Först kränkt vinner...

Hur kan man komma på tanken att undervisa barn när man har adhd och koncentrationssvårigheter? Hur kan man komma på tanken att försöka bli svensklärare när man inte kan svenska?

Vilken bra skolgång våra barn i framtiden kommer få om det där fortsätter...
Det är för att de som blir lärare har någon slags rosaluddig dröm om hur goda pedagoger de kommer att vara och hur snälla och fromma elever de kommer att få. Sedan kommer de ut i verkligheten till högstadieklasserna som gud glömde och upptäcker att på något konstigt vis så finns det minst hundra saker (varav de 90 första handlar om deras hormoner och mopeder) som en femtonåring tycker är intressantare än grammatik.

Sedan sitter de och gömmer sig i lärarrummen och beklagar sig för varandra om hur jobbigt allt är.

När de fem år efter avlagd examen inser att de inte har vad som krävs för att kontrollera klasserna så sjukskriver de sig för utbrändhet. Detta efter att de insett att i verkligheten utanför universitetet så kan man inte anmäla folk till höger och vänster för att man blivit kränkt, särskilt inte om man jobbar med minderåriga.

Gnällkärringar. :mad:

Det är för att de som blir lärare har någon slags rosaluddig dröm om hur goda pedagoger de kommer att vara och hur snälla och fromma elever de kommer att få. Sedan kommer de ut i verkligheten till högstadieklasserna som gud glömde och upptäcker att på något konstigt vis så finns det minst hundra saker (varav de 90 första handlar om deras hormoner och mopeder) som en femtonåring tycker är intressantare än grammatik.

Sedan sitter de och gömmer sig i lärarrummen och beklagar sig för varandra om hur jobbigt allt är.

När de fem år efter avlagd examen inser att de inte har vad som krävs för att kontrollera klasserna så sjukskriver de sig för utbrändhet. Detta efter att de insett att i verkligheten utanför universitetet så kan man inte anmäla folk till höger och vänster för att man blivit kränkt, särskilt inte om man jobbar med minderåriga.

:hihi Så sant!
:tummenupp

/J

Ungefär så, ja...
Så det minst dåliga scenariot är att dessa puckon snabbt som attan sjukskrivs permanent eller förtidspensioneras och lever resten av sina bittra liv på samhällets bekostnad.
Hade det inte varit bättre att de tvingats bita i det sura äpplet tidigare, och försökt att bli något de kanske kunnat lyckas med?

Kan låta cyniskt, men jag har själv "klippt mig och skaffat ett jobb" efter att till slut insett att jag faktisk inte kommer att bli rockstjärna, hur mycket jag än försöker.

"...ser en lagstiftning som skulle skydda mot trakasserier vändas till sin motsats."

Skönt att en artikel i just det ämnet innehåller såna här meningar! :rofl

Maciej Zaremba rullar vidare med sin artikelserie

Det är inte lite konstigt, men det kan ju inte bara vara på lärarhögskoan det är så illa? SH framstår ju som det mest jämställda och kramiga stället i världen. :D

Läste båda artiklarna idag...
Man blir så matt, och såna människor ska få förtroendet att undervisa mina barn???

Den ultimata pärlan vad gäller anmälningar är nog:

"Jag är diskriminerad på grund av min läggning eftersom du inte noterat att jag är gay..."

Ööööööööööööööööhhhhh.....
Den eleven blev möjligtvis inte diskriminerad = ej godkänd i retorik- och argumentationsteknik?

Men i andra artikeln fanns det ju en förklaring, enter RFSU:s skolinformatör som finner det upprörande att man som homosexuell kan gå igenom gymnasiet utan att någon bryr sig. "De blir inte sedda eller bekräftade i sin identitet och tystnaden blir i sig en kränkning."

Mkay... och hur ska man hantera det på "rätt sätt" då?

Ska man gå runt och fråga folk om deras läggning då så man kan se och bekräfta dom i sina identiteter? Och hur f-n gör man det då???
Kan bara tänka mig haglet av anmälningar det skulle bli om man gick runt och försäkte ta reda på folks läggning för att se och bekräfta dom...

Har bestämt för mig att kartläggning och registrering av åsikter och personliga läggning är förbjudet...

Tänker inte folk alls numera?
Själv kopplar jag väl skolinspektörens observation till något positivt, att det är människan som är viktig, inte läggningen...

Nej jag blir allvarligt rädd för vart detta ska ta vägen, att individer är kompletta idioter kan jag ta, det kommer alltid att finnas, men jag kan inte för mitt liv fatta hur skolverket kan lägga sig helt platt i stället för att tvinga upp anmälningarna i domstol för att få fram ett prejudikat.

/Danne

Men i andra artikeln fanns det ju en förklaring, enter RFSU:s skolinformatör som finner det upprörande att man som homosexuell kan gå igenom gymnasiet utan att någon bryr sig. "De blir inte sedda eller bekräftade i sin identitet och tystnaden blir i sig en kränkning."
/Danne

[IRONI-MODE=ON] Man borde kunna lösa det där på något sätt... Kanske en liten rosa triangel i tyg att sätta på sina kläder? Då kan man ju enkelt se vilka som är gay, och ge dem all den där bekräftelsen som de tydligen behöver. [IRONI-MODE=OFF]
Men hur i helvete kan idioterna lipa för att alla andra INTE noterar deras sexuella läggning och särbehandlar dem?
Och dessutom ha mage att anse sig diskriminerade för att de behandlas som alla andra? :mad: :huvet

Nu har jag inte läst alla inläggen men kan man inte klä flickorna i rosa och pojkarna i blått så kan det inte bli nått missförstånd.

Nu känner jag mig kränkt! :mad:

Jag ska hem till en polare sen där en annan polare redan är,
han är invandrare... från danmark.
Får passa mig och inte säga typ negerboll, kanske kränker honom :näsblod

Maciej Zaremba rullar vidare med sin artikelserie

Det är inte lite konstigt, men det kan ju inte bara vara på lärarhögskoan det är så illa?
:huvet Det ska bli intressant att läsa sista delen på onsdag.

Nja, det är nog lite olika mellan olika utbildningar. Kanske inte så mycket på tekniska utbildningar. Men jag vill inte fundera över hur det är på diverse genusvetenskapliga, etnologiska eller sociologiska utbildningar. :näsblod

... Men jag vill inte fundera över hur det är på diverse genusvetenskapliga, etnologiska eller sociologiska utbildningar. :näsblod

Omg... Fick just bilden i huvudet av en retorik-lektion med en rabiat queer-argumenterare mot en fanatisk feminist och en AFA-jeppe på temat "Vita straighta mäns rättigheter i samhället!

Att vara en fluga på väggen där :D
/Danne

Detta har inte med läraryrket att göra. Det finns överallt. Min mor som är läkare har fått anmälningar som blir undersökta då hon inte skrivit ut vad PATIENTER anser sig behöva..det är ju trots allt läkaren som avgör vad som skall skrivas ut. Samma sak med sjukintyg. Folk som inte ens kommer till vårdcentralen utan förväntar sig få förlängda intyg på helt lösa grunder över telefonen. Då de blir ombedda att infinna sig på vårdcentralen så blir de asförbannade och gör en rad anklagelser och anmäler läkarna som följer sina regler.

Sånna här människor får mig att vilja hoppa ur mitt skinn av frustration. Människor som försöker göra gott i samhället genom att utbilda lärare, sköta sjukvården och mycket mer får stå ut med så mycket skit! Fattar inte hur någon orkar ta på sig dessa yrken längre

jag blir mörkrädd

Nu har jag också läst de två artiklarna.

Jag blir mörkrädd. Hur kan man ha en skola där man inte kan ställa krav på eleverna?
Hur flummig får en utbildning vara?

Måste vara svårt att känna sig stolt över en examen från denna skola..
Trist för dom som är vettiga.

Tur att jag läste en ingenjörsutbildning på en skola med vett att ställa höga krav.
Jag känner inte igen mig på något sätt.
Så här kan det bara inte få vara.. snacka om att dra ryktet på svenskt s.k . universitetsutbildning ner i avgrunden.

Nu har jag också läst de två artiklarna.

Jag blir mörkrädd. Hur kan man ha en skola där man inte kan ställa krav på eleverna?
Hur flummig får en utbildning vara?

Måste vara svårt att känna sig stolt över en examen från denna skola..
Trist för dom som är vettiga.

Tur att jag läste en ingenjörsutbildning på en skola med vett att ställa höga krav.
Jag känner inte igen mig på något sätt.
Så här kan det bara inte få vara.. snacka om att dra ryktet på svenskt s.k . universitetsutbildning ner i avgrunden.

Jag minns att i högskolesverige så betraktades lärarhögskolan med tveksamhet från både kårorganisationer och fakultet redan när jag läste på Kth för 10 år sedan. Dvs Lärarhögskolan ansågs inte hålla en akademisk nivå helt enkelt. En ankdamm.

Min mattelärare på universitetet hade inte blivit långlivad. Det första han sa till oss var -"På en bra tenta kör 50%, det är så idioterna fattar att det är dags att hoppa av". Bästa lektorn jag haft!

Har dessa människor någon gång vaknat upp och reflekterat över det faktum att barn som växer upp med krav och förväntningar mår fan så mycket bättre och lyckas mer än de som aldrig får något att leva upp till. Det vi skapar med detta är horder av apatiska männiksor som hamnar på socialbidrag eller kåken i slutändan. Bra jobbat!

Min mattelärare på universitetet hade inte blivit långlivad. Det första han sa till oss var -"På en bra tenta kör 50%, det är så idioterna fattar att det är dags att hoppa av".

Jag hadde en lärare som började med "det gäller att smäda medans hjärnan är varm..." sen skällde han ut oss i bokstavsordning för våra tillkortakommanden.

Sen att han alltid var butter och bakis på måndagsmorgnarna, krökade till ibland efter lunch och gick hem gjorde mindre, han lärde oss det vi skulle kunna...

Dvs Lärarhögskolan ansågs inte hålla en akademisk nivå helt enkelt. En ankdamm.

Numera ska den väl ingå i SU?

Hela grejen är sinnessjuk, i Sverige får vilken sopa som helst bli lärare. I Finland, som råkar ha världens bästa skola, är det i princip lika attraktivt (svårt) att komma in på lärarhögskolan som på juristlinjen.

Skit ska skit ha, vi får vad vi förtjänar. Äckliga jävla solidaritetssamhälle. :4skrika :mad: :machinegu

God natt för fan.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...