Förslag på ny klass - Honda 125 GP Challenge

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
sandstream skrev:
..
Tycker själv att Svemo borde ha kunnat skriva en bra motivering till varför de ska införa en ny cup.

Det är vad fjärde meningen i utskicket om förfrågan om att starta cupen tar upp om vad som är målet är med den. :tomten

Vet att det varit önskemål ifrån många om en sån här cup i några år. Man startade sånna här cuper med RS Hondor för bara några år sen i tex Tyskland och Frankrike. Tror inspirationen kommer från dom cuperna och kanske även från MotoGP Academy och nu senast Red Bull Cupen. SVEMO har bara tagit lite längre tid på sig att få fram en liknande cup för att hjälpa nya yngre förare komma framåt.
 
Last edited:
Enligt texten ska man använda "Honda RS 125 prototypsracer". Det måste väl endå vara någon form av produktions-racer man talar om eller ska folk åka omkring på prototyper? Det verkar extremt dyrt i så fall.
 
Är som sagt ett utmärkt steg vidare från 125jr.
Går väl dessutom att få fram en helt ny rs125 för under 100kkr?
Dessutom kanske honda för en gångs skull kunde kliva in och stötta junisarna med något.
Sandstream, ät en bomb.
 
sandstream skrev:
2428972 Det var bara en fråga med tanke på tidigare diskussioner och vad folk som vara aktiva ett tag brukar säga. Men visst, vi droppar det :tummenupp

Tycker själv att Svemo borde ha kunnat skriva en bra motivering till varför de ska införa en ny cup.

Idén kommer från några föräldrar i Linköping. Inte Svemo! (eller Sköld)
Nordgren jobbar med en skiss om hur det skall se ut. Var , när, hur får vi väl veta lite senare.
 
Last edited:
Vad är poängen om det finns 125jr och 125gp redan 100K låter saftigt lr??

Målet med klassen är att förarna ska få möjlighet att utvecklas på en racerhoj till en så låg kostnad som möjligt.
 
MC Doktorn skrev:
2430425 Vad är poängen om det finns 125jr och 125gp redan 100K låter saftigt lr??

Det är tänkt att vara en junior-cup ingående i 125GP. Man kan köpa beg hojar för 50k som är konkurenskraftiga. En stor skillnad är att man kör std. I det skicket dom nya Hondorna levereras i från fabrik dvs. Bara att köra med kit-kolvarna så kostar dom nästan dubbelt och ska bytas nästan dubbelt så ofta mot std. Sen finns det tex ett Jha-kit som kostar 340.000:- till Honda. Har funnits ett sånt på en hoj i Sverige. Det billigare Jha-kitet kostar runt 70.500:-. Sen finns det andra svingar för 35.000:-, Öhlins-WP osv osv. Finns kit som inte finns till salu heller att köpa om man har rätt kontakter. Sen finns det aprilia om man tycker det är för billigt med en Honda..
 
MC Doktorn skrev:
2430425 Vad är poängen om det finns 125jr och 125gp redan 100K låter saftigt lr??
Lite vad jag undrade också.

Att köpa en 125GP-maskin kostar alltså en väldigt bra bit över 100.000:-, kanske 200.000:- och uppåt eftersom behovet av en "billigare" standardserie finns :va

Tycker summorna låter hiskliga och att man borde välja att ta fram serier med betydligt lägre kostnader om det är fler och yngre man vill ha in i roadracingen.
(Känner till 125JR men det här skulle väl vara nästa steg...)
oFFkeFF skrev:
Sandstream, ät en bomb.
En glassbomb går alltid ner :)
 
sandstream skrev:
2430871 Lite vad jag undrade också.

Att köpa en 125GP-maskin kostar alltså en väldigt bra bit över 100.000:-, kanske 200.000:- och uppåt eftersom behovet av en "billigare" standardserie finns :va

Tycker summorna låter hiskliga och att man borde välja att ta fram serier med betydligt lägre kostnader om det är fler och yngre man vill ha in i roadracingen.
(Känner till 125JR men det här skulle väl vara nästa steg...)
En glassbomb går alltid ner :)

En ny STANDARD honda rs125 kostar med reservdelskit i japan 63kkr.
Sen är det frakt och tull och moms på det. Så strax under 100kkr snarare, samt att det finns vägar att handla utan vissa avgifter. och inte i närheten av 200kkr(det är de kittade maskinerna som trillar iväg i pris).
Det är inte särskilt dyrt för en "standard" racer. Billigast är såklart 125jr som är instegsklassen, sen ska man fortsätta med något efter instegsklassen.
En ny 600 är inte så billig, äter däck och brukar kosta betydligt mer att krascha än en 125'a som väger 75kg.

Kostnad att åka en 125r standard sm-helg. 0.5 kolv ~500kr, vevkostnad på ~500kr, racesoppa+olja 4-500kr. Och 125-däcken slits knappt och är absolut billigast. Ett set ligger på c:a 1900kr.
Dessutom får kidsen lära sig ställa in en cykel.

Har du något förslag på en klass som är enklare, ger mer kunskap samt är billigare som ett steg upp från 125jr?
 
oFFkeFF skrev:
Har du något förslag på en klass som är enklare, ger mer kunskap samt är billigare som ett steg upp från 125jr?
En begagnad 125GP utan för mycket trimgrejer?
250SP?

Att baka in för många "klasser" i samma klass känns inte som rätt väg att gå men Svemo har säkert vägt för- och nackdelar och kommit fram till att det här är det bästa för alla inblandade.
 
sandstream skrev:
2431035 En begagnad 125GP utan för mycket trimgrejer?
250SP?

Att baka in för många "klasser" i samma klass känns inte som rätt väg att gå men Svemo har säkert vägt för- och nackdelar och kommit fram till att det här är det bästa för alla inblandade.

En gång till:

INTE trimmat, eller kittat. Du kan klara dig sketabra på en beggad cykel som har ett par år på nacken. Kanske redan från 40-50 bloss. Robban Gull åkte "nära på standard" på 09 tider på Åsen. RESPEKT!

Att baka in för många "klasser" i samma klass känns inte som rätt väg att gå men Svemo har säkert vägt för- och nackdelar och kommit fram till att det här är det bästa för alla inblandade.[/QUOTE]

I MotoGP åkte man BMV Power Cup. I den klassen delade man även in juniorer.
Så smärtfritt att dom flesta inte ens vet om det.

Fotrfarande vinner den SM, som åker fortast! Men, man vill ha en prisbedömning vid sidan. 125 racer junior! :tummenupp
 
Shit asså jag kom på feta bra iden lixom! Förarna som kör i den här cupen kan väl köra med GULA siffror så att man lätt kan skilja dom från dom andra förarna:tummenupp


Förutsatt att dom andra förarna kör med vita siffror.
 
sandstream skrev:
2431035 En begagnad 125GP utan för mycket trimgrejer?
250SP?

Att baka in för många "klasser" i samma klass känns inte som rätt väg att gå men Svemo har säkert vägt för- och nackdelar och kommit fram till att det här är det bästa för alla inblandade.

Hur är det med läsförståelsen?
Ta nu fram din andra hjärncell och läs förslaget.
Det är ju just det man föreslår, honda rs125r, standard. oavsett årsmodell.
Dock får man byta fotpinnar och annat till icke-standard saker, och bara handla grejer ur standardsortimentet från honda.
Att man pekar på hondan är för att det är den enda 125gp hojen just nu som fortfarande utvecklas och går att köpa till vettiga priser. Aprilias 125r kostar multum, är knappt köpbar för de flesta juniorföräldrar, och yamaha 125'an har inte vart konkurrenskraftig de senaste åren utan att kittas, och knappt då..

250sp tillverkas det inga nya hojar till, utan man får leva med begagnat, som ofta är utslitet och mycket strul med. Men det har ju vart lite av det naturliga steget hittills, men nu börjar det bli svårt att hitta cyklar, eller iaf bra cyklar.

125r byter man ut det mesta efterhand, så på en honda från 97 är det förmodligen bara ram och sving som är från 97, resten har man bytt efter serviceschemat, eller ersatt med nytt efter vurpor.
enkelt att uppdatera till senare årsmodeller etc.

En cup i cupen är ju inte särskilt svårt, 125r här hemma har tyvärr inte fyllt på sitt startfält så mycket som man hade hoppats påfrån 125jr. Men nu ser det ju ut som föräldrarna där vill hitta på nåt iaf. Tycker det är en vettig idé eftersom det inte är alla som kan komma upp med halv-miljonsatsningar för att åka 125, och det finns de som trots allt fixar upp de summorna eller mer.
 
oFFkeFF skrev:
2431191 Hur är det med läsförståelsen?
Ta nu fram din andra hjärncell och läs förslaget.
Den andra rök när jag käkade bomben du serverade :D

Närå, jag är med på vad du menar och det låter väl rätt vettigt.
Hur som helst känns det fortfarande som jäkligt mycket pengar men det borde man kanske vara medveten om som förälder innan man ens funderar på att låta barnet börja med RR.
 
En del juniorer gick till 250sp efter 125jr och den klassen är öppen för alla.
Finns det något negativt med att alla kan köra Honda 125 GP challenge oavsett ålder?
Jag vet att det är tänkt att den här klassen är till för hjälpa ungdomar att ta steget vidare efter 125jr,och tycker att det är bra.
 
sandstream skrev:
2431251 Den andra rök när jag käkade bomben du serverade :D

Närå, jag är med på vad du menar och det låter väl rätt vettigt.
Hur som helst känns det fortfarande som jäkligt mycket pengar men det borde man kanske vara medveten om som förälder innan man ens funderar på att låta barnet börja med RR.

RR är inte direkt billigt. Men, en målvaktsutrustning i hockey kostar nära på 50K.
OCH, Vi har inte tillnärmelsevis lika mycket skador. Värst, nu ser man på antalet skaderapporter, är?.... Fiske! Ha! Sug på den:D

250SP kommer per automatik, att försvinna. Synd på en bra, billig klass. Just nu finns ingen solklar ersättare.
Tittar man på Red Bull Rookie Cup, så är det ett alternativ. Eller pre 125 GP som det också kallas. Beggade cyklar finns inte i dagsläget. En Metra Kit, som man använde i Valencia kostar 90K. Alltså, en prototypracer, med en standardpuffra. (35hk)

Om du vill gå från 125 jr, har du just inte många alternativ. 15 år på en 600. OM, du är A-förare. För att bli det måste du raka in X antal poäng. I 125 jun ior delas inga såna ut. Vi säger: kom hit. Vi ska lära dig åka hoj. Vi vill visa hur knävulens j-a kul vi har. Glöm det här tjafset om 107% regeln Eller 110% Eller 200% ALLA är välkomna. Glöm tjafset om "kvinnor i roadracing" Kanske inte så festligt när man är 13 år, och tjej, att veta att det finns folk som helst ser att man inte är här. Tack Nyteknik! (jag har 2 nya till nästa år i RR-Fabriken)

Men, vars ska man gå efter det? Frågan man (Nordgren) slipar på är: Hur mycket standard?
 
Det låter som ett mycket bra förlsag och med tanke på hur populära och BRA liknande klasser har fungerat i andra länder så är det klockrent!
Att det kan se till att fylla upp startfältet i 125Gp är inte helelr någon nackdel!
:tummenupp
 
Låter som ett väldigt bra förslag!:tummenupp Det kanske resulterar i att en svensk förare kör 125VM på sikt. Dessutom är det otroligt lärorikt att köra en 125GP, på en sån hoj krävs det att föraren verkligen optimerar sin körning.
 
En kanonide om man nu kan få folk att gå från 125jnr som är en klockren klass i sig. Reglementet verkar dessutom vara osedvanligt väl genomtänkt även om jag undrar följande:
* Varför skall man få eftermontera airbox?
Är där så stor skillnad mellan orginal på olika årsmodeller att det blir rättvisare om man får byta till kittburk ala jättedyr?
* Varför inte förbjuda kolfiber i kåpor etc?
De unga lär ju krascha och skall vi nu åka billigt så verkar kolfiber onödigt
* Klargöra vad som får ändras i fjädringen!
Att renovera och ändra schimsning fjädrar etc skall givetvis vara OK men det är svindyrt att bygga ett special öhlins extra deluxe inkrom till orginalkomponenterna. Skriv in att alla komponener skall vara orginal och endast hondas justeringskomponenter får användas.

Om jag fritt hade fått spåna vidare så hade jag gärna sett att dessa förare blev inbjudna till ett träningsläger som lägger lika stor vikt vid att lära sig underhålla förstå och justera in cykeln som att köra vilket de tids nog lär sig ändå. Brutna heat och stora hål i plånboken pga ras orsakade av bristande kunskap dödar de flestas intresse.
 
Arthur Dent skrev:
2431360 RR är inte direkt billigt. Men, en målvaktsutrustning i hockey kostar nära på 50K.
OCH, Vi har inte tillnärmelsevis lika mycket skador. Värst, nu ser man på antalet skaderapporter, är?.... Fiske! Ha! Sug på den:D

Lite OT, men har du möjligtvis ngn källa till skadestatistik inom olika sporter? Letar själv efter en sådan.
 
Ja vad har ni kommit fram till? :)

Att det blir mer hojar i en klass är ju aldrig fel så länge de inte stör varandra och det blir stora hastighetsskillnader i rejset. Tänkte då snabbate i 125r mot långsammaste i 125 jr cup. När vi pratar 3-4 varvningar under samma ofta korta race så tycker väl jag att det kanske inte är så bra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top