Första bils tips.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tjoho jag vet att det är fel forum men vafan.

Nu är det så att vi bara har automat bilar så jag blir så illa tvungen att köpa bil i vår trots att det är drygt ett år kvar. För att få en hyffsad bil så billigt som möjligt så funderar jag på att köpa något halv risigt och fixa till.

Så vilka bilar har billiga delar och vilka fel sänker värdet rejält men är lätt att fixa?
Kom med tips på reko första bilar. En bil man slipper skämmas för som går hyffsat drar under litern vid normal körning och inte kostar multum i försökring?
Ska ju ha råd med mellan båge också så den måste vabillig i drift.

Tack på förhand
Mvh Jimmy.

Ps hittade inga liknande trådar men ja kan va kass på leta.

Ps2: Ingen volvo nog alltid för att vaxholm är off men det finns gränser.

Last edited:
Nissa Micra!

Liten=bensinsnål
Vanlig=massa billiga delar på skrot och även nya.
Billig=inte så mkt blinbling som krånglar.

Tjöp!

Biturbo skrev:
Jag skulle köpt en gammal Subaru Legacy typ 90:a..

Tack för tipset. :) verkar va mkt bil för lagom peng.

http://www.blocket.se/vi/7409955.htm?ca=11_s

Fattar inte vad han mennar med reservdelar bil. medföljer reservdelsbil eller är det en reservdelsbil? Får ringa å fråga.

Mark skrev:
Nissa Micra!

Liten=bensinsnål
Vanlig=massa billiga delar på skrot och även nya.
Billig=inte så mkt blinbling som krånglar.

Tjöp!

Min moster har en sån. Jag får brytta benen om jag ska få plats.. Så tack men nej tack. ;)

Henkka skrev:
pegga 205 eller urgolf?

Lite små men å andra sida bränslesnåla. :gnissla

Nja vill nog hälst ha lite större iallafall men tack för svaret. :)

Edit: Om man ska jämföra resvdelskstnader vad är bäst att jämnföra på?

BLev lite förtjust i subarun men är inte resrvdelarna till dom svin dyra? vad är största nackdelen med boxer motor som jag antar att det är i den? Är den känsligare för något?

Last edited:
prulle skrev:
Tjoho jag vet att det är fel forum men vafan.

Nu är det så att vi bara har automat bilar så jag blir så illa tvungen att köpa bil i vår trots att det är drygt ett år kvar. För att få en hyffsad bil så billigt som möjligt så funderar jag på att köpa något halv risigt och fixa till.

Så vilka bilar har billiga delar och vilka fel sänker värdet rejält men är lätt att fixa?
Kom med tips på reko första bilar. En bil man slipper skämmas för som går hyffsat drar under litern vid normal körning och inte kostar multum i försökring?
Ska ju ha råd med mellan båge också så den måste vabillig i drift.

Tack på förhand
Mvh Jimmy.

Ps hittade inga liknande trådar men ja kan va kass på leta.

Ps2: Ingen volvo nog alltid för att vaxholm är off men det finns gränser.

Köp min M5a så slipper du byta upp dig sen :hihi

http://www.traderamotor.com/showObject.aspx__id~271795__hl~bmw_m5_touing

-men räkna med att bli trackad på forumet för att du inte åker volvo kombi som bruksbil...

prulle skrev:
Lite små men å andra sida bränslesnåla. :gnissla

Nja vil nog hälst ha lite större iallafall men tack för svaret. :)

Sånna fall är ford sierra 2.0i en klockren första bil, min gamla startade jämt och gick billigt.

IronMike skrev:
Köp min M5a så slipper du byta upp dig sen :hihi

http://www.traderamotor.com/showObject.aspx__id~271795__hl~bmw_m5_touing

-men räkna med att bli trackad på forumet för att du inte åker volvo kombi som bruksbil...

Ja lagom kul att ha det som första bil. 88 000 rakt ut i sjön. Räknar iskallt med att första bilen kommer total kvadas på något sett. Smartare att byta upp sig när man har lite mer erfarenhet. (och pengar)

Sen säger jag bara svenska avudsjukan som svar på det andra.

Volvo 240 :tummenupp

Annars kanske du kan hitta någon Audi 80 från kring -90 för en hyfsad peng.

En Golf är ju aldrig helt fel. Men jag tycker att en Jetta fungerar lika bra. Det skiljer ca 30cm på längden och 100kg tjänstevikt, i övrigt är det ingen skillnad. Bara det att en Jetta ofta aldrig varit ägd av någon ungdom som kört slut på den. Du kan nog hitta t.ex. en -89 med 1.8i motorn på 90hk för en vettig penning.

Henkka skrev:
Sånna fall är ford sierra 2.0i en klockren första bil, min gamla startade jämt och gick billigt.

Låter förnuftigt. Ful som stryck dock men riktigt billigt. Ska letas efter.

prulle skrev:
Låter förnuftigt. Ful som stryck dock men riktigt billigt. Ska letas efter.
"Ingen Ford på våran gård!" :mad:

Rostar kraftigt, har en av de sämsta växellådorna någonsin och det är alltid något som är trasigt på dem. Men den är ju iaf bakhjulsdriven. :tomten

Esquire skrev:
Volvo 240 :tummenupp

Annars kanske du kan hitta någon Audi 80 från kring -90 för en hyfsad peng.

En Golf är ju aldrig helt fel. Men jag tycker att en Jetta fungerar lika bra. Det skiljer ca 30cm på längden och 100kg tjänstevikt, i övrigt är det ingen skillnad. Bara det att en Jetta ofta aldrig varit ägd av någon ungdom som kört slut på den. Du kan nog hitta t.ex. en -89 med 1.8i motorn på 90hk för en vettig penning.

Min bästa polares brorsa hade en jetta. Många skräk fylda minnen från det. Snubben kör som en biltjuv. Den bilen har noll väghållning men är annars helt okej, lite mycket väg ljud men är väll ganska olika från bil till bil. Väldigt lagom storlek. Sätts upp på listan över tänkbara. :tungan

Audi 80 är väll en typisk undgomsbil och där med sönder lekt? har inte audi dyra delar eller är det något jag har fått för mig?

En än gång, tack för all hjälp .:)

Esquire skrev:

Rostar kraftigt, har en av de sämsta växellådorna någonsin och det är alltid något som är trasigt på dem. Men den är ju iaf bakhjulsdriven. :tomten

Familjen olsons rullande dass? fodrar ordentlig renovering dagligen? Trode det bara va skämt.

Edit: hade glömt hur skämigt ful jettan va glöm den. Hela iden va att köpa någon hyffsad model i skabigt skick fixa till å ha en shyst bil men låg start kostnad eller blir det bara skit?

prulle skrev:
Ja lagom kul att ha det som första bil. 88 000 rakt ut i sjön. Räknar iskallt med att första bilen kommer total kvadas på något sett. Smartare att byta upp sig när man har lite mer erfarenhet. (och pengar)

Sen säger jag bara svenska avudsjukan som svar på det andra.
Om du räknar med att kvadda bilen så sikta på en säker bil. Jag totalkvaddade min flong nya V50 i november och jag är rätt glad att jag körde en bra bil. Killen jag krockade med hade en Skoda -98 och han hade inte lika mycket tur :näsblod

Esquire skrev:

Min gamla -88a hade stått ute sen 91 och när den såldes förra året hade den inga 2or och endast en handfull rostrosor på hjulhusen. Den gick rent och inte mer krångel än andra äldre bilar, delarna var snorbilliga på bildemo tex. Så de du säger är skitsnack! :tummenupp

FUBAR skrev:
Om du räknar med att kvadda bilen så sikta på en säker bil. Jag totalkvaddade min flong nya V50 i november och jag är rätt glad att jag körde en bra bil. Killen jag krockade med hade en Skoda -98 och han hade inte lika mycket tur :näsblod

Det är ju sant. Ska tänka på det.

Henkka skrev:
Min gamla -88a hade stått ute sen 91 och när den såldes förra året hade den inga 2or och endast en handfull rostrosor på hjulhusen. Den gick rent och inte mer krångel än andra äldre bilar, delarna var snorbilliga på bildemo tex. Så de du säger är skitsnack! :tummenupp

Okej. Det är ju jävligt skönt. Tack för tipset.

prulle skrev:
Tack för tipset. :) verkar va mkt bil för lagom peng.

http://www.blocket.se/vi/7409955.htm?ca=11_s

Fattar inte vad han mennar med reservdelar bil. medföljer reservdelsbil eller är det en reservdelsbil? Får ringa å fråga.

Mina föräldrar har kört Subaru i 20 år och aldrig haft problem med någon av dem.. De har fortfarande kvar en Subaru Pickup sedan 83 som aldig haft en enda anmärkning på beskitningen. De tneda du skall se upp med är synkringarna i växellådan på de tidiga turbobilarna. (Leone-modellen). Annars är det en av de bilar med minst fel någonsin på SBP.

Köp en tidig Legacy och du har en bil som är hur skön, snål, säker och bra som helst att åka i.

jag hade en toyota carina -91 innan jag började plugga.. billig bil att äga.. drar inte mycket soppa och man kan lätt va 4 pers som åker bra i den..

Jonathan skrev:

Verkar hyffsad men alfa rome har väll karos som våt knäckebrö? Eller är det också en myt?

sp33dy skrev:
har du råd med försäkringen så satsa på bmw, kvalité med körglädje och billiga in inköp.

http://www.blocket.se/vi/7527165.htm?ca=15_s

där har du lite att hemmapill också :tummenupp

Dyra delar å ja har inte råd med försäkringen.

Biturbo skrev:
Mina föräldrar har kört Subaru i 20 år och aldrig haft problem med någon av dem.. De har fortfarande kvar en Subaru Pickup sedan 83 som aldig haft en enda anmärkning på beskitningen. De tneda du skall se upp med är synkringarna i växellådan på de tidiga turbobilarna. (Leone-modellen). Annars är det en av de bilar med minst fel någonsin på SBP.

Köp en tidig Legacy och du har en bil som är hur skön, snål, säker och bra som helst att åka i.

Vet du ungefär vad försäkringen är på dom? skatten va ju tydligen 1800 per år är det mycket eller lite?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg