Första 1000cc standard på +200hp?

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Den magiska 200-gränsen på "våra" 1000-kubikare närmar sig mer och mer.
Men vilken tror ni kommer att bli den första standardhojen med över 200 pållar i?? Eller kommer det rent av att bli så att hojarnas motorprestanda inte kommer att höjas mycket mer??

Vad tror ni?
 
Jag tror att om inte suzuki gör det nästa år så kommer nog Yamaha i missnöjjet över att inte "vinna" det här året göra det. Känns som om kawwa inte har resurser nog att bygga en hoj som klarar av det, fast jag kanske e ute å (motor)cyklar som alltid.
 
200 hästar?

1987 hade FZR1000 och Gixxer strax under 140 hästar, i år har hojarna ca 170, alltså 30 hästar på 15 år. Det kommer nog dröja ett tag till.

Alla kan bygga en sån motor hur lätt som helst, det är inte det.
 
Vad jag ser framför mig är folk som säger "Nu kommer jag kunna wheela lättare". Jag bara skakar på huvet till såna kommentarer.
 
WASP skrev:
Vad grundar du det på?
Som jag har förstått det så dels så har kawasaki många gånger trimmat ner istället för upp, och även haft för mycke kraft för chassit. Sen är väl ZX10an oroligast av alla 04orna? Blir nog inte bättre med 20hk till ;)

Måste tillägga att jag menar att yamaha antagligen kommer slå på störst nästa vända som effekten ska hakas upp. Nu har de ju rossi att fila chassie dessutom ;)
 
Last edited:
Det gäller ju inte bara att vara effektstarkast.
Hojen ska ju rimligtvis vara körbar för gemene man också. Annanrs är det ju "bara" att inhandla en motogp-hoj, på med lampor och blinkers, tuta och köra...
 
Tillverkarna vet att det finns ett missnöje hos vägverken världen över, och det hotas mer och mer om att det ska bli mycket dyrare försäkringar, sättas högre åldersgränser på körkortet, göras svårare uppkörningar osv. Tillsammans med de höga antalet döda varje år hotas motorcycklarnas existens, och att skapa ännu värre monster än vad som precis kommit ut (som de flesta inte ens har råd att äga om de fick hojarna) är ingen rätt lösning. Jag tror istället på att man kommer göra hojarna mer lättkörda för gemene man, satsa mer på chassi, bromsar, kvalitet istället för råstyrka, vilket numera verkar finnas i överflöd. Dock är köpargumentet lite svårare när det gäller sådanna saker, än rå kraft man kan visa resultat på papper med.
Hur mycket värre kan det bli helt ärligt? Kommer ytterliggare 20 hk till, och 20 kg mindre verkligen gynna föraren? Jag tror det stagnerar för ett par år nu faktiskt.
 
Kay skrev:
Tillverkarna vet att det finns ett missnöje hos vägverken världen över, och det hotas mer och mer om att det ska bli mycket dyrare försäkringar, sättas högre åldersgränser på körkortet, göras svårare uppkörningar osv. Tillsammans med de höga antalet döda varje år hotas motorcycklarnas existens, och att skapa ännu värre monster än vad som precis kommit ut (som de flesta inte ens har råd att äga om de fick hojarna) är ingen rätt lösning. Jag tror istället på att man kommer göra hojarna mer lättkörda för gemene man, satsa mer på chassi, bromsar, kvalitet istället för råstyrka, vilket numera verkar finnas i överflöd. Dock är köpargumentet lite svårare när det gäller sådanna saker, än rå kraft man kan visa resultat på papper med.
Hur mycket värre kan det bli helt ärligt? Kommer ytterliggare 20 hk till, och 20 kg mindre verkligen gynna föraren? Jag tror det stagnerar för ett par år nu faktiskt.

Det sa man 84 också, då hette monstrena FJ1100......
 
Swedie skrev:
Vad jag ser framför mig är folk som säger "Nu kommer jag kunna wheela lättare". Jag bara skakar på huvet till såna kommentarer.

Det är lättare att wheela i 180km/h med en R1 än en Puch Dakota iaf, tror jag.

Näe men fjantig jämförelse... Det jag ville säga va att det blir iaf lättare att ta upp den i högre hastigheter med fler pållar.
 
RoLLER skrev:
Det är lättare att wheela i 180km/h med en R1 än en Puch Dakota iaf, tror jag.

Näe men fjantig jämförelse... Det jag ville säga va att det blir iaf lättare att ta upp den i högre hastigheter med fler pållar.
Och det som är så bra med att köra fortare på slangen är...?
 
OlleR skrev:
Och det som är så bra med att köra fortare på slangen är...?

Har jag sagt det...? Personligen så strävar jag efter att få ner farten... Men men...

Jag kan prova att svara ändå. Det är väl bra att kunna wheela i alla hastigheter.

Det värsta jag vet e begränsningar, oavsett om det gäller, pengar, HIFI, bilar, bågar.... u name it.

Pappa gillar att ha högt i tak. ;)
 
Kawasaki har ju definitivt resurser för att bygga ett ännu värre effektmonster... men som vissa sagt redan kommer nog tillverkarna i fråga att satsa mer på chassi / bromsar m.m. än ren råstyrka... som redan finns där :)
Även jag ser en viss "risk" för stagnation framöver, sen om det nu är något negativt låter jag vara osagt.
Förstår dock inte riktigt varför folk så gärna vill ha serietillverkade hojar med mer hästkrafter... känner man att man kan hantera så många kusar är det ju bara att turbokonvertera :) Jag håller mig nog dock på orginalhojar en stund till ;)
 
Jag tror inte Suzuki kommer uppge 200hk nästa år, men nästa generation av litershojar (om nu intresset håller i sig) kommer att uppge det med övertryck i luftburken.
 
När man kör bana så vill iaf jag ha fler pållar på rakorna. Det e inte tillräcklig acceleration. Fast egentligen så borde jag koncentrera mig på att få upp farten mer i och ur kurvorna. Då e det ju väldigt mycket mer än tillräckligt många kusar.... Inga större probbs att varken high el. lowside'a

Men men... mycket vill ha mer.... :D
 
RoLLER skrev:
När man kör bana så vill iaf jag ha fler pållar på rakorna. Det e inte tillräcklig acceleration. Fast egentligen så borde jag koncentrera mig på att få upp farten mer i och ur kurvorna. Då e det ju väldigt mycket mer än tillräckligt många kusar.... Inga större probbs att varken high el. lowside'a

Men men... mycket vill ha mer.... :D

Gör som rossi! Trimma ner!

Jag vet inte riktigt om jag håller med, nog är det bättre att kunna åka utan att behöva få släpp 24/7, men jag vet inte, man e ju ny på banan.
 
Snacket går redan hos ÅF:are om att Suzuki släpper en ny hoj till julen-04 med över 200Hk så omöjligt är det nog inte.....


Silwer skrev:
Jag tror inte Suzuki kommer uppge 200hk nästa år, men nästa generation av litershojar (om nu intresset håller i sig) kommer att uppge det med övertryck i luftburken.
 
Crille skrev:
Snacket går redan hos ÅF:are om att Suzuki släpper en ny hoj till julen-04 med över 200Hk så omöjligt är det nog inte.....

Jo, det är det.
Det klommer inte hände på 5 år.
 
RoLLER skrev:
När man kör bana så vill iaf jag ha fler pållar på rakorna. Det e inte tillräcklig acceleration. Fast egentligen så borde jag koncentrera mig på att få upp farten mer i och ur kurvorna. Då e det ju väldigt mycket mer än tillräckligt många kusar.... Inga större probbs att varken high el. lowside'a

Men men... mycket vill ha mer.... :D

Det är alldrig tillräcklig acceleration oavsett vad man kör.....

Det är därför man lika bra kan köra 125..... :)
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top