Förslag till förnyelse av ERF-serierna 2010

Jag tror precis som Ballou att lösningen inte är en stafettklass. Däremot NEC/REC med separat poängräkning är nog något som kan vara bra. Stafettrace kan vi prova på en kvällskörning, funkar konceptet kan man kanske ha det som söndagsaktivitet på ERF-helger.
 
Jag tror precis som Ballou att lösningen inte är en stafettklass. Däremot NEC/REC med separat poängräkning är nog något som kan vara bra. Stafettrace kan vi prova på en kvällskörning, funkar konceptet kan man kanske ha det som söndagsaktivitet på ERF-helger.
Det där får du gärna utveckla. Först tror du inte på en stafettklass för att sedan säga att den kan vara med. Jag hänger inte riktigt med.

EDIT: Du kanske tänkte dig ett endagarsarrangemang där NEC och REC kör samtidigt på lördagen? Då får jag det att gå ihop :)
 
Sedan ERF hemsidan, suck...
Va f-n eftersom jag är arbetsbefriad webmaster för unionracing.se så kan jag erbjuda mig att fixa erf.nu. Jag är ungefär lika taskig webmaster som förare, men jag brukar slutföra utan att krascha.
 
Jag har läst denna tråden lite från och till..


Nu är det 12 sidor, har det uppkommit några bra idéer?

Stefan du som är lite av en förarrepresentant och har en bra kommunikation med Hans, vad händer och vad finns det för tankar kring 2010? Har någon av förslagen i tråden lagts fram till Hans?

Jag tror att desto tidigare upplägget pressenteras desto fler kan börja förbereda sig vad det gäller utrustning, maskiner, sponsorer och inte minst hur man ska komma över sanslöst stora summor pengar innan premiären.


MVH Oskar
 
Det där får du gärna utveckla. Först tror du inte på en stafettklass för att sedan säga att den kan vara med. Jag hänger inte riktigt med.

EDIT: Du kanske tänkte dig ett endagarsarrangemang där NEC och REC kör samtidigt på lördagen? Då får jag det att gå ihop :)

I nuläget ÄR det endagars arrangemang, och jag tror inte på att lägga in en tredje klass i samma tävlingsheat. 2 klasser räcker.

Jag har läst denna tråden lite från och till..


Nu är det 12 sidor, har det uppkommit några bra idéer?

Stefan du som är lite av en förarrepresentant och har en bra kommunikation med Hans, vad händer och vad finns det för tankar kring 2010? Har någon av förslagen i tråden lagts fram till Hans?

Jag tror att desto tidigare upplägget pressenteras desto fler kan börja förbereda sig vad det gäller utrustning, maskiner, sponsorer och inte minst hur man ska komma över sanslöst stora summor pengar innan premiären.


MVH Oskar


Idéen med 2 klasser, indelat efter licens blir med stor sannolikhet av. I övrigt tror jag att vi lugnar oss tills kalendern är definitiv, vilket borde bli inom nån vecka. STCC ska bara bestämma sej ett par gånger till vilka datum dom ska köra. Det finns en prel kalender på erf.nu, men den är redan föråldrad. Kalendern och regeländringar presenteras samtidigt. Angående 1 eller 2-dagars så löses det just nu, med lite specialare. Vi måste ju tänka på BoTT-gänget också. Mer info om det kommer snart också. Klart är iallafall att ERF kör endagars.
 
Last edited:
Det kändes mer som en lekstuga än någonting som sågs seriöst. NEC/REC har sedan länge lämnat det stadiet bakom sig i mitt tycke. Jag vill inte tillbaka till 2007 då många team inte var förberedda på hur snabbt det går. Dom flesta som kör NEC/REC är mer eller mindre seriösa idag, det krävs en insats för att köra endurance. Med stafett så tappar du många av dom moment så kan göra endurance så spännade och kul samt du riskerar att det kommer förare som tar endurancet som en chans till en billig bandag, som kanske inte är införstådda med hur snabbt det går. I vilket fall måste det upplevas för att kunna förstås, någon som inte testat tidigare tycker säkert att stafett låter som en bra idé men jag tycker att man missar hela känslan med att köra endurance.

vi är 3 glada amatörer som har snackad om att ställa upp i rec 2010 men denna atityd gör att man inte känner sej specielt välkommen :näsblod.
 
Tvärtom, du är mer än välkommen så länge du inte vill köra stafettrace :krama Kom förbi den blåaste bussen i depån så bjuder vi på en öl och ljuger dig full :fyllisar
vi är 3 glada amatörer som har snackad om att ställa upp i rec 2010 men denna atityd gör att man inte känner sej specielt välkommen :näsblod.
 
Klart är iallafall att ERF kör endagars.

Jag kanske har missat något i tidigare inlägg å ber i så fall om ursäkt..

Är det endast deltagar-antalet som tagit bort 2 dagars?
Om det är så.. är det konstaterat vad som gäller för att få tillbaks 2 dagars?

Att deltagar-antaler krymt drastiskt 2009 VET vi, men hur många ERF-team, BoTTare (och ev en klass till, istället för SP) krävs för att arrangören ska gå runt på en 2 dagars?

Jag har även sökt, men inte hittat.. deltagarlistor från tidigare år, för att se hur många team som körde då. Någon som vet var jag kan hitta?

Avslutar med ett förslag vid endagars.. var hård på sista betalningsdatum.
Dvs. låt inte team anmäla sig samma dag, om det inte finns utrymme för det. Att behöva kvala... skrämmer bort många team..
Borde inte vara ett ekonomiskt problem, då arrangören redan fått in den summan dom önskat sig.
Mvh
//
Benny
 
Tvärtom, du är mer än välkommen så länge du inte vill köra stafettrace :krama Kom förbi den blåaste bussen i depån så bjuder vi på en öl och ljuger dig full :fyllisar

stafet race går jo fixa ändå så att säga vi är 3 st o har 3 st mc o vill typ inte slita ut en hoj, då tar vi min i race 1 o kompis nr 1´s hoj i race 2 osv osv det måste ju funka.
:öl tackar man inte nej till :tummenupp
 
Det är sant, men jag tror redan den har blivit attraktivare genom att man slår ihop NEC och REC igen. Det var j-kligt kul att köra Torpet med över 40 deltagande team.

...

På vilket sätt lockar sammanslagningen nya förare som är osäkra på hur dom står sig att ge sig ut i en tävling där 10 förare ligger å kör på NSB-tider och tar tävlingen på "blodigt allvar"?
 
Jag har kört i fyra år nu och jag är långt ifrån en raket, jag har aldrig upplevt det som ett problem. Rolighetsfaktorn ökar med fler team eftersom alla har någon att åka med, det blir en tävling i tävlingen. Om det är få team finns det färre att köra med. Klart som f-n att tävlinge är på blodigt allvar, klarar du inte det så rekommenderar jag dig att fortsätta på bandagar, alla tävlar vi dock inte med samma mål i sikte, jag försöker alltid slå personbästa och sedan har jag några antagonister som jag alltid har underhållande fighter med och som jag försöker slå. Det är min tävling i tävlingen, men det är upp till var och en vilken målsättning dom har. Sedan förstår jag inte varför du tror att det blir lättare att köra stafett, det blir samma team på banan ändå eftersom REC och NEC kommer köra samma race men olika klasser. Det är ingen mänsklig rättighet att köra road racing men om du klarar det eller inte kan bara du själv avgöra, jag har inga problem med om du kör två minuters tider på Anderstorp du är lika välkommen ändå. Klarar du inte hålla jämn takt med pace car ( som en del team 2007) så rekommenderar jag några bandagar till.
OBS! Har ingen aning hur snabb du är, du kanske ger mig moppefrilla vid omkörning :gnissla

På vilket sätt lockar sammanslagningen nya förare som är osäkra på hur dom står sig att ge sig ut i en tävling där 10 förare ligger å kör på NSB-tider och tar tävlingen på "blodigt allvar"?
 
Jag kanske har missat något i tidigare inlägg å ber i så fall om ursäkt..

Är det endast deltagar-antalet som tagit bort 2 dagars?
Om det är så.. är det konstaterat vad som gäller för att få tillbaks 2 dagars?

Att deltagar-antaler krymt drastiskt 2009 VET vi, men hur många ERF-team, BoTTare (och ev en klass till, istället för SP) krävs för att arrangören ska gå runt på en 2 dagars?

Jag har även sökt, men inte hittat.. deltagarlistor från tidigare år, för att se hur många team som körde då. Någon som vet var jag kan hitta?

Avslutar med ett förslag vid endagars.. var hård på sista betalningsdatum.
Dvs. låt inte team anmäla sig samma dag, om det inte finns utrymme för det. Att behöva kvala... skrämmer bort många team..
Borde inte vara ett ekonomiskt problem, då arrangören redan fått in den summan dom önskat sig.
Mvh
//
Benny

Endagars kostar hälften av 2-dagars. Vi gick från cirka 70 team 2008 till 40 team 2009. Samtidigt dog SP sotdöden. Då måste vi agera för att rädda serien.

Angående kval, ingen kommer att bli bortkvalad om jag får som jag vill. Har man anmält sej och betalat i tid ska man få köra.
 
Last edited:
Fördelen med endagars, är att då kan startavgiften på 3000:- sänkas rejält... :)
(sen kan jag tyvärr inte komma på så många fler fördelar)
 
Fördelen med endagars, är att då kan startavgiften på 3000:- sänkas rejält... :)
(sen kan jag tyvärr inte komma på så många fler fördelar)

Jaså? Varför då? Startavgiften kommer inte att sänkas såvitt jag vet. Har du mer koll på ekonomin, så att du kan göra den bedömningen?
 
Fördelen med endagars, är att då kan startavgiften på 3000:- sänkas rejält... :)
Ja, om kostnaden är hälften för arrangören med 1 dagars mot 2 dagars borde det bli halva priset. Det hängde till och med jag med på :D

EDIT: Tydligen inte! Kanske kan bero på att det blir hälften så många betalande som föregående år?
 
Ja, om kostnaden är hälften för arrangören med 1 dagars mot 2 dagars borde det bli halva priset. Det hängde till och med jag med på :D

EDIT: Tydligen inte! Kanske kan bero på att det blir hälften så många betalande som föregående år?

Om man idag har svårt att få lönsamhet med en given startavgift blir det inte lättare om man sänker startavgiften och får färre deltagare. Enkel matematik.
 
3.000:- i startavgift för en dag känns ändå helt OK för min del IAF, det blir 1.000:- per skalle, och man får ju vara på banan ganska mycket så det känns bra ändå.
 
Endagars kostar hälften av 2-dagars. Vi gick från cirka 70 team 2008 till 40 team 2009. Samtidigt dog SP sotdöden, och tom BoTT minskade i antal. Då måste vi agera för att rädda serien.

Angående kval, ingen kommer att bli bortkvalad om jag får som jag vill. Har man anmält sej och betalat i tid ska man få köra.

Færre i BoTT-09, nå har du vel fått kalkulatordilerium vel??? Og kom ikke med et Humlankreativtstatisstikkutregning igjen:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top