Förslag på polermaskin

Eller googla ”Meguiars Professional Catalog” så dyker hela pdf’en upp.
 
Eller googla ”Meguiars Professional Catalog” så dyker hela pdf’en upp.
Det blev lite mycket nu... :dricka
Det slutar nog med https://www.mekonomen.se/3-in-1-wax-meguiars-14310211, eller har du förslag på något (helst iaf) 2 i 1-medel?

När man pratar om tvättrepor så har ju alla sin nivå att döma efter. Men reporna på FZR-tanken såg ut så här, vilka väl får anses vara ganska grova? Åtm snäppet över tvättrepor?

o.jpgp.jpg
 
Last edited:
Jag vet inget om detta ”3-in-1” vax för jag har aldrig provat det. Men det låter ju som att det täcker rubbing, polish och vax i en och samma produkt. Det kan väl vara värt att prova om du vill minimera antalet flaskor du annars måste köpa…? Du hade ju olika trissor, så kanske rent av köra ett varv med medel trissa och ett till varv med mjuk trissa…?

Prova gärna och låt sedan SH-kollektivet veta om du är nöjd med finishen.
 
Jag vet inget om detta ”3-in-1” vax för jag har aldrig provat det. Men det låter ju som att det täcker rubbing, polish och vax i en och samma produkt. Det kan väl vara värt att prova om du vill minimera antalet flaskor du annars måste köpa…? Du hade ju olika trissor, så kanske rent av köra ett varv med medel trissa och ett till varv med mjuk trissa…?

Prova gärna och låt sedan SH-kollektivet veta om du är nöjd med finishen.
Jepp, ska prova! Och så den här på kåpglasen:

Men i vilken liga spelar reporna på tanken i bilderna, skulle du ha tagit nåt Ultra cut compound, eller skulle det funka med finpolish?
 
Det är alltid sjukt svårt att bedöma skicket på en lack utifrån en bild. Jag vet inte hur många gamla snöskotrar i ”mint condition” jag har hittat på Blocket som sedan visat sig vara rejält repiga, utan att det ens syns på bilderna.

Om du är osäker - börja alltid med att polera ett begränsat område med mjuk trissa och polish. Detta minimerar risken att polera genom lacken (en risk som alltid ska finnas i åtanke) och detta kan potentiellt förkorta arbetet ifall det visar sig att arbetet inte kräver grövre grejer.

Om du inte är nöjd med resultatet, polera samma begränsade område med finare rubbing och kanske medium trissa.

Om du fortfarande inte är nöjd med resultatet, polera samma begränsade område med en ”heavy cut” rubbing och hård trissa.

Om det fortfarande inte blir bra återstår bara att 1) våtslipa området från grövre till finare kornstorlek och 2) omlackering.
 
Det är alltid sjukt svårt att bedöma skicket på en lack utifrån en bild. Jag vet inte hur många gamla snöskotrar i ”mint condition” jag har hittat på Blocket som sedan visat sig vara rejält repiga, utan att det ens syns på bilderna.

Om du är osäker - börja alltid med att polera ett begränsat område med mjuk trissa och polish. Detta minimerar risken att polera genom lacken (en risk som alltid ska finnas i åtanke) och detta kan potentiellt förkorta arbetet ifall det visar sig att arbetet inte kräver grövre grejer.

Om du inte är nöjd med resultatet, polera samma begränsade område med finare rubbing och kanske medium trissa.

Om du fortfarande inte är nöjd med resultatet, polera samma begränsade område med en ”heavy cut” rubbing och hård trissa.

Om det fortfarande inte blir bra återstår bara att 1) våtslipa området från grövre till finare kornstorlek och 2) omlackering.
Alatalo, om du citerade blir det lättare att veta när du svarat.


Okej, man får helt enkelt börja "i fel ordning" med finpolish och sen prova grövre tills jag lärt mig vilken verkan olika medel har. Men jag har som sagt några gamla kåpglas att testa på. Blir kul!
 
Back
Top