilket är ett bra pris med tanke på att det säkert är extra-grejor för drygt 15000 kr på den. Under 200 mil på mätaren var det på den när jag provade den för 2 veckor sen..

Den ryms du på.

Själv är jag jag 184 och lyckades precis smyga mig ned i en B-King istället, annars hade det nog blivit Speed Triplen...

Kolla på Honda VFR800.

Helkåpa. Kan försäkras hos Bilsport&MC. Kanonchassi. Du ledsnar inte efter 1 (eller ens 3) år.

Funkar att pendla med, toura med och köra bana med. Jag har haft två och kört dagsturer, 5 veckors Europasemestrar och bana. Enda orsaken jag bytte är att jag inte är ute på Europaturer längre och vill en mer banmässig hoj (men som funkar att åka långt på också).
Jag är 191cm lång.

Speed Triple är för dyr för mig att försäkra.

Inga kåpor och inte över 700cc.

Lutar just nu åt en CB 600 Hornet.

ER6 är precis lika fantastiskt bra som folk påstår
SV650 är fantastiskt underhållande om du inte måste mest effekt vid korvmojjen.

Båda två är barnslig billiga att äga...

Kollat på Street Triplen? Skiljer iofs inte mycket mellan Street och Speed Triple på Bilsport Mc försäkringar vad jag vet. Själv kör jag Speed Triple och är 185 lång, det är absolut den hojen jag sitter bäst på av de jag testat. Angående fartvind så är det inget man stör sig på under 150km/h, och då har jag ingen flyscreen ens. Annars har jag bara gott att säga om hojen, skön motor! gött ljud! bra och busvänligt chassie.. sen är den ju jävligt snygg med ! :tummenupp

Jodå, Street Triplen är en klar favorit! Men vågar jag ställa en 2009:a på gatan på Södermalm (Stockholms innerstad)?

(I vinter har jag garage på jobbet.)

Om man gillar stuket, Kanske Suzuki V-strom och Kawasaki KLV 1000(samma hoj olika namn)? Kostar bara en spottstyver att försäkra även för yngre människor med färska körkort i Bilsport MC, Längre människor sitter bra, 100 hk räcker bra till att börja med.

Jag har en kompis som har garage på söder där du kanske kan få hyra in dig om du vill. Kontakta mig om duär intresserad

/Hanna

Du har int kollat in GSR? Fortfarande den mest lättkörda hojjen jag kört, med karaktär av en sporthoj. Själv är jag 185 å har inga problem med den, passar mycket bra. FZ-6 är en annan trevlig hoj, samma stil, samt Z750. Alla trevliga och pigga, men ändå int lika dyra som sporthojjar att försäkra.

Idag har jag varit och provsuttit några hojar. Ducati Monster går bort, säljaren på Ducati Stockholm skakade bara på huvudet.

Speed Four vore trevligt eftersom dom finns lite billigare äldre bågar men jag gillade inte riktigt den relativt framåt lutade ställningen.

Kvar är då Street Triple, kändes bra men det finns ju mest nya så blir ju dyrt. Och lite dumt att köpa en fabriksny hoj som första hoj.

Jag har en Monster900 är 188cm lång, tycker inte det är överdrivet obekvämt.
(men man kan ju inte direkt påstå att det är långfärdskomfort precis :D)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra