Första gången ni övningskörde....

Belfrage

Prylbög
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
Honda CB..., Minimoto
Japp idag var de första gången man övningskörde då. :banana
Jag körde min Honda i ett garage på 1:an och 2:an bara. :tungan
Det blev väl ett antal kärringstopp, men jag har aldrig kört en växlad 2-hjuling innan hehe...

Berätta gärna om er första tur på hojen, vilken hoj ni körde och känslan?
Första vurpan?

grattis och lycka till i framtiden! :tummenupp

själv så va det på en Yamaha DT125R i Habo's industriområde, tränade på manöverbanan, bromsningar och garagevändingar som tusan... fast när jag tänker efter så va första körningen utan övningskörningsskylt, och med farsan körandes först (vilket jag fortfarande ser som smartare/bättre än att nybörjaren ska ligga först och känna till vägarna osv...)
det gick mycket bättre då, 1. man hade nån som kände till både roliga vägar och extra kluriga stadskörningar. 2. man såg vad han gjorde/hur han körde. 3. släpp kolla i bakspeglarna 24/7.

sen va det dags för körkort för mellantung, och då va man tillbaka vid habo industriområde och tränade på allt igen hehe, minns det första jag gjorde, skulle göra en garagevändning med XT'n (min förra, som blev stulen) och det första jag går är att svänga fyllt "rattutslag" (gick/gjorde ju så med 125:an två år innan...) och kom 10 cm fram, fick motorstopp och hann inte få ner foten/fötterna innan hojen gjorde det hehe, fan va förbannad jag va på mig själv och VV osv. som kräver att man tar körkortet två (TRE!) gånger... :4skrika hojen hade inte en enda repa innan jag la ner den där, och visserligen blev det bara två-tre små streck längst ut på styret, men det noterade man ju för all framtid sen :död

Första gången jag körde MC var på min ER5.
Så fort snön smälte och vägen vart isfri ungefär. (köpte den i februari/mars 2002).
Ett kärringstopp å en börnis,(dock ofrivillig), i gruset på grusvägen jag körde på.

Första "vurpan" skedde i en garagvändning i en maskinhall vintern därpå:)
Ett nytt blinkersglas för 29:- så var det som nytt igen...

Första gången jag körde var på skolans 750, smått nervös var man eftersom man aldrig hade kört förut.
Gick rätt oki, och efter det har det flutit på ordentligt.
Testade bana på Gotland för någon helg sen på en cbr600, riktigt roligt =)
Så snart blir de licenstagning.
Och förhoppningsvis i höst så står det ett stort A på körkortet oxå.

Första gången jag körde hoj var det på en polares gamla (-75a lr nåt i den stilen) 80kubikare. Gick väl i femman tror jag. Hade inte riktigt grepp på det där med koppling/broms. Skulle bromsa och drog kopplingen i stället, och undrar lite varför inget händer när man gasar, släpper kopplingen toksnabbt med rättså mycket gas. Hojen flyger över ett dike och sätter sig mellan en ten och ett träd. Sen väntades det till moppe och så, så kom man automatiskt in på cross. Första gången jag körde XR:en så var det i Norrköping när jag skulle köpa den. Lyrisk över bottendraget som en CR250, vilket var den hoj jag körde då, inte ger.

Belfrage skrev:
Berätta gärna om er första tur på hojen, vilken hoj ni körde och känslan?
Första vurpan?

Jag var precis 18 när jag körde första motorcykeln, en Ducati 750 sport från -89.
Jag kunde ingenting om någonting när det gällde mc o kom inte ens iväg de först 4 gångerna jag försökte starta.

Han som hade hojen var den sämsta läraren i världen o det kom jag på efter 2 år när jag körde bättre än honom, som var 29år o kört sen han var 4år.
Han var ett riktigt jävla stolpskott och jag tycker synd om honom idag för att han lever i sin fantasivärld där han faktiskt tror att han kör bra. Stackars honom.

Körde 2 gånger med den hojen o sen började jag på skola där jag fick köra en 25kW(som jag tror var 2kW-hoj) GS500E från 1990nånting.
Spika uppkörningen o drog direkt till tjejen med min asgrymma ZXR400 o körde till nåt hångelställe i Höganäs.

Fan va mitt liv var mycket bättre som 19-åring :(

Första gången var på körskola faktiskt. Läraren sa åt mig att krypköra på P-platsen vi var på och när han sett mig i 2 minuter frågade han om jag hade bil-körkort. Ja, sa jag. Bra, då åker vi ut då! Rätt ut i trafiken, mitt i centrala Ö-sund i rusningstrafik (kanske inte säger så mycket men). Gick alldeles utmärkt!!!!

NakenBandit skrev:
Första gången var på körskola faktiskt. Läraren sa åt mig att krypköra på P-platsen vi var på och när han sett mig i 2 minuter frågade han om jag hade bil-körkort. Ja, sa jag. Bra, då åker vi ut då! Rätt ut i trafiken, mitt i centrala Ö-sund i rusningstrafik (kanske inte säger så mycket men). Gick alldeles utmärkt!!!!

:lol
Det påminner mig om detta:

Första gången jag åkte ut med hojen från trafikskolan så frågade han mig om jag kunde köra och jag sa att jag kunde komma iväg iaf :rolleyes:

Han låg bakom i bilen och sa vänster o höger mitt i de värsta övertrafikerde vägarna o när jag körde som en helidiot bad han mig stanna o gick sen fram o frågade om jag hade B-kort sen innan.

Nej, det ahde jag ju inte o hade aldrig kört i trafiken innan, annat sa jag heller aldrig ju.

Han bara tog sig för pannan o bad mig köra BAKOM honom :rolleyes:

Mavve skrev:
:lol Nej, det ahde jag ju inte o hade aldrig kört i trafiken innan, annat sa jag heller aldrig ju.
:rofl Kanske något att kolla INNAN man tar med sin nye elev ut :D

Första gången jag körde hoj så var jag och farsan ute och övningskörde mitt i natten. Jag på en DT 125R -89 och farsan på en GSX 750 ES -83. Gick tokbra.

Första vurpan var på en grusväg. Åkte ner i diket när det gick ca 90kmh (bromsarna på den gamla DTn var inget vidare, särskilt inte när de var varma). Resultatet av det blev ett par repor på hojen, en framfälg som behövdes bytas och inga skador på mig. Men jag hade tur som gled i dikets längdriktning och inte rakt ut i skogen (massor med stenar, stubbar och träd just där).

Kuriosa: DTn lever fortfarande och har nog rullat minst 6000mil vid det här laget. Det var även den DTn som min store tjocke far körde när han inspekterade en nysådd gräsmatta lite för grundligt efter att ha fått sladd eller något i en rondell (och resultatet av det blev ett brutet ben och ett brutet finger).

Första gången? Ja, jag var lite nervös och lite fumligt blev det så klart... men det var ändå väldigt skönt. Det kändes helt rätt och jag har aldrig ångrat det!

På en Lambretta, för att göra lyckan total. Kicka igång, inga konstigheter. Genomgång av reglagen, inga konstigheter... eller, jo, konstigheter. Jäkla vespor med vridhandtagsväxling och bilpedalbroms... men ändå.

"Ge lite grundgas och släpp upp kopplingen, så tar du ett varv runt parkeringen och ser om du vill ut och åka sen"

"OK!", tyckte jag. Om man inte riktigt vet hur mycket 'lite' är så ser jag alltid till att ta till lite extra. Det gäller även grundgas. Vad gäller kopplingen så kan man hantera den varsamt som böckerna säger eller så kan man se till att man sätter sig i respekt direkt genom att brutalsläppa. Då vågar den inte jäklas med en efter det. Så var i alla fall teorin...

Dags för en sista förmaning från min stackars handledare. "Ta det lite lätt, det är inte...."

VROOOOM! och jag försvann in i solnedgången på ett hjul, anförandes ett respektabelt dammoln.

"...så mycket vikt på framhjulet..."

Första vurpan? Oh, man är inte fullärd förrän man kraschat säger en del. Det tog jag fasta på.

Sista körlektionen, dagen före uppkörningen. Hård inbromsning i något högre hastighet än det var tänkt. Jag hade ett elände med att sluta låsa bakhjulet, och återigen hördes det allt för välbekanta ljudet av ett låst hjul. Inga problem, man har ju blixtreflexer så jag släppte genast efter lite på bakbromsen.

Synd bara att det var framhjulet jag hade låst upp...

Hmm, det första jag körde som var på fler kubik än trimmad moppe var en sur DT125MX när jag var 14 eller nått, och men den kändes ändå inte speciellt pigg. Vid samma tillfälle (FMCK hade något jippo där man kunde provköra) provade jag årets modell (typ 94) av YZ125 och den var roligare. Efter den provade jag fjolårets modell av YZ125 men denna var preppad för stadium-cross (eller vad det nu heter) och hade karaktär som en moppe med 5-halva fast typ arton gånger vassare :-)

Året efter testade jag en 89:ans YZ250 endurokittad men den gick ju mycket bättre än 125orna som kändes som moppar i jämförelse, speciellt med tanke på bottendraget. Tur att den spann bort all effekt annars hade man väl inte suttit här idag :-) Minns att ett jättedike som delade åkern jag körde på och den bredvid närmade sig i ohygglig fart när man skickat i 5:an men bromsarna var också bra...

När jag provkörde min nuvarande XT600 var det på säljarens infart, på 5cm tjock is i februari. Halvhalt kan man ju säga. När vi kört hem den på släp så testade jag hemma på gatan och där var det gott om isvalkar men jag höll mig på hjulen.

På körskolan på en CBX 600 från -82. Strypt. Manöverbanan, hade ju aldrig ens kört moppe innan, men det gick bra.

Första gången jag körde en MC så var det en Suzuki Hayabusa, det var 3 år sedan. Brutalt... Jag körde lugnt iväg, man har ju stor moppevana.

Väl ute på motorvägen kände jag lite på den och tyckte den verkade pigg! Snabba saker vart man van vid sedan man åkt med i kusinernas supermegatrimmade ferraribilar, med spinners och neon, flera hundra häst bergis.

Hursomhelst så kryper jag ner och trycker till rullen i botten, WROOM! Fan den gick bra mins jag att jag tänkte! När jag låg i fyran sen så tänkte jag se om det gick o wheela med busan då, så jag ställde mig på passagerarfotpinnarna, kopplade till och ryckte för kung och fosterland, Wiiii!
-Jag höll den stadigt och vart väl uppe i 250 knyck på slangen när jag for om en blå/vit... Jag sätter ner bågen och kollar i backspegeln, jovisst! Blåljusen var på. Nu skulle det bli spännande...

Jag väntade in polisen, tills de låg ett stenkast bakom hojen, sen motorbromsade jag, slog av tändningen, och sen på igen. *BANG* sade det, och så flög det ut massa bensin, vatten, olja och rök, och skruvar ur avgassystemet, RAKT upp på polisbilsrutan! Rutan går sönder och bilen börjar volta.

YEAH! Jag kör tillbaks till centrum, till ägaren som jag lånade hojen av. "JAG TAR DEN!" sa jag, så plockade jag upp min plånbok och gav mannen hundratusen kronor. Sen körde jag hem på bakhjulet, sen sålde jag den för jag ville ha värre.

Last edited:
Kay skrev:
Första gången jag körde en MC så var det en Suzuki Hayabusa, det var 3 år sedan. Brutalt... Jag körde lugnt iväg, man har ju stor moppevana.

Väl ute på motorvägen kände jag lite på den och tyckte den verkade pigg! Snabba saker vart man van vid sedan man åkt med i kusinernas supermegatrimmade ferraribilar, med spinners och neon, flera hundra häst bergis.

Hursomhelst så kryper jag ner och trycker till rullen i botten, WROOM! Fan den gick bra mins jag att jag tänkte! När jag låg i fyran sen så tänkte jag se om det gick o wheela med busan då, så jag ställde mig på passagerarfotpinnarna, kopplade till och ryckte för kung och fosterland, Wiiii!
-Jag höll den stadigt och vart väl uppe i 250 knyck på slangen när jag for om en blå/vit... Jag sätter ner bågen och kollar i backspegeln, jovisst! Blåljusen var på. Nu skulle det bli spännande...

Jag väntade in polisen, tills de låg ett stenkast bakom hojen, sen motorbromsade jag, slog av tändningen, och sen på igen. *BANG* sade det, och så flög det ut massa bensin, vatten, olja och rök, och skruvar ur avgassystemet, RAKT upp på polisbilsrutan! Rutan går sönder och bilen börjar volta.

YEAH! Jag kör tillbaks till centrum, till ägaren som jag lånade hojen av. "JAG TAR DEN!" sa jag, så plockade jag upp min plånbok och gav mannen hundratusen kronor. Sen körde jag hem på bakhjulet, sen sålde jag den för jag ville ha värre.
:rofl

Kay skrev:

Mytoman? :tummenupp

Belfrage skrev:
Näfan, jag har det på film som han skickade, man får se att han kör över en pansarvagn också som var i en vägspärr, den typ bara sprängdes som fan, lide fett! :yoparty

Solid snake skrev:
Näfan, jag har det på film som han skickade, man får se att han kör över en pansarvagn också som var i en vägspärr, den typ bara sprängdes som fan, lide fett! :yoparty

Ja det tror jag att jag läste om på aftonbladet.se...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg