Förslag till förnyelse av ERF-serierna 2010

Lite statistik från 2009:
NEC:
Utplockade startnummer:40
Inbetalda serieavgifter:27
Kört alla race:9
REC:
Utplockade startnummer:63
Inbetalda serieavgifter:43
Kört alla race:3
Bott:
Utplockade startnummer:60
Inbetalda serieavgifter:45
Kört alla race:8

På mötet det snackades om tidigare i tråden diskuterades hur man skulle hantera situationen om det blir fulla startfält i BoTT. Med facit i hand kan man konstatera att det aldrig varit aktuellt. Antalet förare som kör hela serien i BoTT är inte högre än antalet som körde hela ERF-serien.

Att antalet i REC är lågt beror på att många avstod att söka wildcard till falkenberg 1. Jag har inte räknat hur det ser ut om man tar bort den för REC, men jag antar att det stiger något lite.
 
Det lutar åt 5 race, endagars arrangemang. Banor blir troligen Anderstorp x 2, knutstorp, falkenberg och gelleråsen.

Det vore kul o köra på Gotlandring:) men i väntan på bangodkännande så kan det nog inte änns tas upp som förslag av de styrande antar jag. Har för mig att Brånald har snackat lite med Christian och Alec på G-ring om ev tävling tidigare.
 
Ett upplägg till 2010
9,00-9,45 kval erf
9,50-10,15 kval supermono dom hade ett snitt på 25startande per race 2009 om man inte räknar moirana [stavning] o är support klass i classic-racing
10,20-10,45 bott
11,00-16,00 race erf (ca30) ja det blir 5tim
16,15-16,45 race bott (ca25)
17,00-17,30 race supremono (ca 25)

Sp förarna får köpa en ktm 690 (el bott erf hoj) o hämta pris pengarna i 690cupen på Anderstorp får supermono köra på 2km slingan

Kolla in www.supermono.nu

O vi måste jobba ihop för varken bott el erf har råd med egna race helger
 
Last edited:
Lite statistik från 2009:
NEC:
Utplockade startnummer:40
Inbetalda serieavgifter:27
Kört alla race:9
REC:
Utplockade startnummer:63
Inbetalda serieavgifter:43
Kört alla race:3
Bott:
Utplockade startnummer:60
Inbetalda serieavgifter:45
Kört alla race:8

På mötet det snackades om tidigare i tråden diskuterades hur man skulle hantera situationen om det blir fulla startfält i BoTT. Med facit i hand kan man konstatera att det aldrig varit aktuellt. Antalet förare som kör hela serien i BoTT är inte högre än antalet som körde hela ERF-serien.

Att antalet i REC är lågt beror på att många avstod att söka wildcard till falkenberg 1. Jag har inte räknat hur det ser ut om man tar bort den för REC, men jag antar att det stiger något lite.

REC race i år bestod av 4 race och inget annat, så var lite konfunderat när du räknade med falkenberg 1 i statistiken :confused:
 
Återigen, Supermono har redan gjort klart med MCHK-R att de kör tillsammans 2010 så detta blir tidigast 2011, om ens då! Både Supermono liksom Classic är entusiastsklass för teknikfreak som gillar att skruva och konstruera lösningar själva, flera av förarna deltar i båda klasserna (Hasse G, Håkan M, Lars S, Johnny N, Lasse L, Björn G mfl). Det ligger nästan närmare till att BoTT i framtiden hamnar i Classic med tanke på det lyckade SDK KM'et...

Långlopp ska helst vara minst 6 timmar (gärna längre) för att vara intressant. Att korta ned långloppet för att ta in en klass till kan säkert vara frestande men ger ändå inte tvådagars evenemang, vilket BoTT förarna efterlyser.

Hur ska man få över serien? Knappast lockande för SoS åkare att byta bort nuvarande tvådagars evenemang mot en dag dito - eller?

Mig personligen kvittar det om ERF är en eller två dagars evenemang så länge NEC kval och race är samma dag.... :)

Tips2.

För att inte bara låta negativ "Bättrevetare" så undrar jag om Brånalt funderat på att marknadsföra racet utomlands? Finns kanske förare i Tyskland och England som tycker ERF verkar intressant? Man kanske kan locka med riktigt låg startavgift för utomnordiska team som PR tills ett 'naturligt' sug finns.

Tips3.

För några år sedan ville man från MCHK-R starta upp Classic Endurance men som alltid var det hönan och ägget. Ingen serie, "inget" intresse.

Kanske man 2010 kan prova med ett race på söndagen tex i samband med finalen, där vinnarteamet "garanteras" start på 2+2h på Magny Cours året efter (läs Svenska Classic Bike - de har kval i Classic Endurance på kontinenten då endast 70 team får komma till start).

(Motsvarande morot för 24H LeMans borde finnas i NEC och kan väl inte vara helt ointressant för arr.).

Nu kastar jag bara ur mig ideer men det är väl bättre att sålla än inte några alls, bara klaga.... !


Mvh
A.Mansén
 
Jag tror inte det skulle bli så lyckat att lägga erf samma helg som er-cup.
Jag är själv delaktig i ett team i er-cup och vet att det blir extremt mycket skräp på banan enter ett 6h bilrace. Det är också väldigt vanligt med motor/växellådsras med mycket oljespill till följd.
 
Jag tror inte det skulle bli så lyckat att lägga erf samma helg som er-cup.
Jag är själv delaktig i ett team i er-cup och vet att det blir extremt mycket skräp på banan enter ett 6h bilrace. Det är också väldigt vanligt med motor/växellådsras med mycket oljespill till följd.

Men om man lägger ER-cup till sist på söndagen bordet det inte påverka BoTT annat än om de spränger motorn redan på kvalet, är de så ivriga? .... :huvet

//A
 
Men om man lägger ER-cup till sist på söndagen bordet det inte påverka BoTT annat än om de spränger motorn redan på kvalet, är de så ivriga? .... :huvet

//A

Det har hänt att motorer gått redan på kvalet (vi har rasat 2 bakaxlar), men dock inte så vanligt.
Det skulle ju kunna fungera om man lägger kval dagen innan annars blir det nog för tight med tiden
 
Nu ska du få lite konstruktiva förslag
varför inte lägga 2 av racen i Juli på 2vardagar(kanske 3 eller 2,5 dagar om det går att fylla ut vettigt) borde bli betydligt billigare ban hyra och folk är lediga, kör ett tolvtimmars ERF, ev över natten, tidigt juli behövs inte ens lyse på cyklarna (om det nu går att få tillstånd till sånt). öka till 2kval 2x15min +1 race per dag i bott. motiverar en höjning av startavgiften. Alternativt kör ett 15min race lördag och 30min på söndag om det underlättar schema läggning. starta en ultimate 600 och 1000 klass som alternativ, låter betydligt sexigare än stor debutant. I ultimate 600 kan 250gp cyklar (dom behöver snart någonstans att åka) fightas med supermono och 600 alla klaser får egna pris, liknande i 1000 varianten. kör bott kval och rejs fredag eftermidag eller endast kval då säkerhetskraven borde vara lägre, vid enstaka tillfälle om det inte går att lösa på lörd, sön. staffetrace i botten vid något tillfälle med handikapp teambildning baserat på tidigare sprint resultat så det blir jämt(eller varje lör, sprintrace sön, vet inte hur många som gillar detta). med lite fantasi kan det bli kul och inte som alla andra race helger. Dessa idéer kanske inte är dom bästa men kan förhoppningsvis få någon klok att inspireras till någon bättre.
 
Det har hänt att motorer gått redan på kvalet (vi har rasat 2 bakaxlar), men dock inte så vanligt.
Det skulle ju kunna fungera om man lägger kval dagen innan annars blir det nog för tight med tiden

Legg ikke bilrace sammen med mc, vi har forsøkt i NM 2 ggr i løpet av 2 sesonger - og det har vært en sammenhengende katastrofe med sannering, utsettelser og kaos:arsele
 
Det har hänt att motorer gått redan på kvalet (vi har rasat 2 bakaxlar), men dock inte så vanligt.
Det skulle ju kunna fungera om man lägger kval dagen innan annars blir det nog för tight med tiden

Då får det bli kval på kvällen när MC kört klart.
Kan vara intressant för bilgänget att komma på lördag e.m. men då blir det konstigt för BoTT gänget som hamnar på race redan på morgonen. På lördagen blir bilgänget utan depåboxar och schemat spricker, annars var det bra förslag....not :brinnerup

Det är bara att konstatera att man lär sig aldrig något nytt av folk som håller med!


Hoppas BoTT själva kan presentera en lösning.

Lördag:
Kval NEC
Kval BoTT
Race NEC
Race BoTT
Kval ER-cup

Söndag:
Race BoTT
Race ER-cup
 
Lägg biltävlingen som sista aktivitet på söndag. Då är det mindre problem om en bil skulle "tömma" sin olja i en kurva.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top