Första 1000cc standard på +200hp?

sandstream skrev:
Klart man kan utnyttja dem fullt ut så länge det inte svänger så mycket. En någorlunda tom motorväg och du kan hålla 300+ utan problem, kolla bara hur spöket körde mitt på dagen på E4:an (tänker då på efter Arlanda).
Inte när det gäller den här typen av hojar... då kan du lika gärna köpa en en gammelgixxer 1100 eller busa, dom är till för att köra rakt fram med, gsxr1000 o R1 o dom andra har även chassin som ska fungera på bana och väldigt avancerade sådana... så du kan inte skriva att du utnyttjar att du använder hojen fullt ut när det går rakt fram, direkt felaktigt.

R1 , GSXR1000 , ZX10 är väl byggda för att gå rakt fram oxå , annars skulle dom ju inte göra 290 blås. Så man kan väl säga att man inte använder hojen fullt ut när man kör på bana heller, kanske på anderstorp då , för där kommer man ju upp i 280 eller nått. Men är ju bra mycket roligare att köra bana där det svänger ordentligt än ligga å plöja rakt fram !!

Tjing!! :tummenupp

Silwer skrev:
Det handlar inte om att kunna hantera hojen till 100% isf får väl alla här sälja och köpa nåt annat?
Det handlar om körstil och tyckande, man kanske tycker hojen är snygg och som jag att det är skönt med en hoj som orkar bra på lägre varv osv.

En del gillar att stunta o kanske väljer hoj efter vad som funkar bra där, andra kanske faktiskt tävlar på bana.
Vi kan inte bara utgå från ett RR perspektiv o på nån sätt sätta gatstandarden på hojarna utefter hur fort man kör på banan.
Hojåkning är så mycket annat.

men att "utnyttja hojen till fullo" måste väl ändå vara att utnyttja den till vad tillverkaren byggde den för. Att vinna tävlingar på bana...

Sen om du tycker att hojen är bra till att åka runt på lågvarv och njuta vrid är det din sak, men det är knappast att "utnyttja hojen till fullo"

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
men att "utnyttja hojen till fullo" måste väl ändå vara att utnyttja den till vad tillverkaren byggde den för. Att vinna tävlingar på bana...
//jaG

Gatcyklar bygger de väl för att sälja så många som möjligt av. Att de sedan tävlar med dem i reklamsyfte är en annan femma. R1/Blade/ZX10R/GSXR är ju inte byggda primärt för att vinna tävlingar.

Haha... ok ok, jag ska inte lägga mig i. Kollade SMHI prexist och det ska bli sjysst väder i Linköping imorrn. Vi cs på Sviestad mannen!!!

Zeb_Macahan skrev:
Här snackade vi väl landsväg med sandstream va?

Strippen har dom inga lastbilar att köra emellan.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:

Sen om du tycker att hojen är bra till att åka runt på lågvarv och njuta vrid är det din sak, men det är knappast att "utnyttja hojen till fullo"

//jaG

Näe jag måste tjafsa vidare lite med dig :)

Att utnyttja hojjen till fullo behöver inte alls betyda att man ska göra som tillverkaren tror/tycker utan man skall göra det man själv vill!!!

Nu hinner inte jag men jag kan räkna upp en A4'a sida med folk som utnyttjar sina hojjar till fullo utan att använda dom på det sätt tillverkaren tror, så du får bara 1 ex nu.

Matti. Kom på 17'e (eller var det 16'e) plats i Stunt-VM i Tjeckien med sin Honda Fireblade.

Den e verkligen inte byggd för det ändamålet. Men det va strongt gjort ändå av han. :D

Nu måste jag dra..... Laters ya'll! Och vi cs imorrn Macahan.... Ska vi slåss om saken då :D :D :D

RoLLER skrev:
Haha... ok ok, jag ska inte lägga mig i. Kollade SMHI prexist och det ska bli sjysst väder i Linköping imorrn. Vi cs på Sviestad mannen!!!
äh utmana inte nånn nu, du e för gammal för sånt, gamlast ju cäPe :3freak
jag tror inte att gixxer -05 kommer att ha 200hk på pappret sen, det kommer nog sen när nästa generationskifte kommer.
dagens effekt räcker för min del, dock så får hojarna gärna bli lättare och snyggare.

R2 skrev:
...dock så får hojarna gärna bli lättare och snyggare.
Snyggare än R750 04 blir de inte. Sorry, men så är det :mattias

"Att utnyttja hojen till fullo" måste väl ha att göra med hur många chicks man får genom att visa upp sig med den. Får man många men skulle orkat med ett par, tre till har man utnyttjat den väl. Får man precis så många man orkar med kan det med fog sägas att man har utnyttjat den till fullo. Eller hur?

Zeb_Macahan skrev:

//jaG
Jag skrev ju att det inte finns nåt som säger att man måste kunna utnytja hojen till fullo.
Jag vet heller inte hur många tävlingar du vunnit med din hoj på banan.
90% av alla sporthojar går inte bana och det vet tillverkarna, de ska bara se jävligt raciga ut så ägaren kan känna sig som en riktig RR åkare, eller kanske posa med hojen så andra ska tro att han är en riktig RR åkare.

Du ser ju ner på andras sätt att använda sin hoj tycker jag, rakt fram var skit, lugn körning är skit osv.

Folk är olika och jag tycker inte jag behöver bevisa ett skit om hur snabb jag skulle vara eller liknade.

Jag råkar ha en gamal utdaterad R1 just nu bara, nästa år är det kanske nåt annat, jag kan tänka mig ha helt andra typer av hojar.
Jag har heller inte haft en enda hoj jag kunnat utnyttja till fullo, aldrig nånsin.

Det är möjligt att vi gatåkare missar en del med hojåkningen när vi inte tävlar på bana, men de som bara kör bana missar definitivt nånting med att inte köra gata.

Last edited:
Om man kraschar måste man ju ha använt hojen MER än till fullo,i så fall har jag lyckats :hihi

Silwer skrev:
Jag skrev ju att det inte finns nåt som säger att man måste kunna utnytja hojen till fullo.
Jag vet heller inte hur många tävlingar du vunnit med din hoj på banan.
90% av alla sporthojar går inte bana och det vet tillverkarna, de ska bara se jävligt raciga ut så ägaren kan känna sig som en riktig RR åkare, eller kanske posa med hojen så andra ska tro att han är en riktig RR åkare.

Du ser ju ner på andras sätt att använda sin hoj tycker jag, rakt fram var skit, lugn körning är skit osv.

Folk är olika och jag tycker inte jag behöver bevisa ett skit om hur snabb jag skulle vara eller liknade.

Jag råkar ha en gamal utdaterad R1 just nu bara, nästa år är det kanske nåt annat, jag kan tänka mig ha helt andra typer av hojar.
Jag har heller inte haft en enda hoj jag kunnat utnyttja till fullo, aldrig nånsin.

Det är möjligt att vi gatåkare missar en del med hojåkningen när vi inte tävlar på bana, men de som bara kör bana missar definitivt nånting med att inte köra gata.

jag missuppfattade ditt förra inlägg, jag trodde du sade emot att utnyttja hojen fullt ut inte är att köra landsväg. Förlåt.

Att köra lugnt, på ett hjul eller på vilket annat sätt som helst är en personlig sak och jag klankar inte ner på någon som gör något av dom. Dock att ligga snabbt och köra mellan lastbilar är ett effektivt sätt att bli streck i statestik. Enligt mig är det korkat att bli ett streck i statestiken på ett sätt som är så enkelt att undvika.

Jag är slö, gammal och lönnfet. Jag vinner inga tävlingar.....

RoLLeR: Vi gör upp som män imorgon, den som fegar mest vinner... vi slöar runt på våra nya sporthojar och visar hur dom inte utnyttjas till fullo.

Nu ska jag vara tyst i denna tråden, men jag gissar att -05 R1000 kommer ha runt 200 häst med ramair (som tråden handlade om från början)

//jaG

Marcus skrev:
Jag hade hellre sett en 4-500kubiks fyrtaktmotormotor på 100 hästar i ett 250-räser-liknande chassie med runt 120 kilos torrvikt. Det hade blivit en banhoj av rang :yoparty . Men den hade nog inte sålt så bra dessvärre, speciellt inte här i Sverige. Jag hade köpt den iaf.
En sån vill jag ha!
Alla kubikbögar kan ta sej i röva, en riktig karl klarar sej på 400cc (eller har inte råd med mer).

Wunder skrev:
En sån vill jag ha!
Alla kubikbögar kan ta sej i röva, en riktig karl klarar sej på 400cc (eller har inte råd med mer).

En sån hoj kommer nog för eller senare, fast som prototyp för tävlingskörning. Förresten finns det ju redan idag hojar med såna prestanda.....250 Racer....köp en sån..... :)

En CBR500RR gathoj med fyrtaktsmotor, 100 bakhjulshästar och 125 kg fulltankad borde inte vara någon omöjlighet med dagens teknik. Mumma!

Zeb_Macahan skrev:
RoLLeR: Vi gör upp som män imorgon, den som fegar mest vinner... vi slöar runt på våra nya sporthojar och visar hur dom inte utnyttjas till fullo.//jaG

Det låter som en bra plan :D Bara vi har skoj så, och det är jag övertygad om att vi kommer att ha. Jag känner dock en liten krashrisk pga av att vi dissade Hightuned :( Man får väl äta upp allt man har sagt....

Jag ska iaf filma och krejjer.... Det blir skoj! :D

valmers skrev:
En GSX-R 500 gathoj med fyrtaktsmotor, 100 bakhjulshästar och 125 kg fulltankad borde inte vara någon omöjlighet med dagens teknik. Mumma!
Går gör det nog men då blir det dyrt. Effekten blir densamma som i dagens 600 fast med ca 65 kg lägre vikt. Det är rätt mycket vikt att spara in.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT