Förstår inte hur jag plockar ur kopplingen (BILD)

Vänstergängade muttrar har en markering med ett spår i muttern, på utsidan av gaveln, som du kan se i bifogad länk. Jag kan inte svara på om det gäller alla vänstergängade muttrar men det är markeringen för att den är vänstergängad.

http://shop.ettansmopeder.se/reservdelar-skog-tradgard/sagdelar/svardsmutter-klinglasmutter/1554
Jag är rimligt säker på att BMW's vevaxeldrev (för kamremmar & liknande) _INTE_ har den markeringen, men de _ÄR_ vänstergängade. Så jag tror inte det är universelt att alla har den.
Det bästa om man inte har en verkstadshanbok är nog att googla med hojmodell.
Fast jag har nog alltid bara provat själv, de brukar släppa relativt enkelt när (om) man gör rätt.

Fick låna mutterknack av snowman89 och då gick det hur enkelt som helst! :) Nu kommer dock nästa problem, hur fan vet jag vad som behöver bytas? Kopplingskorgen har små märken i sig efter skivorna, men det handlar om fördjupningar i godset på typ 1mm. Inget att bry sig om antar jag?
Lamellerna är väl lite blandat slitna. Är det när slitytorna jämnats ut helt som de är slut eller tar de slut tidigare? Samt hur tjocka är dem när de är nya? Har bara haft isär mopedkopplingar innan så vet inte hur det är på en större motorcykel.

Sen så är det inga fjädrar i min kopplingskorg, da fuck? Vad är det då som trycker liksom? Ska lägga upp bilder på allt ikväll..

Fick låna mutterknack av snowman89 och då gick det hur enkelt som helst! :) Nu kommer dock nästa problem, hur fan vet jag vad som behöver bytas? Kopplingskorgen har små märken i sig efter skivorna, men det handlar om fördjupningar i godset på typ 1mm. Inget att bry sig om antar jag?
Lamellerna är väl lite blandat slitna. Är det när slitytorna jämnats ut helt som de är slut eller tar de slut tidigare? Samt hur tjocka är dem när de är nya? Har bara haft isär mopedkopplingar innan så vet inte hur det är på en större motorcykel.

Sen så är det inga fjädrar i min kopplingskorg, da fuck? Vad är det då som trycker liksom? Ska lägga upp bilder på allt ikväll..

Tallriksfjäder. Diaphragm spring på engelska. Kolla sprängskissen i FSM

Okej tack, jag antar att den inte är en slitdel på samma sätt som vanliga kopplingsfjädrar?

Ja de brukar hålla längre. Fördelen med tallriksfjädrar är att de ofta ger hårdare tryck på slutet, men snällare när man kopplat ur. Det gör att det ofta är mindre jobbigt att hålla kopplingshandtaget inkramat med tallriksfjäderkoppling.
Nackdelen är att kopplingen ofta är jobbigare att demontera jämfört med skruvfjädrar.

Ja de brukar hålla längre. Fördelen med tallriksfjädrar är att de ofta ger hårdare tryck på slutet, men snällare när man kopplat ur. Det gör att det ofta är mindre jobbigt att hålla kopplingshandtaget inkramat med tallriksfjäderkoppling.
Nackdelen är att kopplingen ofta är jobbigare att demontera jämfört med skruvfjädrar.

Shysst! Hojen har gått 12000 mil för övrigt. Hur ser jag om "tallriksfjädern" är sliten?

Btw så nämner jag en annan parentes också, växlade upp lådan till 6an när jag skulle ha av muttern tidigare, och efter att jag växlat upp så blev kopplingshandtaget 100% stumt. Går inte att rubba en mm förbi frispelet. Hydrualkoppling är det.

Jag brukar aldrig meka utan FSM. I den står säkert hur man mäter upp höjden på fjädern och vad den ska ligga inom för intervall. Även hur man mäter upp stålskivor och friktionslameller.

Jag kan inte svara på vad som hänt med din hydraulkoppling, jag måste titta på ritningen för att gissa vad du kan ha gjort.

Last edited:
Jag är imponerad över vad folk törs sig på att mecka utan att ha en aning om vad som väntar innanför dom där 6-10 insexarna som kåpan sitter med.

Jag är imponerad över vad folk törs sig på att mecka utan att ha en aning om vad som väntar innanför dom där 6-10 insexarna som kåpan sitter med.

Äsch då, det kan ju inte bli mer än fel, och om det redan är fel så kan det ju inte bli jättemycket värre. :crash
Men, så fasligt svårt är det egentligen inte. Det tar mest en faslig massa tid om man aldrig gjort det förut.

Äh, hur fan ska man annars lära sig? En hoj jag köpt för 6000kr är jag inte jätterädd för att göra något dumt med heller. Och som ulvhamne säger så brukar det alltid lösa sig till slut är min erfarenhet, men jag är ofta snabb på att fråga om saker innan jag ens provat själv, så har man eventuellt ett svar här i tråden att kolla på direkt efter att man har provat sina egna idéer och därmed slipper man vänta på svaret. Tex hydrualkopplingen har jag inte ens kikat på än, men det är möjligt att någon som gjort samma sak snabbt och lätt kan berätta vad jag gjorde för dumt.

Jörgen, det verkar inte finnas några manualer överhuvudtaget till CBX750 vad det verkar. Hittar ingen haynes eller nåt.

Det finns att ladda ned på nätet. Du får googla på Honda CBX750 service manual tex.

Nej, det finns faktiskt inte. Jag hittar massor av sidor med honda-manualer till alla möjliga obskyra modeller, men just till cbx750 finns inget. Vad jag lyckas hitta är diverse hostingsiter som påstår sig ha manualer, men sedan visar det sig vara exekveringsfiler maskerade till pdfer, och där går änna gränsen för min dumhet, haha.

x

Inte helt lätt att se på bilderna, men lamellerna ser ut att vara ordentligt slitna. Jag hade velat byta dem iaf. För att vara säker hade du förstås behövt den där verkstadshandboken. Svårt att avgöra skick på stålskivorna, men om inte kopplingen slirar skulle jag inte fundera mer på dem.

Hacken i kopplingskorgen ser inte så farliga ut, men förmodligen gör de att det blir svårare att få en mjuk kopplingshantering (motorn kan hacka lite när du slirar på kopplingen). Man kan försiktigt slipa till så små hack med en fil, men det bör man bara göra EN gång. Uppstår hacken igen vid ett senare tillfälle är det bäst att byta kopplingskorgen, annars blir glappet mellan korg och lameller för stort.

-edit- Ebay verkar ha verkstadsmanul till din hoj för rätt små pengar:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sop=3&_nkw=honda+cbx750+workshop+manual&LH_BIN=1

x

Inte helt lätt att se på bilderna, men lamellerna ser ut att vara ordentligt slitna. Jag hade velat byta dem iaf. För att vara säker hade du förstås behövt den där verkstadshandboken. Svårt att avgöra skick på stålskivorna, men om inte kopplingen slirar skulle jag inte fundera mer på dem.

Hacken i kopplingskorgen ser inte så farliga ut, men förmodligen gör de att det blir svårare att få en mjuk kopplingshantering (motorn kan hacka lite när du slirar på kopplingen). Man kan försiktigt slipa till så små hack med en fil, men det bör man bara göra EN gång. Uppstår hacken igen vid ett senare tillfälle är det bäst att byta kopplingskorgen, annars blir glappet mellan korg och lameller för stort.

-edit- Ebay verkar ha verkstadsmanul till din hoj för rätt små pengar:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sop=3&_nkw=honda+cbx750+workshop+manual&LH_BIN=1

Vad är det du tittar på på lamellerna och stålskivorna för att bedöma slitage? Hojen slirade på kopplingen innan jag plockade ner den, därför jag överhuvudtaget är där och rotar. Men du tycker inte att jag ska bry mig om att byta stålskivor också då?

Jag tycker inte att kopplingen varit särskilt jobbig att hantera så jag låter nog bli att bry mig om spåren i korgen då. :)

Jag brukar aldrig meka utan FSM. I den står säkert hur man mäter upp höjden på fjädern och vad den ska ligga inom för intervall. Även hur man mäter upp stålskivor och friktionslameller.

Jag kan inte svara på vad som hänt med din hydraulkoppling, jag måste titta på ritningen för att gissa vad du kan ha gjort.
Ursäkta för trådkapning, men vad menar du med FSM? Ända jag kan tänka mig är att det står för en "Förbannad Service Manual",men känns som jag kan ha fel där... Däremot håller jag med isf, guld värt att ha & går ofta att googla fram på PDF om det är så att man är snål.
Det är så man LÄR sig, enkelt.
Jag är mer fundersam över folk som använder "kan inte" som ursäkt för att ingenting göra...

Last edited:
Vad är det du tittar på på lamellerna och stålskivorna för att bedöma slitage? Hojen slirade på kopplingen innan jag plockade ner den, därför jag överhuvudtaget är där och rotar. Men du tycker inte att jag ska bry mig om att byta stålskivor också då?

Jag tycker inte att kopplingen varit särskilt jobbig att hantera så jag låter nog bli att bry mig om spåren i korgen då. :)

Lamellerna har ju de små fyrkantiga anläggningsytorna som ser ut som nötytan på ett bromsbelägg, och gör samma sak. Är de tunna och eller av mkt varierande tjocklek så är de tydligt nednötta och behöver bytas ut. Stålskivorna är svårare att säga utan att ha ett mått man kan mäta sig till, men de brukar inte vara oerhört dyra grejjer, så slirar kopplingen på en hoj som gått så pass långt hade jag bytt ut dem, om jag inte hade möjlighet att försäkra mig om att de är i skick.

Lamellerna har ju de små fyrkantiga anläggningsytorna som ser ut som nötytan på ett bromsbelägg, och gör samma sak. Är de tunna och eller av mkt varierande tjocklek så är de tydligt nednötta och behöver bytas ut. Stålskivorna är svårare att säga utan att ha ett mått man kan mäta sig till, men de brukar inte vara oerhört dyra grejjer, så slirar kopplingen på en hoj som gått så pass långt hade jag bytt ut dem, om jag inte hade möjlighet att försäkra mig om att de är i skick.

Okej! Jag köpte i förrgår en manual på pdf på ebay jag hitta, hoppas att den dyker upp snart på mailen så kan jag se om det står några mått för stålskivorna att gå efter.

FSM är factory service manual.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...