Första bils tips.

prulle skrev:
Verkar hyffsad men alfa rome har väll karos som våt knäckebrö? Eller är det också en myt?

Äldre Alfor rostar mycket, ja.

Men 164:orna är galvade upp till rutorna och hittar du en skapligt välvårdad så är den med stor säkerhet relativt rostfri!

Min har gått 26k mil nu och det fanns lite ytrost i skärmar och på huven i nederkant, men det var också allt. Inte ett rosthål har jag hittat.

Rekommenderas starkt om du är ute efter lite känsla och körglädje, inte bara ta arslet från punkt A till B med andra ord. Då kan du lika bra åka 240 :hihi

Ingen Volvo säger du....

Golf, Saab 9000 och Audi 80... svårt att veta när du inte sätter ut något maxpris! :)

Henkka skrev:
Min gamla -88a hade stått ute sen 91 och när den såldes förra året hade den inga 2or och endast en handfull rostrosor på hjulhusen. Den gick rent och inte mer krångel än andra äldre bilar, delarna var snorbilliga på bildemo tex. Så de du säger är skitsnack! :tummenupp
Det säger nog snarare att du hade tur än att just den skulle vara representativ för den stora majoritetn Fordar.

Har den stått avställd sedan -91? Dessutom litar jag inte ett skit på besiktningen. Den enda bedömning de gör är om bilen är potentiellt livsfarlig eller en miljöbov.

Det jag säger är inte alls skitsnack. Det är egna erfarenheter.

Dessutom verkar det onödigt att lägga ut en massa pengar på en skrothög när man kan få svensk kvalitét hyfsat billigt. http://www.blocket.se/vi/7631750.htm?ca=11_s :brynad

Esquire skrev:
Det säger nog snarare att du hade tur än att just den skulle vara representativ för den stora majoritetn Fordar.

Har den stått avställd sedan -91? Dessutom litar jag inte ett skit på besiktningen. Den enda bedömning de gör är om bilen är potentiellt livsfarlig eller en miljöbov.

Det jag säger är inte alls skitsnack. Det är egna erfarenheter.

Tur och tur, vård av fordon kallas det. Aldrig varit avställd, men inte stått i något garage, vad ägaren före 91 gjorde med den vet jag inte. Även besiktigad av både mig och av bilmeckar till släktingar så den var fin kan jag lova. Sen att det är lite kult att hacka på volvo, ford etc får andra stå för.

Jag röstar för en Saab 900, hade själv det som första bil. EN lycktstolpe anföll min bil en dag i cirka 30, men inte blev min bil ledsen för det... Fick byta lite lampor och stötfångare sen va det bara att tuta och köra. Bra bil som är billig i inköp och som det finns gott om billiga reservdelar. Köp köp köp!!!!

Saab 9000i 2.0 är en bra förstabil som du oftast får tillbaka pengarna på om du köper den för runt 10k. Lite dyr i skatt och inte billigaste i försäkrning (men den står ju ändå på din morsa) men billig i drift. Drar lite med sås (runt 0,7-0,9) och alla delar finns på biltema när det väl går sönder.
Säker är den ju också, bra när det gäller första-bil.

prulle skrev:
Verkar hyffsad men alfa rome har väll karos som våt knäckebrö? Eller är det också en myt?

Dyra delar å ja har inte råd med försäkringen.

Vet du ungefär vad försäkringen är på dom? skatten va ju tydligen 1800 per år är det mycket eller lite?

Visserligen köper man delar billigt från skroten, men försäkringen kommer man inte ifrån. Har en 535 nu som står som 528 -86, trafikförsäkring 7,8k... och då bor jag ändå bra bit från närmsta civilisation, men helt klart värt det :tungan

Valet är klart, iallafall för mig.

Det kommer att bli en VW Golf GTI mark2 eller kanske till och med en 16 V. Den bilen är riktigt snygg med rallye front och fälgar. Dessutom går de väldigt bra, speciellt 16 ventilaren. Det finns reservdelar överallt (inte att golfen pajar). Vår familj har haft cirka 20-30 golfar varav 15-20 st har varit diverse GTI.

Med en sänkning och lite hårdare fjädrar åker de bokstavligt talat på tre hjul genom kurvorna, helt sjukt :Bugar Du kan hitta riktigt fina 16 ventilare för cirka 1000-1500 Euro i Tyskland. I Sverige ligger de lite i högre pris. Dessutom är de oftast rostiga också.

Bästa bilen någonsin? Utan tvekan om du frågar mig:

Rallye front
horo1.jpg

11111111202551469-652-1143189037.bild

11111111201788181-23223-1142698864_4.bild

11111111201788181-23223-1142698864.bild

11111111200591882-24148-1141926563.bild

Själv planerar man ett projekt. Turbomatad Golf 2:a, 16 ventilare på cirka 200-250 hästar... tillräckligt med tanke på vikten.

Köp min Mi16 så slipper du bygga billjud :)
Finns kapacitet till att blåsa ut dörrarna i min :tungan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...