Förspänning på WP-dämpare???

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hello..

Ny hoj, inga manualer och låg kompetens är en pissig kombo.

Har en CBR600RR -06 med WP-dämpare ställda för "fullvuxna" piloter. Själv väger jag in på 75 kg så den är hård som en trampcykel för mig.

1. Hur ändrar jag förspänningen?
Det sitter som ett stort svart vrede på vänster/bak sida av dämparen, men jag förstår inte hur den skulle kunna reglera det :va. Ser inte ut att finnas nån konventionell "pressaihopfjädern"-mekanik på den.

2. Kompression och retur.. Det löser jag vad som är vad. Men är det nån som känner igen det här och vet ungefär vad som är standardläge på dem? Jag kommer ju från en SuperDuke och vill nog ha den relativt mjuk i början så får jag styva upp den vartefter jag blir snabbare. Men det känns dumt att börja med allt satt för 100 kg som är mkt snabbare än mig.

Jag vet ingen modellbeteckning på dämparna, men jag utgår ifrån att de är "bra", för originalen ligger oanvända i en låda och hojen byggdes enl. uppgift för SS600.

Svarta ratten e förspänningen på min, hydralisk om ja inte missminner mej.

Taaack!

Där har vi den. Den högra på bilden med separat gas & vrede-grej...

Bifogat

• WP_4014_road_track_shock.gif
    WP_4014_road_track_shock.gif
    25.6 KB · Visningar: 813
du ställer höjden och frihänget med förspänningen..... vill du ha den mjukare byt fjäder.... om du sänker den blir den säker okörbar. :)

du ställer höjden och frihänget med förspänningen..... vill du ha den mjukare byt fjäder.... om du sänker den blir den säker okörbar. :)

Jo det vet jag :)

Däremot blev jag osäker på hur lång fjädringsväg det är på sånadäringa cbr600. 25% ridersag är väl en bra grund? Men 25% av vadå?

Frågan gäller även fram där det (väl? SuperStock får väl inte byta gaffel?) är originalgaffel.
Jag kommer ju från SuperDuken som hade lite andra mått på saker, så jag har ärligt ingen aning, och fick ingen manual.

BTW, ingen som har en bra manual att ladda hem nånstans ifrån?

Jo det vet jag :)

Däremot blev jag osäker på hur lång fjädringsväg det är på sånadäringa cbr600. 25% ridersag är väl en bra grund? Men 25% av vadå?

Frågan gäller även fram där det (väl? SuperStock får väl inte byta gaffel?) är originalgaffel.
Jag kommer ju från SuperDuken som hade lite andra mått på saker, så jag har ärligt ingen aning, och fick ingen manual.

BTW, ingen som har en bra manual att ladda hem nånstans ifrån?

Tjena.
Hinner du vänta en dag så ska jag hjälpa dig...

Ska stå ett instansat nummer på överdelen typ 15.14.7A.18

Hittar du detta så ska du få rätt "papper"

// Mathias

Tjena.
Hinner du vänta en dag så ska jag hjälpa dig...

Ska stå ett instansat nummer på överdelen typ 15.14.7A.18

Hittar du detta så ska du få rätt "papper"

// Mathias

Är det framgaffel eller WP-bakdämparen vi pratar om då?

Ska ju åka LMS imorrn och ska garagepula lite innan det, kollar då :tummenupp

Taaaaaaack!!!

Förspänningen har inget med hårdheten på fjädern att göra, det ENDA som förspänningen gör är att "förspänna" den så att kraften som krävs för att börja komprimera den ökar eller minskar. Majoriteten av alla fjädrar är linjära och motorcykeltillverkarna hanterar detta med progressiva länkage så vi kan skjutsa på en "superbike".

Svårt att feta rätt saker när du säger emot dig själv så genomgående.

Är det helt galet får jag väl byta fjädrar. Initialt handlar det "nog" om att förspänningen är dragen så att, precis som du säger, "kraften som krävs för att börja komprimera den ökar". Om jag då lättar på det, så mjuknar hela hojen lite och dessutom får jag förhoppningsvis rätt häng vilket jag tvivlar på att jag har idag.

(Goddag yxskaft.. :va)

Innan du börjar kasta skit till höger och vänster så kanske du ska läsa på lite om fjädrar osv. Titta på denna bild av en linjär Öhlins fjäder, den blir inte hårdare förrens du passerar ca 47mm komprimering och det är runt 90-95mm svingrörelse. Jag loggar fjädringsrörrelse konstant på min racehoj med linjära pottar som mäter både gaffelns och svingens rörelse och vid 30-80mm komprimering(där sker majoriteten av körningen) har förspänningen ingen betydelse. Vad är så svårt att förstå??

Du säger ju emot din egen bild.

Du säger att majoriteten av all körning sker vid 30-80mm komprimering, och sen visar du en bild som tydligt visar att fjädern blir hårdare ganska fort efter 50mm, och sen säger du att förspänningen inte har betydelse.

bara jag som inte får ihop det?

75kilo e nog standardfjäder fint för, men kolla så inte fjädern är bytt om nån tjockis haft den innan

nu har inte jag sett bilden men inte säger han emot sig själv? Tror du behöver läsa inlägget igen! Det är skillnad på fjädringsrörelse och hur mycket själva stötdämparn/fjädern blir komprimerad.

Han skriver ju tydligt att det är vid 90-95 som den blir hårdare!

Han har även rätt i att fjädringen inte blir nämnvärt hårdare av mer förspänning, det man justerar är var i slaget som man vill åka.

Du säger ju emot din egen bild.

Du säger att majoriteten av all körning sker vid 30-80mm komprimering, och sen visar du en bild som tydligt visar att fjädern blir hårdare ganska fort efter 50mm, och sen säger du att förspänningen inte har betydelse.

bara jag som inte får ihop det?

75kilo e nog standardfjäder fint för, men kolla så inte fjädern är bytt om nån tjockis haft den innan

Svårt att feta rätt saker när du säger emot dig själv så genomgående.

Är det helt galet får jag väl byta fjädrar. Initialt handlar det "nog" om att förspänningen är dragen så att, precis som du säger, "kraften som krävs för att börja komprimera den ökar". Om jag då lättar på det, så mjuknar hela hojen lite och dessutom får jag förhoppningsvis rätt häng vilket jag tvivlar på att jag har idag.

(Goddag yxskaft.. :va)

Du ska nog tagga ner lite, han har rätt i det han skriver!

Last edited:
http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/

Läs igenom... ALLT... Om du inte förstår vad det står använd Google translate eller ordbok.
Justera. Efter det har du något att utgå från.

Om det inte går att justera till dom rekommenderade måtten, byt fjäder.

Om du får till måtten, men hojen känns hård/mjuk så läser du texten igen och justerar det som Öhlins rekommenderar dig att justera.

Och det är skitsamma att det sitter WP på din hoj, detta funkar på NÄSTAN alla moderna sporthojar skulle jag vilja påstå :)

Du ska nog tagga ner lite, han har rätt i det han skriver!

Aight..

Men vad betyder: "..det ENDA som förspänningen gör är att "förspänna" den så att kraften som krävs för att börja komprimera den ökar eller minskar.."

Citat:
Inskickat av VR-8
Förspänningen har inget med hårdheten på fjädern att göra, det ENDA som förspänningen gör är att "förspänna" den så att kraften som krävs för att börja komprimera den ökar eller minskar. Majoriteten av alla fjädrar är linjära och motorcykeltillverkarna hanterar detta med progressiva länkage så vi kan skjutsa på en "superbike".

Jag är med på att vi lyfter rumpan lite och får en lite annan geometri. Men meningen säger ju också att "kraften som krävs för att komprimera" ökar, dvs den blir hårdare? Känns som jag missar en legobit i fysiken här :va

Har en annan fjäder i "lådan" som sannolikt är original. Blir säkert till att skruva :gråta vad det lider

Fjäderförspänningen sätter höjden på cykeln. Fjäderkonstanten avgör var du hamnar i rider SAG. Väger du betydligt mindre än tidigare förare skall du byta till en mjukare fjäder inte pilla på förspänningen.

Vad som är lämpliga höjder för just din cykel har jag inte i huvudet. Fråga någon som åker SST med CBR....

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien