Förslag på ny klass - Honda 125 GP Challenge

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Boris JR skrev:
..
* Varför skall man få eftermontera airbox?
..

En grej är att hojarna blir tystare med en airbox + att man inte får in skit i motorn så lätt vid vurpa. 2 grejer jag kommer på nu som är bra. Både för arrangemanget och plånboken för dom som kör. Är dessutom en engångskostnad och som kanske höjer värdet lite på hojen. Greven tar 1300:- för den billigaste i glasfiber till en -01:a och 2200:- för den dyraste i kolfiber till -04:an.

Om jag fritt hade fått spåna vidare så hade jag gärna sett att dessa förare blev inbjudna till ett träningsläger som lägger lika stor vikt vid att lära sig underhålla förstå och justera in cykeln som att köra vilket de tids nog lär sig ändå. Brutna heat och stora hål i plånboken pga ras orsakade av bristande kunskap dödar de flestas intresse.

Bra sagt!:Bugar

Det finns inte så många som verkligen kan ställa in en hoj. Kanske Jocke (Öhlins) kan råda bot på det. Har en känsla av att det finns mer tid att tjäna där, än på alla trimkit tillsammans.

Swedie skrev:
2432923 Ja vad har ni kommit fram till? :)

Att det blir mer hojar i en klass är ju aldrig fel så länge de inte stör varandra och det blir stora hastighetsskillnader i rejset. Tänkte då snabbate i 125r mot långsammaste i 125 jr cup. När vi pratar 3-4 varvningar under samma ofta korta race så tycker väl jag att det kanske inte är så bra.

Det är inget nytt att man kör sin Honda rs 125 helt orginal! i början av förra året gjorde Sturla, Rebien, Gull, Linden och Hansen det! och det funkade bra hade den här cupen funnits då hade dom nog fortsatt med det och lagt pengarna på träning istället för dyra kit-prylar.

moto-gg skrev:
2433187 Det är inget nytt att man kör sin Honda rs 125 helt orginal! i början av förra året gjorde Sturla, Rebien, Gull, Linden och Hansen det! och det funkade bra hade den här cupen funnits då hade dom nog fortsatt med det och lagt pengarna på träning istället för dyra kit-prylar.

GG har helt rätt.En original ny oskruvad rs 125 funkar bättre än det mesta.
Det viktigaste för en ny kille eller tjej är just träning och åter träning,och därtill fräscha däck.En detonationsräknare samt airbox och ev bakstötdämpare
av annat fabrikat(förarens vikt)kan ochså rekommenderas,men mer än så behövs inte.Angående reglementet så tycker jag sisådär om det. kan göras mycket enklare,skall om tid gives maila sköld.(vill inte verka viktig,men har trots allt lite erfarenhet.)En rolig detalj,varför åldersbestämmt uppåt(20 år)jag med många andra(vuxna)skulle ochså villa köra i denna standardcup.(ja,jag vet att jag kan köra i trimmklassen,men med lite nybörjare finns det kanske pallplatschans,hahaha.)
micke:tummenupp

Hansens Motor skrev:
2434423 GG har helt rätt.En original ny oskruvad rs 125 funkar bättre än det mesta.
Det viktigaste för en ny kille eller tjej är just träning och åter träning,och därtill fräscha däck.En detonationsräknare samt airbox och ev bakstötdämpare
av annat fabrikat(förarens vikt)kan ochså rekommenderas,men mer än så behövs inte.Angående reglementet så tycker jag sisådär om det. kan göras mycket enklare,skall om tid gives maila sköld.(vill inte verka viktig,men har trots allt lite erfarenhet.)En rolig detalj,varför åldersbestämmt uppåt(20 år)jag med många andra(vuxna)skulle ochså villa köra i denna standardcup.(ja,jag vet att jag kan köra i trimmklassen,men med lite nybörjare finns det kanske pallplatschans,hahaha.)
Angående bakstötdämpare så kan ju orginal jsuteras med annan fjäder paserat på förarens vikt. Ska detvara en enekel klass så ska det vara så orginal som möjligt och börjar man labba med eftermarknadsprylar så försvinner en del av poängen med klassen.
Är man över 20 år så får man köra som vanligt och vill man stå på pallen får man gasa mer. ;)

Hansens Motor skrev:
2434423 GG har helt rätt.En original ny oskruvad rs 125 funkar bättre än det mesta.

Jag Fattar hur det känns Micke! Det är som om en tjejpolare har tjejkväll med sina polare:tuttar och man vill va me. Man tycker att det är väl inga problem man har ju trots allt en HEL del att tillföra alla skulle vara nöjda och glada men ändå så får man inte va me:mad:

moto-gg skrev:
2436496 Jag Fattar hur det känns Micke! Det är som om en tjejpolare har tjejkväll med sina polare:tuttar och man vill va me. Man tycker att det är väl inga problem man har ju trots allt en HEL del att tillföra alla skulle vara nöjda och glada men ändå så får man inte va me:mad:
Du GG du borde nog se till att skaffa lite pli på dina tjejpolare alternativt bjuda in dig själv till festen oavsett värdinnans åsikt. Tjejmiddagar är utmärkta raggningställen framförallt om tjejsnack och rödvin är på tapeten.

Gustav O skrev:
2436316 Angående bakstötdämpare så kan ju orginal jsuteras med annan fjäder paserat på förarens vikt. Ska detvara en enekel klass så ska det vara så orginal som möjligt och börjar man labba med eftermarknadsprylar så försvinner en del av poängen med klassen.
Är man över 20 år så får man köra som vanligt och vill man stå på pallen får man gasa mer. ;)

Problemet med bakstötdämparen är inte hårdheten i fjädern,utan svagheten i konstruktionen,den blir nämligen svampig när den använts en stund,tappar stinget kan man säga.(enda svagheten på rs 125).sen kan man ifrågasätta alternativa fälgar samt bromsskivor som det nya reglementet skulle tillåta.
original är billigast samt lättast att hitta.

moto-gg skrev:
2436496 Jag Fattar hur det känns Micke! Det är som om en tjejpolare har tjejkväll med sina polare:tuttar och man vill va me. Man tycker att det är väl inga problem man har ju trots allt en HEL del att tillföra alla skulle vara nöjda och glada men ändå så får man inte va me:mad:
Exakt så känns det,skönt att någon fårstår vad man menar.:yoparty

Last edited:
Hansens Motor skrev:
2437101 Problemet med bakstötdämparen är inte hårdheten i fjädern,utan svagheten i konstruktionen,den blir nämligen svampig när den använts en stund,tappar stinget kan man säga.(enda svagheten på rs 125).sen kan man ifrågasätta alternativa fälgar samt bromsskivor som det nya reglementet skulle tillåta.
original är billigast samt lättast att hitta.
Det beror kanske på förarens vikt. ;)

Hansens Motor skrev:
2437148 Även ungdomar som inte uppfyller 136 kg(förare+maskin givetvis) gränsen har haft problem,felet är också vida kännt,som sagt enda svaga punkten på hela cykeln.
Jag tror dig, ville bara släta över med ett skämt om din vikt. Gick så där va?

Hur ser det ut med dom som har extrafälgar till sina hojar? Hur vanligt är det med org-fälgar / icke org? Kan tänka mig att det är en orsak till att det skulle kunna tillåtas. Annars måste en del köpa nya fälgar trots att dom fick med extrafälgar med hojen. Det gör inte klassen billigare då. Utbudet på begagnade fälgar med skivor? Mest orginal eller icke-org? Att nypriset på iaf org fälgarna är billigare stämmer säkert. Men jämfört med beg icke org?

Gustav O skrev:
2437176 Jag tror dig, ville bara släta över med ett skämt om din vikt. Gick så där va?

skämta inte om min vikt,då blir jag sur.

Axxexs skrev:
2437362 Hur ser det ut med dom som har extrafälgar till sina hojar? Hur vanligt är det med org-fälgar / icke org? Kan tänka mig att det är en orsak till att det skulle kunna tillåtas. Annars måste en del köpa nya fälgar trots att dom fick med extrafälgar med hojen. Det gör inte klassen billigare då. Utbudet på begagnade fälgar med skivor? Mest orginal eller icke-org? Att nypriset på iaf org fälgarna är billigare stämmer säkert. Men jämfört med beg icke org?

Du har helt klart en poäng där.
En annan sak,alla egen och jansberg portade motorblock,samt special ramlager mm hur gör man med sånt,finns mycket sådant på beg marknaden.
Svårt att upptäcka,och ej lagligt att använda enligt standard reglementet,vem kommer att kolla upp det här?Många gånger vet man kanske inte vad man köpt som nybörjare.

Last edited:
Tog upp detta på senaste LMS RR mötet och de flesta tyckte det lät som en bra och trevlig ide. Dock borde man ändra åldersgränserna lite
14-20 är ju samma som 125Jnr, om en junior vill "byta upp sig" till nåt lite snabbare vore det ju trevligt att kunna köra längre än bara nåt år.
Ska skicka förslaget vidare till Peter S om att man ändrar till 14-25 år istället så en junior kan fortsätta köra ett antal år på en 125GP hoj.

//håkan

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...